Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hanákove filmy sú apoteózou víťazstva človeka nad sebou samým, víťazstva mravnosti a citu nad životnými podmienkami. Jeho postavy hľadajú v sebe silu prekonať to, čo ich obmedzuje, čo bráni splneniu ich túžob, snov a citov. Tento film, zachytávajúci vnútornú ľudskosť postáv z okraja spoločnosti, sa do kín dostal s 9-ročným oneskorením kvôli absurdnému direktívnemu rozhodnutiu o údajnej "ošklivosti" všetkých postáv a pochmúrnosti ladenia... Starý mládenec Pišta premáha handicap svojho nevábneho vzhľadu alkoholom. Verí priateľstvu s kolegom z vlakovej pošty, svetáckym Vincom. Ten však nešťastne zahynie a osamelý muž získa vysnenú priazeň Vincovej milenky Viery. Osudy neobvyklých hrdinov v neutešených prostrediach stanice, slobodárne a na dedine zachytil Hanák s pokorou, povyšujúc ich na umelecký obraz sveta. Pišta hľadá pevný bod v láske - k matke, k priateľovi Vincovi, k Viere. Vo svojom vnútri je schopný lásku dávať i prijímať, navonok však prejavy jeho citu vyznievajú bezradne, neohrabane a smiešne, kvôli čomu sa pokladá za "nulového človeka". Tvorcovia však presvedčivo ukazujú, že človek schopný citu nemôže byť "nulový", len strata viery a ideálov znamená stratu ľudskosti... Postavu "tuláka-filozofa", ktorý životné hodnoty nedeklamuje a neilustruje, ale ich prežíva a intuitívne vyjadruje svojím konaním, usmerňujúc svojou voľnosťou a slobodou postoje a pocity hrdinov v ich zdanlivo bezvýchodiskovej izolácii, herecky vytvára Juraj Nvota ako typ, stelesňujúci aj v iných Hanákových filmoch režisérovo smerovanie do vnútra človeka ako do stredu vesmíru. Hlavné mužské úlohy stvárnili juhoslovanský režisér a scenárista M. Jelič a poľský herec a divadelný režisér R. Klosowski, v netradičnej role zaujme I. Janžurová, výrazný je scenáristický podiel spisovateľa Dušana Dušeka. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (60)

nascendi 

všetky recenzie používateľa

Konečne som sa dočkal. Netuším, prečo som sa k tomuto výnimočnému filmu dostal až teraz. Filmy Dušana Hanáka sú mi bližšie, ako filmy porovnateľných slovenských filmových režisérov. Film ma uchvátil svojou autentickosťou a presnosťou vo výbere vhodných typov hercov. Ďalším kladom boli dobré dialógy, ktoré napriek ich úspornosti dotvárali mozaiku bezútešného života v istej dobe na istom mieste, kde žijú svoje nenaplnené životy mnohí ľudkovia, ktorým sa darí unikať z ubíjajúcej všednosti iba pri poháriku alebo v ticho vyslovovaných túžbach. Záver vyjadrujúci rezignáciu prispel k tomu, že súdruhovia nemohli pripustiť, aby takéto dielo ohlupovalo náš pracujúci ľud veselo budujúci vyspelú socialistickú spoločnosť. Našťastie doba už pomaly spela k tomu, aby odovzdali žezlo novým, sofistikovanejšie kradnúcim nasledovníkom. ()

MikO_NR_1909 

všetky recenzie používateľa

Na slovenské pomery nevídane dramaturgicky vedené, suverénny prístup a náhľad svetom psychológie vidieka, ktorý nevedno exaktne pochopiť a stráca pôdu pod nohami. Hanák zocelil istú predpokladanú typológiu očakávaných stereotypov a prináležil k nim všetok opak toho, čo je pre poetiku malomeštiactva prívetivé, servilné a poľutovaniahodné. Taký Tajovského nekompromisný rukopis s lyrickou bezútešnosťou  postavy Pištu, ktorá bola viacej predostrená a viacej sústredená a opisujúca perifériu spoločnosti. Pišta je dôsledkom spoločnosti a doby, v ktorej žije. Je hybnou silou toho sveta a tým pádom  nemá páky na to, aby šiel šťastiu naproti. ()

Reklama

Master19 

všetky recenzie používateľa

Prapodivný slovenský film s českými herci. Milada Ježková a Marie Motlová jsou výborné, ale Iva Janžurová sem jakoby nepatři. Na druhou stranu to byl asi záměr, protože mluví jednou česky a jednou slovensky a je tu za sexbombu odjinud, takže vlastně proč ne? :-) Představitel hlavní role je dokonalý, ale ani přes normalizační marasmus a bezvýchodnost jsem mu prostěl nedokázal fandit. Ještě mě zaujala Věra Bílá v husté roli empatické cikánky - to jinde neuvidíte. ()

jitrnic 

všetky recenzie používateľa

Jeden z filmů, u kterých je při hodnocení nutno přihlédnout k době, ve které vznikal. Asi bych šel jinak s hodnocením dolů, v podstatě je to banální historka s legračními hereckými výkony (až na Ivu Janžurovou a také Věru Bílou, jejíž postava mi přišla zdaleka nejzábavnější). Samozřejmě vím, že v rámci tehdejší produkce to byl asi film výjimečný svojí civilností, ale dneska trochu nudí. ()

MarekT 

všetky recenzie používateľa

Antiromantická komedie. Toto slovní spojení mi asi nejvíce přistávalo na mysli při pozorování příběhu ze slovenského Záhorí. Především je tomu tak proto, že jeho nejsilnější stránkou je autenticita, v Hanákově podání až naturalistická – charaktery působí neatraktivně jak svým zevnějškem (který je ve filmu jakožto média obrazového důležitý), tak svým chováním. Až se ani nechce věřit, že hlavní role nebyly obsazeny slovenskými herci, dobrý dojem narušuje akorát nevěrohodná polo-slovenština Ivy Janžurové. __ Fikční svět od postav přes prostředí působí syrově, až by některá slabší povaha mohla znechucením odvracet zrak a říkat, že jeho se to opravdu netýká a že skutečný svět takto nevypadá. Oproti jiným generačním souputníkům není Hanák uměřený a snaží se jít až na dřeň emocí (např. Pištova konzumace nakládaných okurek či časté popíjení vodky – nic, co by se slučovalo s decentní výchovou). __ Punc autenticity film získává i zatajováním některých informací v ději, nerad bych však zacházel do spoilerů. Nicméně snímek působí, jako když nastoupíte do pomyslného rozjetého vlaku, kdy se chvíli rozkoukáváte a nikdo vám nic polopatě nevysvětlí. Což je rozdíl oproti jiným filmům, které když chtějí být autentické, tak se kolikrát o tuto prestižní nálepku připraví tak, že svého diváka směrují někam, kam ani nechce. (Zkrácená a upravená verze textu, psaného roku 2014 pro studijní účely.) 80% ()

Galéria (4)

Zaujímavosti (13)

  • Film vznikal v nervóznom období príprav 60. výročia založenia komunistickej strany. Jeden z funkcionárov sa opýtal pomocného režiséra filmu: "Čo urobíme s tým Hanákom, keď znovu nakrúti trezorový film?" Ale väčšina hercov tak nepremýšľala. Bolo to obdobie plné paradoxov, takže na druhej strane si ľudia vážili prácu s niekým, kto mal filmy v trezore, pretože nechcel klamať. (Raccoon.city)
  • Hlavný hrdina, dedinský starý mládenec Pišta (Roman Klosowski) je predobrazom skutočného človeka, ktorého režisér stretol. Ten mu hovoril o svojich problémoch so ženami, aj povedal vetu, ktorá zaznela vo filme: "Som starý ako Lollobrigida." Možno ani nevnímal humorný rozmer tej vety, ale režisérovi to zostalo v kolonke dedinský starý mládenec. (Raccoon.city)
  • Režisér Dušan Hanák spomína, že tak ako hlavná postava dedinský starý mládenec Pišta (Roman Klosowski) si všimol dedinských starých mládencov, ktorí sa navzájom v niečom veľmi podobali: "Často boli malého vzrastu, radi zažartovali, mali určitý dar reči, sem tam slovami prekonávali istý svoj handicap alebo bariéru. Keď sme sedeli v kaviarni s Rudom Slobodom, ktorý napokon tiež mal čosi z toho starého dedinského mládenca, prešla okolo mladá čašníčka a Rudo s uvzatým pohľadom povedal: Túto ženu musím dostať do druhého stavu. Tá veta sa objaví aj vo filme. Alebo maliar natierač, ktorého som rád počúval, keď mal pod čapicou, mi povedal: Ja nemôžem prehrať. Ja musím vyhrať. Ja chcem lásku tigrovitú... Takže aj z takýchto impulzov vznikla tragikomická postava Pištu, ktorý pije, pretože ho ženy nechcú, a ženy ho nechcú, lebo pije. Ale aj jeho bláznivá matka (Milada Ježková), kamarát Vinco (Milan Jelić), kominár Albín (Václav Babka) a Viera (Iva Janžurová), s ktorou by chcel mať Pišta dieťa. So spoluscenáristom Dušanom Dušekom sme chodili do všetkých prostredí, kde sa príbeh odohráva, pracovali sme aj v nočných smenách železničnej pošty." (Raccoon.city)

Reklama

Reklama