Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Prenikavá psychologická a sociologická generačná štúdia s komediálnym nadhľadom a porozumením pre svet otcov i synov onej doby je mozaikou drobných, zdanlivo bezvýznamných udalostí v živote 16-ročného učňa. Tvorcovia sa celkom podriadili naturelu protagonistov (excelujú tu kapelník kolínskej dychovky Jan Vostrčil, známy z viacerých vynikajúcich filmov, a poslucháč DAMU Vl. Pucholt), dialógy tak vyvolávajú dojem magnetofónového záznamu autentických rozhovorov. Dobromyseľné kázanie pedantského otca vyznieva ako reťaz zúfalo neúčinných fráz, ktoré namiesto dôvery vytvárajú vákuum vzájomného nepochopenia. Scény s Petrom, Pavlou a oboma murárskymi učňami majú charakter ľúbezných ilustrácií pubertálnych neistôt a exhibícií. Nezabudnuteľný je detinský spor okolo pozdravu Ahój! Kresba života malého českého človeka v jeho uzavretom svete, film o dvojakej morálke (Petr nastúpi do samoobsluhy ako predavač, aby sa od vedúceho dozvedel, že jeho hlavnou úlohou bude strážiť zákazníkov), zábavná metafora o úskaliach vstupu do života, ale aj spoločenská alegória. Prvý veľký Formanov film sa vyznačuje uvoľnenosťou a ľahkosťou. Kultúra obrazu a vyjadrovacia úspornosť sa markantne prejavujú napr. v kľúčovej sekvencii sobotňajšej tancovačky, v ktorej sa niekoľko dejových epizód preplieta s dokumentárne ladenými pohľadmi, dokresľujúcimi atmosféru zábavy a typológiu postáv (doba módy twistu a semaforských pesničiek). Mimochodom, kuchyňa a tanečná sála sú dve prostredia, príznačné pre Formanove české filmy vôbec. Film autenticky zobrazuje hľadanie sa mladých ľudí a generačné odcudzenie, odhaľuje v podtexte poklesnutosť pomerov poznačených provinčnosťou a frázovitosťou. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Zaujímavosti (36)

  • Prvé verejné predvádzanie filmu sa organizovalo v miniatúrnej projekcii filmového klubu preplnené množstvom ľudí z Barrandova. Miloš Forman po začiatku filmu radšej vybehol na chodbu, kde sa nervózne prechádzal počas celej doby premietania. Ako sám neskôr povedal: "Bolo to najdlhších deväťdesiat minút v mojom živote". (Raccoon.city)
  • Film získal v roku 1964 čestné uznanie od ČSF a SČDFU, cenu Československej filmovej kritiky za rok 1963. Ďalej na XXV. MFF Benátkach cenu časopisu Cinema 60 a cenu Federácie talianskych filmových klubov. V roku 1965 na XI. dňoch krátkeho filmu Oberhausen v Nemecku získal cenu Mladej filmovej kritiky za debut a cenu za Najlepší zahraničný film. Hlavnú cenu získal režisér Miloš Forman aj na Umeleckej súťaži k 20. výročiu oslobodenia Československa. V roku 1966 film získal zvláštne uznanie na III. MFF v Lisabone a cenu za najlepší zahraničný film roku 1965 v ankete Zväzu filmovej a televíznej tlače vo Veľkej Británii. V roku 1969 nakoniec dostal ešte Cenu československej federácie filmových klubov "Granátové jablko". (Raccoon.city)
  • Najzložitejšiu scénu natáčali až na koniec. Potrebovali natočiť dlhú sekvenciu na tancovačke, ale nemali dosť peňazí na zaplatenie komparzu. Tak sa rozhodli najať v Kolíne na sobotu večer zimný štadión a kapelu, napísať na dvere "Vstup voľný" a natočiť to s ľuďmi, ktorí prídu. Za štyri hodiny museli natočiť sedem minút čistého času, pretože zopakovať sa nedalo. (Raccoon.city)
  • Film by nikdy nepovolili, keby sa o neho nakoniec nezasadil Vojtěch Jasný, mladý, vplyvný režisér, ktorý vyštudoval filmárčinu v Moskve a práve začínal so svojimi vlastnými filmami. (Raccoon.city)
  • Dej sa mal pôvodne odohrávať pred druhou svetovou vojnou, neskôr bol prepísaný do súčasnej doby. (Raccoon.city)
  • Jiří Menzel povedal, že na premiéru filmu šiel s dešpektom, pretože si nevedel predstaviť, žeby taký playboy mohol urobiť úprimný film. (Raccoon.city)
  • Petrovu mamu hrala pani Božena Matušková, v ktorej dome sa natáčalo. Buchty použité vo filme aj sama napiekla. (Prelo)
  • Jan Vostrčil rolu Petrovho otca na prvýkrát odmietol, neskôr ju prijal pod podmienkou, že vo filme bude scéna s dychovkou. (Prelo)
  • Obsazování neherců bylo podle Miloše Formana původně v podstatě znouzectnost: "Tenkrát v Československu museli být všichni herci zaměstnaní. Jejich povinností bylo divadlo. Když jsem jel točit někam do Zruče nebo do Kolína a měl dobrého herce, tak se stávalo, že ho v devět přivezli na plac, jenže v jedenáct musel zase odjet, protože měl zkoušku v divadle." Postupně pak byl vytvořen takzvaný herecký soubor Filmového studia Barrandov, který si herce vždy platil a byli pro něj neustále volní, ale "za mé éry tohle ještě nebylo. Takže než abych někam tahal herce na hodinu nebo dvě a byl nervózní, že budou muset zase odjet, raději jsem si našel místního neherce. Ti mohli točit od rána do večera, byli zapálení a bavilo je to." (NIRO)
  • Miloš Forman, veliký příznivec grotesek z němé éry, si později v souvislosti s tímto filmem zapřemítal nad principem gagů, které "mají své pevné zákony. Je mnoho způsobů, jak se pokusit rozesmát lidi gagem. Důležitý je moment překvapení. Hned na začátku vedoucí samoobsluhy Petrovi přikáže, aby hlídal zboží. Věděl jsem, že tím vzbudím v divákovi zvědavost, jestli tenhle očividně nesmělý učeň někoho chytne, nebo neobstojí. A k tomu posloužil gag, kdy dojde k mýlce, protože divák si je jistý, že Petr běží za zlodějem, a teprve až ho mine, se ukáže, že se jedná o omyl." (NIRO)
  • Podle vlastních slov měl hrát hlavní roli Martin Vačkář, pro kterou si ho vybral přímo Miloš Forman. V té době už měl za sebou zkušenosti z několika dětských filmů, ale zároveň bytostně nesnášel dlouhé hodiny čekání „na place“, a tak natáčení odmítl. (sator)

Súvisiace novinky

Miloš Forman 1932 - 2018

Miloš Forman 1932 - 2018

14.04.2018

Včera ve věku 86 let zemřel režisér, scenárista a pedagog Miloš Forman. Držitel dvou Oskarů, tří Zlatých glóbů a celé řady dalších mezinárodních cen vyrůstal jako sirotek u příbuzných v Náchodě. V… (viac)

Reklama

Reklama