Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Komédia
  • Dráma
  • Akčný
  • Krimi
  • Horor

Obľúbené filmy (10)

Krstný otec II

Krstný otec II (1974)

SPOILERS INCLUDED!!!Po tom ako človek uvidí prvú časť trilógie GODFATHER povie si, že niečo dokonalejšie ako „jednotka“ už byť nemôže. Mal som samozrejme podobné pocity, no ako som zhliadol tento sequel/prequel dostal som riadnu facku priamo na tvár...Ak sa nejaké dielo filmovej histórie môže pýšiť označením MASTERPIECE, tak je to THE GODFATHER : PART II. Som unesený a nechápem... Nemôžem uveriť, že už je koniec, tých takmer 200 minút mi prebehlo pred očami ako nanosekunda bez toho, aby som dokázal zmyslovo uchopiť všetku tú dokonalosť. V mojom osobnom rebríčku (spolu s Leoneho ONCE UPON A TIME IN AMERICA) jednoznačne najlepší „mafiánsky“ film všetkých čias...(11 nominácií na Ceny Akadémie hovorí za všetko...). Maestro Coppola priniesol na plátno pokračovanie skvelého Krstného otca (či Kmotra) v roku 1974 a ide o podstatne veľkolepejšie poňatú drámu oproti komornejšej jednotke. Dej je tentokrát rozdelený do dvoch paralelných, ale časovo nezhodných sekcií, ktoré by v pohode obstáli ako 2 samostatné veľkofilmy, pričom jeden z nich opisuje mladosť Vita Corleoneho a druhý pokračuje tam, kde skončil GODFATHER : PART I. 1. DEJOVÁ LÍNIA (VITO CORLEONE) : V časti venujúcej sa počiatku vzniku Corleonovského klanu sledujeme najprv pohnutú a krutú mladosť Vita Andoliniho na Sicílií, ktorý po rodinnej tragédií opúšťa vlasť a uteká pred pomstychtivým donom do zasľúbenej krajiny, kde po príchode na Ellis Island dostáva meno Vito Corleone (a po lekárskej prehliadke tiež kriedové označenie X v krúžku, predstavujúce označenie "znaky duševnej vady" + musí stráviť kvôli kiahňam 3 mesiace v karanténe). On však tieto rany osudu trpezlivo a s chladným pokojom znáša, akoby si uvedomoval dôležitosť takýchto ťažkých životných skúšok pre budúce budovanie jeho charakteru a osobnosti. Dej sa presúva do obdobia Vitovho 25-ho roku života, kedy Vito pracuje v potravinách a žije so svojou rodinkou v malom bytíku, a kedy ešte nič nenasvedčuje tomu, do akej pozície sa Vito dopracuje. Žije skromným životom a snaží sa nepohybovať mimo zákon. Podstatným pre jeho budúcnosť je stretnutie s miestnym bossom, Donom Fanuccim, ktorého bohatstvo a spoločenské postavenie na Vita urobí dojem. Prelomom v jeho živote je aj stretnutie s Clemenzom, pokútnym susedom, ktorý mu ukáže život za hranicou zákona, s ktorým automaticky prichádza kopa peňazí a zrazu už nie je cesty späť...V krátkej dobe (po konfrontácii s Donom Fanuccim) sa tak z mladého bezvýznamného predavača stáva (vďaka jeho pevnému charakteru, charizme a nesmiernej šikovnosti) miestny boss, ktorý sa už ako Don Corleone vráti do rodného mestečka, aby dokonal vendettu...Po návrate do NYC sa z Dona Vita Corleoneho definitívne stáva Godfather...Nedá sa nespomenúť úžasný výkon Roberta De Nira, ktorý v jednej zo svojich veľkých životných úloh absolútne dokonale stvárňuje Vita Corleoneho (veď bol aj právom odmenený zlatou soškou) a s hrdosťou sa môže rovnať s legendárnym Marlonom Brandom, s ktorým spoločne stvárnili jednu z najväčších a najfascinujúcejších postáv fiktívneho filmového sveta. 2. DEJOVÁ LÍNIA (MICHAEL CORLEONE) : Strihom sa presúvame do roku 1958, kde sa svojho prvého svätého prijímania zúčastňuje Vitov vnuk Anthony (Michaelov syn). Príbeh ďalej pokračuje na grandióznej „Italy-style“ oslave jeho prijímania, pričom tu môžeme jednoznačne identifikovať paralelu na prvý diel GODFATHER-trilógie, ktorá sa tiež začína na Corleonovskej rodinnej oslave (v jednotke ide o svadbu Vitovej dcéry Connie). Michael sa napriek tomu, že žije v tomto nevadskom „vyhnanstve“ snaží rozšíriť rodinný podnik ovládnutím lasvegaských kasín, k čomu mu má dopomôcť vydieranie skorumpovaného senátora Pata Gearyho, a vytvorením kooperácie so židovským gangstrom Hymanom Rothom (skvelý Lee Strasberg), ktorý mu otvorí obchodnú cestu na Kubu. Michael chladnokrvne rozohráva hru na všetky strany a vďaka svojej (nepochybne zdedenej) šikovnosti všetko zmanipuluje vo svoj prospech (vrátane geniálne zvládnutého procesu s korunným svedkom Pentangelim) a obetovaním svojho skrachovaného manželstva zachová silu corleonovského klanu. ZHRNUTIE : Skvelý je opäť Al Pacino (aka Michael Corleone), ktorý neskutočne zvládol premenu sympatického dobrosrdečného vojnového hrdinu, ktorý nechce mať nič spoločné s nelegálnym kšeftami svojej rodiny na (takmer) bezcharakterné monštrum absolútne ovládajúceho špinavý biznis. Z hereckého obsadenia treba poukázať aj na zosnulého Pacinovho kamaráta Johna Cazaleho, ktorý dostal v úlohe Freda Corleoneho (slizkého „budižkničemu“) oveľa väčší priestor ako v jednotke a dokonale ho využil, a rovnako výborného Michaela V. Gazza, stvárňujúceho Franka Pentangeliho. Robert Duvall, Diane Keaton a Talia Shire opakujú svoje jedinečné party z predchádzajúceho snímku. Nad všetkým týmto božstvom vyčnieva ako Zeus F.F. Coppola, ktorý riadi tento famózny orchester až k dosiahnutiu absolútneho vrcholu...Čo viac dodať, The Godfather : Part II je jednoducho ponuka, ktorá sa neodmieta...

Klub bitkárov

Klub bitkárov (1999)

Fight Club je bezpochyby jeden z najvýznamnejších a najoriginálnejších filmov 90-tych rokov. Je to proste kult. V hlavných postavách účinkujú 2 herci, ktorí určite patria do TOP TEN najlepších hercov súčasnosti. Keď sa k tomu pripojí David Fincher o kvalitu je postarané. Spolieha sa aj svoju typickú šedú a ponurú atmosféru prostredia.. Je to jeden z tých snímkov, ktoré si treba pozrieť viackrát, aby mal z toho divák maximálny zážitok. Where is my mind?

Parfum: Príbeh vraha

Parfum: Príbeh vraha (2006)

DEKADENTNÁ DOKONALOSŤ...Tom Tykwer sa spracovaním tohto príbehu dotkol filmárskych nebies a vyvrátil všetky premisy o nesfilmovateľnosti Süskindovho románu. Ako by povedal majster Baldini : „Rovnako ako hudobný akord, aj parfumérský akord sa skladá zo štyroch esencií, čiže tónov, úzkostlivo zvolených pre svoju harmonickú konsonanciu. Každý parfum má tri akordy : toniku (head), subdominantu (heart) a dominantu (base). Tonika vytvorí prvý dojem, trvajúci niekoľko minút, až kým ustúpi subdominante, tvoriacej základnú tému parfumu, trvajúcu niekoľko hodín. A nakoniec dominanta, dozvuk parfumu, rozpoznateľný ešte niekoľko dní. No Egypťania tvrdili, že naozaj originálny parfum potrebuje jeden tón navyše, poslednú esenciu, ktorá podtrhne a zatieni všetky ostatné.“...a tak ako Jean-Baptiste Grenouille hľadá na svojej ceste tú bájnu, poslednú esenciu, ktorá spoluvytvorí parfum tak jemný a zároveň tak silný, že v momente, keď ho ucítia, uveria všetci ľudia na svete, že sú v raji, Tykwer nám v rámci filmárskeho procesu pripravil takýto delikátny dezert, po ktorého ochutnaní som nechcel ochutnať žiadny iný po dobu niekoľkych dní...Neuveriteľne hodnoverné a uchopiteľné vytvorenie prostredia a obdobia, v ktorom Grenouille žil (a „pôsobil“) posúva filmový zážitok o hodný kus cesty ďalej, lebo obyčajným zobrazením dokáže Perfume dráždiť všetky receptory, tak ako žiadny iný film...Divák nielenže uverí rozprávačovi, že parížsky rybí trh bol v 18.storočí tým najsmradľavejším miestom na svete, ale to dokonca aj ucíti...Chváliť treba aj hereckých predstaviteľov, či už talentovaného Bena Whishawa alebo stálice filmového neba - Dustina Hoffmana a Alana Rickmana. No ale pozor, Perfume nie je obrovským zážitkom len vďaka svojej dokonalej forme, ale aj kvôli skvelému príbehu, ktorý necháva diváka po prvom pozretí v nemom úžase...Nechcem tu veľmi rozoberať dej, ale niekoľko úchvatných scén (predovšetkým už viackrát spomenutá poprava na námestí v Grasse) patrí medzi to najlepšie, čo nám ponúka svetová kinematografia 21.storočia. Keď k tomu pripočítam aj hypnoticko-mrazivý soundtrack z pera trojice Tykwer-Klimek-Heil, ktorý nahral Berlínsky filharmonický orchester pod vedením Sira Simona Rattlea (odporúčam hlavne „The Girl With The Plums“), nebojím sa vysloviť myšlienku, že „Perfume : The Story Of A Murderer“ nie je len taký bežný film, ale je to KUS UMENIA...