Reklama

Reklama

Pan Tau

(seriál)
Československo / Západné Nemecko / Rakúsko, (1971–1978), 16 h 52 min (Minutáž: 29–36 min)

Réžia:

Jindřich Polák

Predloha:

Ota Hofman (kniha)

Hrajú:

Otto Šimánek, Josef Aleš, Františka Alešová, Jana Alešová, Marta Alešová, Karel Augusta, Josef Bek, Karel Bělohradský, Svatopluk Beneš, Josef Beyvl (viac)
(ďalšie profesie)

Série(4) / Epizódy(33)

Obsahy(1)

Čarodejný tvrdiačik, karafiát v klope staromódneho saka, jemný úsmev, ohníčky v očiach, rozprávanie bez slov... Kto je to? Hádanka má jednoduchú odpoveď predsa Pán Tau. Nesmrteľná postavička, ktorú vymyslel jeden z najlepších scenáristov tvorby pre deti Ota Hofman s režisérom Jindřichom Polákom (vytvorili aj TV seriál pre staršie deti Návštevníci). Pán Tau je ústrednou postavou rovnomenného koprodukčného farebného seriálu. Neskôr boli epizódy spojené do celovečerných filmov určených do kinodistribúcie a roku 1988 sa nakrútil film Pán Tau určený priamo do kín, ktorý na smútok verných divákov nie príliš šťastne príbehy rozprávkového hrdinu ukončil. Prvý diel seriálu (ako čiernobiely) vznikol už roku 1966 v koprodukcii Československej televízie a Carla Pontiho. Ďalšie epizódy (celkom sa nakrútilo 33 dielov) sa nakrúcali ako zákazka vo Filmových štúdiách Barrandov v spolupráci s rakúskymi a západonemeckými (neskôr iba západonemeckými) partnermi. Bol prvým televíznym seriálom v histórii Československej televízie, ktorý vznikol v koprodukcii s kapitalistickými krajinami. Pán Tau, chvíľku panáčik, chvíľu seriózne vyzerajúci usmievavý gentlemanský pán so staromódnym guľatým klobúkom na hlave, ktorý prináša radosť každému, kto sa vie a chce tešiť zo života. Je priateľom detí a zvierat a aspoň na chvíľu plní tajné želania a túžby nešťastným a sklamaným. Pán Tau prejde prstom po okraji svojho tvrdiačika a... A želanie sa splní. Niekedy síce nie podľa pôvodných predstáv, to však neprekáža. Hlavnou odmenou je detská radosť a úsmev. A že dospelí zabudli na svoje detstvo a nie sú schopní hrať sa?! Ich problém! Vo svete, ktorý predstavuje pán Tau, je potešenie z hry najcennejšou devízou. V čom dodnes pán Tau láka nových a nových detských, ale aj dospelých divákov? Je to predovšetkým v čare spojenia dvoch kontrastov rozprávkovosti a reálneho života, ktoré spolu zázračne fungujú. Láka svojou inteligenciou i hravosťou, veľkým pozitívnym nábojom a fantáziou. Ota Hofman bol koncom 60. rokov, keď Pán Tau ešte ako čiernobiely seriál vznikol, úspešným scenáristom. Panáčik, ktorý sa mení na človeka a naopak, bol pre Hofmana nemým anjelom, ktorý je vždy na strane detí. Najmä tých, ktorým chýba láska rodičov či sú nejako inak nešťastné. A keďže je anjel, nemôže s naším svetom komunikovať jazykom, ale len pantomimicky. Životnú podobu pánovi Tauovi raz navždy vtlačil český herec Otto Šimánek (1925 1992), pre ktorého paradoxne bol titulný hrdina jedinou hlavnou rolou v televízii (a aj vo filme). A hoci sa to nie vždy stáva, je zaujímavé dodať, že výslednú podobu pána, ktorý pomáha rozosmiať smutné deti, mu vtlačil jeho herecký predstaviteľ. Chcel totiž, aby v realite sveta pôsobil Pán Tau rovnako rozprávkovo i realisticky, ale iba deti poznali, že prichádza z iného sveta a je ich skutočným priateľom. Veľké nároky na herecký prejav postavy, ktorá sa nevyjadruje slovne bola pre Ottu Šimánka splnením sna. Odjakživa totiž tiahol k pantomíme, dokonca jednu časť jeho záverečnej hereckej skúšky tvorila pantomimická scénka. Pán Tau v Šimánkovom úspornom hereckom prejave má veľa spoločného s postavami Debureauta a Harlekýna. S výnimkou posledného filmu nikdy neprehovoril na obrazovke ani slovo, a napriek tomu mu môže porozumieť každý, kto má v sebe kúsok dieťaťa. Režisér Jindřich Polák podstatnú časť svojej tvorby venoval deťom. Vo filmoch a v televíznych seriáloch určených mladším divákom sa usiloval zosúladiť žáner akčného a sci-fi filmu, pretože k nim vždy inklinoval. Aj keď sa často píše, že nakrúcal rozprávky, v jeho prípade šlo skôr o obdobu sci-fi a fantazy. Po nakrútení 12-dielneho seriálu o klaunovi Ferdinandovi a snímke Klaun Ferdinand a raketa som sa dlhší čas venoval dobrodružnému žánru. Ale stále ma to ťahalo k tvorbe pre deti. Usiloval som sa nájsť nového hrdinu. Už nie cirkusového klauna, ale čisto pantomimickú postavičku, ktorej rozprávkovosť by sa dopĺňala kombináciou s bábkovým filmom. S Otom Hofmanom sme potom priviedli na svet pána Taua, ktorý dostal meno podľa jedného písmena gréckej abecedy. Doláre chýbajúce v rozpočte vždy nahrádzal svojou tvorivou invenciou za výdatnej pomoci bezbrehej fantázie scenáristu a spisovateľa Otu Hofmana. Ota Hofman mal ohromný cit pre dialóg, ale nemal vizuálnu predstavivosť, povedal režisér Jindřich Polák. V tom sme sa skvelo dopĺňali. Vždy nám záležalo na tom, aby naša tvorba pre deti nepodceňovala ich inteligenciu a súčasne podporovala ich kreativitu, fantáziu a hravosť. Na margo seriálu treba dodať, že bol aj poslednou hereckou príležitosťou pre Jana Wericha. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie používateľa javlapippi k tomuto seriálu (21)

Série 1 (1971) (S01) 

V prvej sérii si Pan Tau hľadá vyhovujúcu polohu a skúša. Takže tu nájdeme detský film, stop-motion animáciu, konverzačnú komédiu, nemú grotesku a dokonca aj muzikál. Úroveň osciluje medzi excelentnou zábavou (P.T. naděluje) a miernou nudou (P.T. a samá voda). ()

Pan Tau přichází (1971) (S01E01) 

Zimné radovánky na úvod sú trošku slabšie, ale spevy a tance v psom salóne nemajú chybu. ()

Pan Tau na horách (1971) (S01E03) 

S Trumpovou na horách. Bezdialógová groteska z lyžiaráku. Slušné. ()

Pan Tau a samá voda (1971) (S01E06) 

"To je dobře, že nemluvíš. Já s cizejma nemám mluvit." Pánovi Tau nefunguje navlhnutý klobúk, ale aj napriek tejto technickej poruche zabezpečí nezletilému vodomilovi dobrodružstvo na parníku. Trochu nuda. ()

Pan Tau a Claudie (1972) (S02E01) 

Priemyselný magnát chrlí do sveta technologické vymoženosti (vreckový televízor!) a zanedbáva osobný kontakt s vnučkou, ktorú v rámci zaneprázdnenosti zahlcuje luxusnými hračkami a služobníctvom. Situáciu zachráni Pan Tau, keď zopár poklopmi na klobúk zvráti závratné tempo vedecko-technickej revolúcie a priemyselník si zrovná životné priority. ()

Pan Tau to zařídí (1972) (S02E02) 

Videl som to ako decko a dostalo ma to, videl som to ako dospelý a stále to funguje. Biznismeni kryjúci sa miliónovými zmluvami na podpísanie pred krupobitím šípov a búchacích guličiek. Vyzerá to, že si natáčanie všetci užívajú, akurát na Werichovi už je občas poznať únavu materiálu. ()

Pan Tau a cesta kolem světa (1972) (S02E03) 

Solídna smršť gagov, do toho nejaké to spievanie a detská bezstarostnosť. Vynikajúce. ()

Pan Tau a taxikář (1972) (S02E05) 

Skoronemá groteska s vynikajúcim taxizloduchom Landovským v hlavnej roli. ()

Hledá se pan Tau (1972) (S02E06) 

Elektromagnát skúša šťastie s Interpolom, Rudé Právo vychádza panom Tau na titulke, zahorklý stratonáleziar peje blues a malá hrdzavá sa láduje v cukroške. Výtečný Kopecký. ()

Pan Tau a tisíc kouzel (1972) (S02E07) 

Kopecký sa zmocnil klobúka, zahajuje prevádzku hi-tech Strát a nálezov a života na vysokej nohe s piesňou na perách. Nezletilá úderka za pomoci zdomácnelých psovitých šeliem urobí jeho snovému životu koniec, Pan Tau nadobudne opäť slobodu a strihne si pouličné muzikálové číslo s Neckářom. ()

Série 3 (1975) (S03) 

Výstredný balónový návrat strateného robinsonovského syna z pustého ostrova aj so zvieracím príslušenstvom do usporiadanej slušnej rodiny, kde všetci pracujú, chodia do školy alebo si užívajú zaslúžený dôchodok neprebehne úplne hladko. Záhaľke a samote navyknutý dobrodruh sa musí zaradiť do bežnej spoločnosti a pracovného procesu. S pomocným poklepom na klobúk sa to za množstva vtipných komplikácií podarí a Alfonz sa nakoniec stane slušným človekom, členom vlastnej rodinnej bunky s trvalým pracovným pomerom budujúcim panelákové sídliská. Dobre napísané, vynikajúco obsadené, nemám žiadne výhrady. ()

Série 4 (1977) (S04) 

Pán Tau tentokrát narušuje leteckú dopravu, pôsobí slonie straty v ZOO, rozrušuje iluzionistov a ovplyvňuje dianie v pionierskom tábore. Dobre napísané aj natočené, plno vynikajúcich hercov vo väčších aj menších roliach, ale predošlá séria ma bavila o trošku viac. ()

Poplach v oblacích (1977) (S04E01) 

"Šéfuju tady 20 let, zázraky neexistují, alespoň na tomhle letišti ne, alespoň po tu dobu co tady budu já!" Pan Tau sa oddáva adrenalínovým športom, surfovaní na na krídle lietadla, k poteche a zmätku cestujúcich (podľa veku), onen adrenalín dvíha hlavne pilotom a bezpečnostným inšpektorom, z ktorých jeden ho po pristaní pripraví o čarovný tvrdiak. Vynikajúci Brodský so záľubami v šifrách, Maurer so vzorcom pre každú príležitosť, Nárožný so slabosťou pre kalkulačky a nadprirodzeno odmietajúci Bláha. Výtečné. "Dyť je to uniforma, je to nestravitelný!" ()

Lov na slona (1978) (S04E02) 

"Zraz účastníků lovu na slona před národním výborem!" Pan Tau pokračuje prostovlasý, ovšem v spoločnosti slona, snaží sa získať naspäť pokrývku hlavy a činí rozruch. Predabovaný Srstka, Dvořák a dokonca aj esenbák majú záľubu v konzumácii nezrelých čerešní. Za dvacku boli štyri guláše. Veľmi dobré. "Tati, já jsem Remek!" ()

Noc v safari (1978) (S04E03) 

"Nic zvláštního, třetí třída, vata v programu." Pan Tau borí a renovuje, berie decká na výlet, na chrbát mu dýcha pravdychtivý Brodský, účastní sa festivalu mágie, povýšenecký Čepek ho podceňuje a Štekl si strihne pantauovské repete. O jeden poklop na klobúk slabšie než predošlé diely. ()

Pan Tau a kouzelnice (1978) (S04E04) 

Kúzelníci sú žiarlivé mrchy a sabotujú si vzájomne vystúpenia, našťastie náš hrdina zachráni situáciu aspoň u Brejchovej, chudák Hrubý Noe asi po spackanom výstupe nadobro skončil magickú kariéru. Falšovanie lístkov spôsobí najprv melu, potom príde pán Tau ako biblický mesiáš a pod jeho dobrotivým úsmevom ustanú sváry a situácia sa zázračne vyrieši kolenovou metódou. Brodský je stále na stope. Možno je to mojou antipatiou k iluzionistom všeho druhu, ale táto epizóda ma akosi nevedela chytiť. ()

Pan Tau na pionýrském táboře (1978) (S04E05) 

"Jíst budete chtít!" Soudruh Tau vyšachuje Lohniského z hry a stane sa kuchárom v pionierskom tábore. Učí sa hovoriť a pokračuje v minulej časti započatej mesiášskej kariére, keď z jednej gulášovej konzervy nakŕmi hladné pionierske zástupy v nezvyklých khaki košeliach, asi nejaká outdoor varianta na polceste k skautom. Gumovými knedlíkmi sa postará aj o zábavu. Svojou existenciou naruší Brodského dovolenku. Zdá sa, že po dvoch slabších častiach ide kvalita hore. ()

A která je ta pravá? (1978) (S04E06) 

"Ryzlink a bublinky, tradice je tradice." Brodský si nedá pokoj, najprv úchylácky šmíruje pri jazere plnom kúpajúcich sa deciek, potom spôsobí makarónovú explóziu, zmocní sa klobúka a následne snorí po pánovi Tau v meste. Buřinka mení majiteľa častejšie než je zdravé, k čomu jej dopomáha okrem Brodského a detskej špiónskej brigády aj vynikajúci dôchodcovský pedant Kemr. Veľmi dobré. ()

Súvisiace novinky

František Peterka 1922 - 2016

František Peterka 1922 - 2016

25.11.2016

Ve věku 94 let zemřel herec František Peterka. Narodil se do rodiny bankovního úředníka a modistky. Narozdíl od svých kolegů, kteří museli v rodině bojovat o své místo na divadelních prknech, u něj… (viac)

Reklama

Reklama