Reklama

Reklama

Napoleon sa vracia z vyhnanstva na ostrove Elba a vládne ešte posledných sto dní. 18. júna 1815 utrpí pri Waterloo osudovú porážku od časti vojsk koalície európskych panovníkov, ktorá znamená koniec napoleonských vojen. Sovietsky režisér Sergej Bondarčuk, ktorý svoj cit pre veľkolepé epické látky preukázal už svojim legendárnym spracovaním románu Vojna a mier, nakrútil film o Napoleonovej poslednej bitke historicky verne, s hviezdnym hereckým obsadením a mnohotisícovým komparzom. (RTVS)

(viac)

Recenzie (148)

Marek1991 

všetky recenzie používateľa

Najprv by som chcel zdôrazniť, že film je z roku 1970, preto má aj taký štýl, aký má. Veľa rozhovorov, uvažovaní a dlhých zamyslených pohľadov a preto tak vyzerala aj prvá hodina. Nuž áno, nebola to zrovna zábava, ale tie postavy a udalosti boli zahrané až neuveriteľne presvedčivo. Druhá polovica filmu bola v znamení samotnej bitky, ktorá naozaj vyšla. Niečo tak monumentálne, veľkolepé, technicky a filmársky zaujímavo spracované, prekonáva filmy svojej doby. Strategicky zaujímavé a ten komparz prekonáva snáď všetko dovtedy. Ak to porovnám napríklad s viac ako štvorhodinovou epopejou o bitke pri Gettysburgu z roku 1993, tak toto to jednoznačne prekonalo, na to, že je to o približne 23 rokov staršie. Samozrejme, ak by to bolo z tejto doby, keď už je filmárčina vyzretá, nenechal by som na tom nitku suchú a klesol by som možno až na dve hviezdy, najmä pre spomínanú prvú hodinu. Najviac ma tu zaujali tie letecké pohľady, či zábery pri jazde na koni. Bondarčukovo veľdielo, za ktoré si zaslúži klobúk dole. Tiež je zaujímavé, že pre medzinárodné pochopenie, všetci hovorili anglicky, na dnešnú dobu, by som už privítal vlastné jazyky a titulky k tomu, lebo aby Francúzi a Nemci hovorili anglicky v takomto filme, to je pre mňa neprijateľné. Naozaj z tohto filmu robí veľdielo, len rok vzniku, ktorý ospravedlňuje metódy vtedy používané. ()

MrPierc 

všetky recenzie používateľa

Megalomanské pojetí osudné bitvy u Waterloo. Obrovské množství komparzistů v uniformách, letecké záběry a pocit, že tohle jsou opravdoví lidé a žádné počítačové triky. Je to velkoryse natočeno a je to vidět. Napoleon vs Wellington. Napoleona provázela velká pověst a oddanost jeho vojáků. Přesto to k vítězství nestačilo. Když se díváte v tomto velkofilmu na to, jak pomalu tisíce vojáků obou stran kráčí na smrt a trhají je železné koule na cáry, je to nesmyslné. Zcela zbytečné oběti jen kvůli manýrům vůdců. Tolik zničené lidské energie a snahy jen na zabíjení. Na obou stranách se leskne dalekohled a sleduje kroky toho druhého. Oba se snaží předpovídat budoucí kroky nepřítele a včas na ně reagovat. Oba neústupní. A co ta válka přinesla? Nic. Na straně poraženého pocit zmaru a na straně vítěze stejně tak. Jen jatka - roztrhané bývalé lidské bytosti, koně, děti. V očích vůdců je válka ušlechtilá, ale po válce už to tak nikdo se slzami v očích nevidí. Rod Steiger je jako Napoleon skvělý. ()

Reklama

curunir 

všetky recenzie používateľa

,,VEDĽA STRATENEJ BITKY JE NAJSMUTNEJŠÍ VYHRATÝ BOJ.“ __ Bondarčukova ,,najslávnejšia porážka" je jedným z najväčších diel v dejinách kinematografie – skutočný VEĽKOFILM. Výprava je absolútne famózna a až pri leteckých preletoch kamery snímajúcej gigantický zápas na bojových poliach si uvedomíte, že vidíte pred sebou azda to najmonumentálnejšie, čo látka zvaná film mohla ponúknuť. Iste, Bondarčukova réžia nie je bezchybná a postava Orsona Wellesa je vlastne zbytočnou, rovnako tak ako aj Virginia McKenna, celkový dojem je i tak mimoriadne silný. 70-te roky výpravným epopejám už tak nepriali ako predchádzajúce dve dekády a tak bolo Waterloo skutočnou diváckou prehrou. Neúspechom skončil aj Kubrickov Barry Lyndon a stroskotanie týchto dvoch projektov zamrzí o to viac, že by bolo zaujímavým pozrieť si konfrontáciu s chystaným Kubrickovým vylíčením životnej dráhy Napoleona, ktoré sa nakoniec nenakrútilo. Najsilnejšia scéna je večerné prechádzanie Wellingtona (Plummer) bojovým polom posiatym desatisícmi mŕtvych, padlých v priebehu niekoľkých hodín. (202. hodnotenie, 31. komentár k filmu) ()

nascendi 

všetky recenzie používateľa

Dávam štyri hviezdičky, pretože štvorici Bondarčuk, Steiger, Plummer a Rota, štyri hviezdičky patria. Uznávam veľkoleposť filmu, jeho historickú vernosť a veľkorysosť Dina de Laurentis, s ktorou bol nakrútený. Nie som fanúšikom historických veľkofilmov, takže bez pochybností uznávam jeho kvality, aj keď ma nadchol iba v niektorých detailoch. ()

Disk 

všetky recenzie používateľa

Sergej Bondarčuk překonal sám sebe. Jeho Waterloo je dechberoucí zážitek. Maximální autenticita, nádherná výprava a úžasné herecké výkony v čele s Rodem Steigerem, Christopherem Plummerem a Orsonem Wellesem. A ten rozpočet: Producent Dino De Laurentiis na celou tuhle srandu sehnal na tehdejší dobu závratných 38 milionů dolarů. Pro srovnání - Leanův Lawrence z Arábie stál "jenom" 15 milionů dolarů. ()

Galéria (57)

Zaujímavosti (14)

  • Finanční neúspěch Waterloo nepřímo zapříčinil krach životopisné fresky o Napoleonovi, kterou plánoval Stanley Kubrick. Už připravené natáčení, které mělo již v Rumunsku zajištěnou jízdu o 5 000 jezdcích včetně velení, tedy zkrachovalo, protože sponzoři se zalekli možného neúspěchu. (dukeman)
  • Natáčení se zúčastnilo asi 17 000 příslušníků Rudé armády - zhruba 15 000 pěších a 2 000 mužů jezdectva (většinou kozáků). (Karlos80)
  • Nino Rota ve filmu pracuje s nápěvy francouzské a německé státní hymny. V obou případech však jde o anachronismy. „Marseillaisu“ jako francouzskou hymnu zrušil v roce 1805 sám Napoleon a Haydnova píseň „Zachovej nám hospodine“ byla původně hymnou rakouskou. (L_O_U_S)

Súvisiace novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (viac)

Reklama

Reklama