Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pôvodný televízny film, vyrobený v koprodukcii s NSR, ktorý sa na pôdoryse kriminálneho pátrania po záhadných okolnostiach predčasnej smrti geniálneho skladateľa W. A. Mozarta, vyslovuje k závažnej problematike zmyslu umeleckej tvorby a cene života a smrti. Aj napriek tomu, že dielo dôsledne vychádza z faktografie jeho života, nechce byť životopisným filmom v tradičnom zmysle slova. Zámerom režiséra a scenáristu bolo vysloviť sa aj ku problematike vzťahu umelca a spoločnosti, keďže rebel Amadeus vyrastal z duchovných koreňov Francúzskej revolúcie a dostával sa do častých konfliktov so zástancami rigidného absolutizmu. V snahe vyhnúť sa rôznym romantizujúcim klišé, snímka akcentuje skôr momenty sociálno-psychologické a spoločensko-kritické. Popri hľadaní odpovede na otázku o zmysle umeleckej tvorby je film aj úvahou o cene života a smrti, o vine, svedomí a zodpovednosti. Kruto ironické, hoci v závere tragické ladenie príbehu, ktorý v retrospektívach rekonštruuje uzlové okamihy Mozartovho života, plastický obraz epochy daný koloritom stredoeurópskeho rokoka, takmer kriminálny pôdorys rozprávania - to všetko vytváralo predpoklady úspešného prijatia filmu. Film získal na medzinárodnom festivale v Chicagu cenu - Zlatú plaketu za scenár. Na kvalitu práce Doda Šimončiča poukazuje cena Paľa Bielika za kameru. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (16)

curunir 

všetky recenzie používateľa

,,PÁNI SA NÁM ZDAJÚ VEĽKÍ IBA PRETO, ŽE PRED NIMI KĽAČÍME." __ Detektívka priamo nad Mozartovou mŕtvolou, snažiaca sa prísť nato, kto vlastne zabil slávneho skladateľa. V porovnaní s ,,Amadeom" tu máme podobnú dejovú kostru založenú na retrospektívach a záverečnej katarzii, každopádne, hoci sa porovnanie - aj pre totožné obdobie výroby oboch filmov - ponúka, dá sa to iba ťažko a zakaždým vyjde z tohto súboja víťaznejšie Formanovo veľdielo. Slovenskí herci sú tu obsadení do vedľajších úloh (Chudík ako Haydn), film sa zato môže popýšiť výborným dabingom (výbornému Arminovi Mueller-Stahlovi len dopomohol svojím hlasom Štefan Kvietik), ktorý aspoň z časti zakrýva jeho ťažkopádnosť s nepotrebnými odbočkami (slobodomurárska línia) a preto je 90 minútová stopáž tak akurát. Možno si Luther uvedomoval, že americkú verziu nebudú môcť československí diváci istý čas vidieť, a preto im ponúkol takúto skromnejšiu alternatívu (pochovávanie do hrobu je však prakticky identické). Preto možno povedať, že nejde o úplne zbytočný film, len o iný pohľad. A je veľmi dobre, že sa na televíznych obrazovkách objavuje iba sporadicky. (271. hodnotenie, 14. komentár k filmu) ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Pri slabej kvalite obrazu ma prekvapil zaujímavý dej filmu. Takmer kriminálka s pátraním po vinníkovi Mozartovej smrti a prebieha formou spomienok aktérov pri posteli zomrelého. Výsledok je veľmi zaujímavý a nikto nezostane bokom, nezabudne sa na sexuálne orgie a sprisahania sa zúčastňujú dokonca aj slobodomurári. Čakal som len, akú úlohu zohrá jeho pes, ktorý mu pil z pohára. O čo je Formanov Amadeus veľkolepejší a okázalý, o to je tento malý slovenský film prirodzenejší, len škoda tej hroznej kvality obrazu ako z povojnových filmov. –––– Páni sa nám zdajú veľkí iba preto, že pred nimi kľačíme. –––– Mŕtvi rozvíria vášne viac ako ktokoľvek živý. A preto vám prikazujem: Zabudnite na Mozarta. ()

Reklama

asirtes 

všetky recenzie používateľa

Zabudnite na Mozarta si nezaslúži byť zabudnutý len pre kolosálny tieň veľkého brata (Formanovho Amadea). Jeho strohé inscenačné spracovanie len ťažko môže konkurovať Formanovmu veľkofilmu. Lutherov Mozart je o výbornom námete, scénari a postavách. Kde by tak asi zobral v Československu kapitál na nejakú veľkolepú výpravu a kostýmy? Táto jeho strohosť je plusom aj mínusom zároveň. Mne sa páčila patina bez príkras. A scénar je plný silných myšlienok pridržiavajúcich sa historických faktov s akcentom na naozaj výborný záver. Nezabudnite na Mozarta! Nezabudnite na Zabudnite na Mozarta! Malý veľký film❗ ()

WANDRWALL 

všetky recenzie používateľa

Detektivní pátrání o vině a svědomí pozemšťanů nad jedním lidským osudem. A W.A.Mozart je ideálním představitelem tohoto lidského problému. Tenká je hrana mezi živote a smrtí, a tak jen živí mohou diskutovat nad lidmi, co zde mohli být, ale už nejsou...Film začíná tím, že W.A.Mozart před hodinou zemřel, a postupně se k jeho smrti vyjadřují všechny osoby, co mu byli na blízku...Každému, kdo někdy měl rád hudbu W.A.Mozarta, tak doporučuji, aby si přečetl jeho dopisy, které mu lépe pomohou nahlédnout do jeho povahy...Ta se často příliš neshoduje s výklady, které o něm filmaři mají, vycházející už od Puškinova dramatu Mozart a Salieri. ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Chce sa povedať, nezabudnite na Zabudnite na Mozarta a vcelku to sedí. Na televízny film prekvapivo prepracované po všetkých stránkach. Vidíme vedľa seba špičku našu hereckú špičku v spoločnosti takého Armina Muellera Stahla a ďalších nemeckých hercov. Vizuálne film pripomína Chytilovú alebo Hertza, ale najmä každý bude hneď porovnávať s Amadeom. To by bolo nespravodlivé, na ploche 122 minút totiž Luther nemohol ísť do hĺbky postáv, skôr len ilustruje dobu a spoločenskú situáciu, s pomocou hercov to ale stačí. Tí skvelo spĺňajú požiadavky svojich typov, všetci sú bez výnimky nesympatickí. Plusom je fakt, že väčšina z nás tento film videla kedysi dávno v tv a ihneď ma trklo pri scéne s Mozartovým psíkom a jeho kopancom, vtedy som bol z toho dosť na vetvy. Ešteže sa mu hneď ospravedlnil. ()

Galéria (12)

Zaujímavosti (4)

  • Film sa natáčal v lokalitách Bratislava, Praha, Litomyšl, Milotice a Buchlovice. (dyfur)
  • Zo slovenskej verzie museli vystrihnúť vetu „Súčasná politická situácia nám nedovoľuje..." pretože cenzor tvrdil, že evokuje aktuálny politický kontext. (Raccoon.city)
  • Režisér Miloslav Luther bol prekvapený, keď objavil svoj film vo videopožičovni v New Yorku. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama