Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (3)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
110 tisíc diváků na Slovensku v kinech a vyslání na Oscary do Ameriky. byl jsem tedy zvědavý co je to za film. Do kina se přiznám jsem nešel. Film je to surový a syrový, smích jen ve vulgárních průpovídkách. Ale zabírá rodinné prostředí kriminálky i když si rodinní příslušníci s mravy a morálkou hlavu nelámou. Zůstal jsem vůči postavám proto emočně chladný. Působila na mě ale balkánská nálada, hudební složka a vynikající kamera. Cena za režii , kterou snímek dostal se dá totiž přeložit jako trofej za schopnost převyprávět poutavě dokonce i historku, která sama o sobě za vyprávění zrovna nestojí, zahalit ji oparem osudovosti, podepřít sociálním napětím, zkrátka takříkajíc vybavit veškerým komfortem, který proseká gangsterce cestičku až do festivalové smetánky. ()
Film, ktorý Slovensko potrebuje ako soľ - kvalitne natočený, 100% autenticita, skvelý scenár, herci... navyše sa mi veľmi páči lokácia, tá špina a mafiánske praktiky pretrvajú dodnes, kto vyrastal a býva blízko ukrajinských hraníc (ako ja) to pociťuje doslova. Bebjak sa každým rokom zlepšuje, v socialno-reflexívnych vodách je ako doma. ()
Keď som prvýkrát počul už hádam aj teraz kultovú pieseň : Hej, sokoly ! , nevedel som, že pochádza zo slovenského filmu - Čiara, ktorá nedávno obdržala 6 cien SLNKO v SIETI, pričom jedna z nich je zaslúžená práve pre Tomáša Maštalíra za postavu Adama Krajňáka, čo sa zrovna neživí poctivou činnosťou, tak isto, ako jeho kriminálna banda, ktorá pašuje CIGARETY cez slovensko-ukrajinskú hranicu... Jedného dňa všetko nevychádza podľa najlepších predstáv, a to je v druhej polovici filmu, režiséra Petra Bebjaka, a to je ten hlavný ZLOM, kedy som sa začal trošku viac zaujímať o dianie, pretože dovtedy mi to bolo akosi už ukradnuté, čo bude s „hrdinami” ? Na Naše domáce pomery - celkom dobre odvedená filmová práca, kde som mal k dispozícii i trojicu generačných herečiek, od najstaršej p. Vášáryovej, cez strednú p. Zuzku Fialovú, až po najmladšiu Kristínu Kanátovú, a áno, dve kočky sa ukázali v plnej kráse, ako ich Pán Boh stvoril. To je pozitívna stránka mince, ako aj kamera Maťa Žiarana, či trebárs zvuk Viktora Krivosudského, a tiež strih Marka Kráľovského, ale ako som už spomínal v rámci tuzemských možností ide o lepší priemer, štandard, na aký si trúfame... Domáca kinematografia mi zrovna dva-krát nechutí, budem sa do budúcna snažiť v nej nájsť také INGREDIENCIE, ktoré by mi mohli viac sadnúť na „chuťové poháriky” . FILM ČIARA obsahuje jeden SONG, ktorý sa dá takpovediac počúvať do úmoru, ale ak by som mal absolvovať film vo svojej celej kráse ZNOVU, tak asi len ťažko by som takto uvažoval, lebo podľa mňa to nie je bohviečo. ()
V rámci tuzemskej produkcie celkom dobré, až som prekvapený. Príbeh o pašerákoch, ktorým sa zmráka na horšie časy síce príliš nenadchol, ale pár svetlejších momentov sa tu predsa len našlo. Potešili ma hlavne regionálne reálie a vyobrazenie pašeráctva ako takého aj so všadeprítomnou korupciou a posraným Hrycom na zemi. Priemer. 60/100 ()
Úvodné zoznamovanie sa diváka s postavami a prostredím boli trochu zmatočné, ale po pár minútach bolo všetko jasné. Hutná dráma spred postavenia Schengenskej hranice s Ukrajinou mala silný potenciál a dokázala ho bezosporu využiť. Vykreslená realita, drsné postavy aj dialógy, temnota. Všetky atribúty fungovali a pomáhali im aj herecké výkony. Predovšetkým by som vyzdvihol Eugena Libezniuka a našu hereckú ikonu Emíliu Vášaryovú. Jej postava matky hlavného hrdinu bola démonicky temná a úžasná. ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Pre producentku Wandu Adamík-Hrycovú téma pašeráctva nebola nová. „Je to téma, s ktorou som vyrastala. Mama je z Uble, takže všetky prázdniny a sviatky som trávila práve tu. Veľmi dôverne poznám tento kraj. Pred štyrmi rokmi som si povedala, že tá téma je naša. Prečo si nepozrieť niečo, čo je naozaj o nás? Ľudia sú tu vášnivejší, chvíľu plačú a chvíľu sa smejú. Intenzívnejšie prežívajú radosť i smútok. A to sa nám vo filme podarilo zachytiť,“ prezradila po predpremiére. (WalterIK7)
- Film bol slávnostne uvedený na filmovom festivale v Karlových Varoch. Počas podujatia ocenili Petra Bebjaka cenou za najlepšiu réžiu. Na slovensko-ukrajinskú koprodukciu Čiara sa strhla vlna pozitívnych recenzií v zahraničných médiách (The Hollywood Reporter, Variety či ScreenDaily). (WalterIK7)
- Film sa umiestnil na 39. mieste v rebríčku 50 najnavštevovanejších európskych filmov roka 2017. (Raccoon.city)
Reklama