Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Romantický
  • Akčný
  • Krimi

Posledné recenzie (206)

plagát

Nie, nie (2022) 

⚪️To nás zase raz všetci tí zahraniční ,,filmoví youtubero-kritici" pekne oklamali. Big, big nope.⚪Jordan Peele ako režisér má akú-takú autorskú víziu, vyslovene po nikom známom sa neopičí, má očividne dobrú scénickú predstavivosť a vie, aký naratív zvoliť, aby príbeh, takpovediac, držal pohromade. Peele ako scenárista už je záležitosť druhá.⚪To sa veľmi jasne ukázalo už v prvotine Get out (tam akási logika príbehu šla bokom a pri hlbšom zamyslení sa celý leitmotív nedával v súvislosti s rasistickou tématikou žiadny zmysel), vykryštalizovalo sa pri Us (kde celá logika deja uhla bokom len pre snahu šokovať a vytvoriť nezvládnuteľný zvrat, ktorý by obstál snáď na pôde 20-stranovej poviedky a nie celovečerného filmu) a len sa potvrdilo pri Nope. Peele skrátka nevie pracovať s príbehom, vlastne ani s postavami, často vytvára akési symbolické scény, teda obrazy plné akýchsi pseudosymbolov, ktoré pôsobia len naoko, či sa snaží navodiť divákovi pocit, že v druhom významovom pláne odkazuje na ťažké sociálne otázky, no v tej primárnej rovine príbehu je v realite všetko skôr hop či trop, podľa hesla: ,,skúsime a uvidíme, čo z toho divák a kritika vyvodí."⚪Pretože áno, množstvo scén má výbornú atmosféru (to je zase ale spôsobené réžiou), no v rovine deju sa objavujú zbytočné nudné vatovité scény, hororové scény, predlžované až na pokraj znesiteľnosti či scény, ktoré v 2/3 stopáže filmu spomalia tempo a vytvoria nudu. Nehovoriac o vedľajšej dejovej linke Aziata s traumou z detstva, ktorá nemá logické ukotvenie v deji hlavnom a vo filme je iba tak, asi aby dodala postavám akýsi charakterový vývin a vytvorila pár minút napätia z ,,odhaľovania nelineárne vyrozprávanej záhady z minulosti." To, či má byť celá táto linka akousi kritikou na podnikateľov či manažérov, ktorí idú aj cez mrtvoly a aj na svojom nešťastí stavajú biznis ťažko povedať, keďže to z deju priamo ani nepriamo nevyplýva, a skôr je to moja nadinterpretácia. Nutno ale dodať, že ak by Peele celý scenár prerobil na príbeh o tomto Aziatovi a jeho minulosti, vyšiel by z toho o poznanie zaujímavejší, možno aj hororovejší kúsok.⚪️Ono už ten leitmotív ,,ufo" je sám o sebe tak vyprahlý a nadužívaný, že aj keby za ním v parafráze stálo desať sociálnych odkazov či alúzií, ťažko zaujme a prekvapí. Čo na tom, že vymyslí niečo svoje (nepozeranie sa na ufo, lebo vás vezme), keď aj tak v súvislosti s mimozemšťanmi a ich príchodom používa rovnaké stereotypné motívy ako v iných dielach, od Twillight zone až po Štvrtý druh.⚪Vlastne, dá sa polemizovať o tom, či vôbec daný film patrí do žánru horor, v závere sa dokonca objavuje hudba ako zo špageti westernu. Peele nemá žiadny patent na rozum ani nakrúcanie hororových filmov, to, že jeho priemerná prvotina mala dobrú mediálnu masáž a vytvorila z neho v spoločnosti kult ,,skvelého žánrového režiséra" na úrovni velikánov je rovnako prestrelená ako jeho ciele.⚪Ono, v závere totiž aj celé to privolávanie ufo hrdinami pripomína skôr film Četník a mimozenšťané, v ktorom chcelo pár chujov nachytať vesmírnych čudákov v lietajúcom tanieri. Aj u Peela chceli a tiež sa im to (asi) podarilo. Čo na tom, že vôbec ako diváci nevieme, čo tu tí mimozemšťania vôbec chceli, načo tu brali ľudí, čo s nimi v tom tanieri robili, prečo v závere napr. vedeli ľudí vycucnúť tanierom aj z domu, ale celý film to príhodne pre postavy neurobili, ale nevadí, to sa buď ospravedlní obligátnym ,,zlí mimozemšťania kradnú ľudí" či filmovým (nádych-výdych), že ufo nie je vesmírna loď, ale akýsi vesmírny predátor (áaaaa, akože tá inteligencia Peela, chápete, ani zvieratám nemáte spriama pozerať do očí, inak na vás zaútočia, no on je neskutočný macher...) Jáj, dobre, mój.⚪Tak nejak neviem. Film asi na rovnakej úrovni ako Us. Síce krásne natočený (aj keď to cgi ufa, no... to už aj u toho Funesa vyzeralo príhodnejšie), v 70% s fajn atmosférou, odkazujúcou na veľké odhalenia v deji (ktoré ale neprídu), ale hlavná myšlienka skôr nemastná-neslaná, aby aspoň ako-tak rámcovala dej, postavy sú skôr do počtu, niektoré vyslovene otravné (sestra hrdinu), niektoré pôsobia vďaka réžii a hercom, že ani na pľace nechcú byť (hlavný hrdina a jeho utrápený/znudený/na facku výraz). V zahraničí je z filmu väčšina kritikov či youtube filmových znalcov úplne vystriekaná (pričom ale väčšinové publikum, napr. na imdb píše úplne opačné recenzie), tak im to, samozrejme, prajeme a odporúčame im znova si pustiť aj toho Funésa. Lebo z toho budú istotne úplne mimo. A ešte nech si pustia aj film Zelňačka, z toho zobrazenia blízkeho kontaktu štvrtého druhu už asi od ohromenia ani nevstanú zo stoličky. :D⚪

plagát

Smrteľné zlo 2 (1987) 

⚪To, že žáner hororu ide pramálo dohromady so žánrom komédie sa potvrdilo už niekoľkokrát a Raimiho práca to potvrdzuje duplom.⚪Z jednotky, ktorá bola síce vcelku bizarná, ale stále dramaticky hororová a relatívne vážna sa v dvojke stala komediálna hororová paródia a lá neskoršie pokračovania filmu Nočná mora z Elm street, s démonmi meniacimi sa na hlavy na obrovských dlhých krkoch, s démonmi s obrovskými ústami, ktorí chcú hrdinu zjesť a podobné patetické bizarné nezmysly, ktoré majú byť asi vtipné, no ak by aj, s vtipom odíde akékoľvek žánrová atmosféra strachu. Dokonca aj efekty krvi, ktoré som v prvom diele tak chválila sa v tomto zázračne pokazili, tu je krv už skôr hlúpo svetlo červená ako farba od Primalexu, čo ťažko povedať, či bol zámer.⚪Áno, motorové píly namiesto rúk sú v popkultúre asi pojmová záležitosť, ale film je skôr pre akúsi špecifickú cieľovku, ktorá sa dokáže povzniesť nad hlúposti, detinské efekty, detinské monštrá a stále vidieť a oceniť v deji hororové prvky.⚪Inak film poskytuje dobrú odpoveď na otázku, prečo je Raimiho poetika vo filme Stiahni ma do pekla tak bizarná, prestrelená, skoro až parodická, ktorá väčšinu divákov rozosmiala či znechutila a odbúrala skoro všetok horor z príbehu. Pre toto. Lebo Raimi.⚪

plagát

Lesný duch (1981) 

⚪Kamerové triky, všetky tie pohyblivé nájazdy, pohľady kamery zhora zo stropu, zboku, dolu hlavou a podobne určite predbehli dobu a je neskutočne zaujímavé vidieť ľudí s takou scénickou predstavivosťou, ktorým všetko toto napadne. Aj dizajn démonov je na rok výroby veľmi kvalitný, poteší aj filmová krv, ktorá je približne podobnej farby a hustoty ako reálna (čiže napr. také Profondo rosso so svojou oranžovou krvou ako detské tempery by mohlo závidieť) a rôzne spôsoby zabitia démonov=posadnutých, ktoré sú patrične explicitné (i keď na dnes už trošku bizarné).⚪Príbeh ako taký je ale skôr slabší, neponúka vlastne nič iné, ako aký-taký rámec a okamžitý vstup ,,do akcie," čo je asi pre fanúšika fajn, na druhej strane, film nie je extrémne atmosférický a nejde z neho vyslovený strach a teror, divák skôr obdivuje zručnosť maskérov ako by sa sám bál. Či film zostarol dobre je otázne, minimálne niektoré kamerové zábery a uhly sú určite nadčasové.⚪A odporúčam si na Youtube vyhľadať videá o tom, ako sa film nakrúcal, keďže to sú príbehové perly - nielenže mal film malý rozpočet, takže veľa hercov a ľudí zo štábu boli známi od Raimiho, ale napríklad sklá, ktoré sa rozbíjajú v oknách sú reálne a nie z filmového cukru, čiže sa herci mohli kedykoľvek dorezať, rovnako cez biele šošovky vraj herečky nič nevideli, pretože boli hrubé a skoro nepriehľadné, čiže pri scénach s nimi boli skoro slepé a nevideli, kam napr. padajú či strhnutý most, ktorý je vo filme je naozajstný most z miesta, v ktorom sa nakrúcalo, pričom sa tento mal prerábať a tak vedenie mesta dovolilo filmárom ho strhnúť a nakrútiť si to.⚪

Posledné hodnotenia (675)

Kapustnica (1981)

16.08.2022

Nie, nie (2022)

16.08.2022

Smrteľné zlo 2 (1987)

13.08.2022

Lesný duch (1981)

13.08.2022

V žiare noci (1967)

12.08.2022

Tři Tygři ve filmu: JACKPOT (2022)

11.08.2022

Elvis (2022)

10.08.2022

Never Gone (2016)

09.08.2022

Soonsooui sidae (2015)

08.08.2022

Reklama

Ovládací panel
6 bodov

Reklama

Reklama