Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pôvodný televízny film, vyrobený v koprodukcii s NSR, ktorý sa na pôdoryse kriminálneho pátrania po záhadných okolnostiach predčasnej smrti geniálneho skladateľa W. A. Mozarta, vyslovuje k závažnej problematike zmyslu umeleckej tvorby a cene života a smrti. Aj napriek tomu, že dielo dôsledne vychádza z faktografie jeho života, nechce byť životopisným filmom v tradičnom zmysle slova. Zámerom režiséra a scenáristu bolo vysloviť sa aj ku problematike vzťahu umelca a spoločnosti, keďže rebel Amadeus vyrastal z duchovných koreňov Francúzskej revolúcie a dostával sa do častých konfliktov so zástancami rigidného absolutizmu. V snahe vyhnúť sa rôznym romantizujúcim klišé, snímka akcentuje skôr momenty sociálno-psychologické a spoločensko-kritické. Popri hľadaní odpovede na otázku o zmysle umeleckej tvorby je film aj úvahou o cene života a smrti, o vine, svedomí a zodpovednosti. Kruto ironické, hoci v závere tragické ladenie príbehu, ktorý v retrospektívach rekonštruuje uzlové okamihy Mozartovho života, plastický obraz epochy daný koloritom stredoeurópskeho rokoka, takmer kriminálny pôdorys rozprávania - to všetko vytváralo predpoklady úspešného prijatia filmu. Film získal na medzinárodnom festivale v Chicagu cenu - Zlatú plaketu za scenár. Na kvalitu práce Doda Šimončiča poukazuje cena Paľa Bielika za kameru. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (16)

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Chce sa povedať, nezabudnite na Zabudnite na Mozarta a vcelku to sedí. Na televízny film prekvapivo prepracované po všetkých stránkach. Vidíme vedľa seba špičku našu hereckú špičku v spoločnosti takého Armina Muellera Stahla a ďalších nemeckých hercov. Vizuálne film pripomína Chytilovú alebo Hertza, ale najmä každý bude hneď porovnávať s Amadeom. To by bolo nespravodlivé, na ploche 122 minút totiž Luther nemohol ísť do hĺbky postáv, skôr len ilustruje dobu a spoločenskú situáciu, s pomocou hercov to ale stačí. Tí skvelo spĺňajú požiadavky svojich typov, všetci sú bez výnimky nesympatickí. Plusom je fakt, že väčšina z nás tento film videla kedysi dávno v tv a ihneď ma trklo pri scéne s Mozartovým psíkom a jeho kopancom, vtedy som bol z toho dosť na vetvy. Ešteže sa mu hneď ospravedlnil. ()

David.Darco 

všetky recenzie používateľa

Na televízny film prekvapivo dobré. Je tam však cítiť nižší rozpočet a celkovú skratkovitosť. Mozart je skrátka osobnosť, ktorá nie že si zaslúži, ale priam potrebuje rozsiahlu plochu rozprávania na veľkom plátne. Čo však zamrzí najviac tak oproti takému Amadeovi Mozartova hudba v Lutherovom filme úplne zaniká. Nedostáva sa jej zadosťučinenia. Čo je svojim spôsobom až urážka. ()

Reklama

curunir 

všetky recenzie používateľa

,,PÁNI SA NÁM ZDAJÚ VEĽKÍ IBA PRETO, ŽE PRED NIMI KĽAČÍME." __ Detektívka priamo nad Mozartovou mŕtvolou, snažiaca sa prísť nato, kto vlastne zabil slávneho skladateľa. V porovnaní s ,,Amadeom" tu máme podobnú dejovú kostru založenú na retrospektívach a záverečnej katarzii, každopádne, hoci sa porovnanie - aj pre totožné obdobie výroby oboch filmov - ponúka, dá sa to iba ťažko a zakaždým vyjde z tohto súboja víťaznejšie Formanovo veľdielo. Slovenskí herci sú tu obsadení do vedľajších úloh (Chudík ako Haydn), film sa zato môže popýšiť výborným dabingom (výbornému Arminovi Mueller-Stahlovi len dopomohol svojím hlasom Štefan Kvietik), ktorý aspoň z časti zakrýva jeho ťažkopádnosť s nepotrebnými odbočkami (slobodomurárska línia) a preto je 90 minútová stopáž tak akurát. Možno si Luther uvedomoval, že americkú verziu nebudú môcť československí diváci istý čas vidieť, a preto im ponúkol takúto skromnejšiu alternatívu (pochovávanie do hrobu je však prakticky identické). Preto možno povedať, že nejde o úplne zbytočný film, len o iný pohľad. A je veľmi dobre, že sa na televíznych obrazovkách objavuje iba sporadicky. (271. hodnotenie, 14. komentár k filmu) ()

asirtes 

všetky recenzie používateľa

Zabudnite na Mozarta si nezaslúži byť zabudnutý len pre kolosálny tieň veľkého brata (Formanovho Amadea). Jeho strohé inscenačné spracovanie len ťažko môže konkurovať Formanovmu veľkofilmu. Lutherov Mozart je o výbornom námete, scénari a postavách. Kde by tak asi zobral v Československu kapitál na nejakú veľkolepú výpravu a kostýmy? Táto jeho strohosť je plusom aj mínusom zároveň. Mne sa páčila patina bez príkras. A scénar je plný silných myšlienok pridržiavajúcich sa historických faktov s akcentom na naozaj výborný záver. Nezabudnite na Mozarta! Nezabudnite na Zabudnite na Mozarta! Malý veľký film❗ ()

majo25 

všetky recenzie používateľa

Koprodukčná dráma s prevahou nemeckých hercov, ktorá sa formou kriminálneho vypočúvania snaží oboznámiť s poslednými dňami slávou a opilstvom zmietaného Mozarta. Áno, na Mozarta treba zabudnúť, nebol to génius, ale alkoholik. Konšpiračný nádych jeho smrti je fajn, ale životopisné udalosti sú spracované iba priemerne. Na rozdiel od Formanovho Amadea to ale aspoň nie je tak nudné. ()

Galéria (12)

Zaujímavosti (4)

  • Režisér Miloslav Luther bol prekvapený, keď objavil svoj film vo videopožičovni v New Yorku. (Raccoon.city)
  • Zo slovenskej verzie museli vystrihnúť vetu „Súčasná politická situácia nám nedovoľuje..." pretože cenzor tvrdil, že evokuje aktuálny politický kontext. (Raccoon.city)
  • Film sa natáčal v lokalitách Bratislava, Praha, Litomyšl, Milotice a Buchlovice. (dyfur)

Reklama

Reklama