Recenzie (110)
Prekliatie žltozeleného škorpióna (2001)
Vždycky mi Allenovy filmy přišly příliš ukecané; nemohla jsem si dát dohromady, proč tento veliký obdivovatel Bergmana točí takové "sofistikované" filmy. Říkala jsem si, že film je tu od toho, aby ukazoval a ne aby mluvil. Přesto, po zhlédnutí tohoto snímku, jsem konečně vzala Allena na milost, protože jsem se výborně bavila. To - ke svému překvapení - nemohu popřít.
Vtedy na Západe (1968)
Film budí dojem, že byl natočen a posléze sestřihán ve vyšším stavu vědomí; režisér a celý realizační tým neudělal snad jedinou chybu; jakoby pořád všichni věděli, jak to má být. Vysvětluji si to dokonalou přípravou, "jednobodovým" soustředěním na natáčení a další 100+1 věcí navrch.
Vrchárka (1960)
V de Sicově filmu je vztah mezi Cesirou - matkou a Rosettou - dcerou paralelou ke vztahu Božské matky Marie ke svému dítěti; proto ta hrůzná scéna znásilnění v kostele a za ní stojící de Sicova otázka, kde je Bůh v této chvíli?
Rodina (1987)
Typický Scolův film. Fascinace uplývajícím časem. Jeden interiér - veliký římský byt - a osmdesátileté dějiny jedné rodiny. Na pozadí rodinného příběhu tušíme dějiny národa, ovšem nejsou tolik čitelné jako ve starší Tančírně.
Päť lupičov a stará dáma (2004)
Výborná gospel muzika.
Mŕtvy muž (1995)
Velmi sugestivní dílo. Bez kytary Neil Younga by to určitě nebylo ono. Jim Jarmusch pro mě ztělesňuje typ moudrého starce i božského dítěte v jednom. Proto točí tak dobré filmy. Tenhle se mi od něj líbí nejvíc. A musím souhlasit s Galadriel: taky jsem se hodněkrát a dost nahlas smála.
Túlavý pes (1949)
Celý film mi svou atmosférou (film noir) připomíná Zloděje kol, i když v tomto případě jde o detektivku a v případě de Sicova filmu o syrovou sociální sondu. V obou dílech však je zachycena tíživá hospodářská situace po II. světové válce. De Sica nás zavádí mezi nezaměstnané dělníky a Kurusawa do tokijského podsvětí. V obou prostředích jsou zoufalí lidé, kteří jsou schopni zoufalých činů.
Berlin Alexanderplatz (1980) (seriál)
Pouze odkazuji na vyprávění Vladimíra Hendrycha o tomto filmu v několika sobotních dopoledních pořadech na Vltavě v r. 2006 (nevím, zda lze najít v archivu ČRo).
Lesné jahody (1957)
Takto ryzí, freudovský i jungiánský, psychologický film by nikdo jiný než Bergman nenatočil.
Dievča s perlou (2003)
Čistě manýristický film, který nepřináší nic nového. Dlouhé pohledy kamery na holandská temnosvitná zátiší, plachou dívku a zamilovaného umělce jej trochu zachraňují.