Réžia:
Jódži JamadaHudba:
Isao TomitaHrajú:
Takuja Kimura, Rei Dan, Micugoró Bandó, Kaori Momoi, Nendži Kobajaši, Ken Ogata, Takaši Sasano, Robert McCollum, Jasuo Daiči, Tošiki Ajata, Tokie Hidari (viac)Obsahy(1)
V dávných dobách musely být všechny pokrmy připravené pro feudálního pána nejprve ochutnány, aby se zjistilo, zda nejsou otrávené. Tato služba patřila mezi povinnosti samuraje, jenže mladého Shinnoju příliš nenaplňovala. Snil o tom, že si otevře školu kendo, kde bude učit zacházet se samurajským mečem chlapce ze všech společenských kast. Při poslední ochutnávce se ale stane neštěstí. Shinnojo sní smrtelně jedovatou rybu a oslepne. Pro samuraje je to veliká tragédie. Hrozí mu chudoba a ztráta postavení. Shinnojova překrásná žena Kayo neváhá učinit tu největší oběť, aby zachránila manželovu čest… (oficiálny text distribútora)
(viac)Videá (1)
Recenzie (28)
Zrejme najkomornejší diel z Yamadovej samuraiskej trilógie, odohrávajúci sa väčšinou v priestoroch domu mladého samuraja, ktorý sa vyrovnáva s veľkou nepriazňou osudu, keď pri službe u svojho pána prišiel o zrak. Podobne ako predchádzajúce diely, film zakladá na rozdieloch medzi spoločenskými vrstvami, tentokrát na príklade mladého samuraja, ktorý po nešťastnej príhode klesne na úplné dno, kedže ako slepec stratí nielen postavenie v spoločnosti, ale aj česť. Pri pozeraní filmu sa nedá nespomenúť si na Zatoichiho a ikeď je táto séria úplne o niečom inom, režisér na Zatoichiho v jednej scéne vedome odkazuje. Pekný okamih. (8.5/10) ()
Na zelenom lístku kvapka. Počuť štebotanie vtáčika. V machu sa zalesklo krídlo chrobáka. Komu nie sú ľahostajné všadeprítomné a prekvapujúce drobné potešenia okolitej prírody, tomu sa veľmi pravdepodobne zapáči i zdanlivo jednoduchý príbeh. Popri hlavnej línii nenápadne ukazuje pokojné plynutie radostí i starostí všedného dňa v partnerskom zväzku. V skratke: Samurajovi sa monotónnosť a rovnakosť práce i rituálov s ňou spojených zajedajú. Chce odísť. Má sny o vybudovaní vlastnej šermiarskej školy, pracovný úraz však spôsobí poškodenie zraku. Realizácia sna je tak navždy zhatená. Navyše sa nepekne pochytí s manželkou a vyšmarí ju z domu. Časom pochopí, že prehlúpil, a snaží sa napraviť, čo sa dá, pretože, ako sa potvrdzuje: láska aj česť idú cez žalúdok. ()
Takto nejako si predstavujem zrod Zatoichiho. Aj keď hlavný hrdina Shinnojo má zo Zatoichim okrem slepoty a samurajského majstrovstva málo spoločné, táto paralela rezonovala v mojej hlave počas celého filmu. Posledný diel samurajskej trilógie Yoji Yamadu sa nesie v rovnako pomalom tempe ako jeho predchádzajúce dva diely. Komorný príbeh zasadený do prostredia domu odkazuje na Jasudziro Ozua a samozrejme Kurosawu v tom najlepšom ponímaní aký dokáže žáner Eastern obsiahnúť. Ako ich fanúšik a zároveň aj fanúšik Westernov u mňa prevláda slabosť pre jednoduché príbehy z čiernobielymi postavami, krehkými ženami a mužmi odhodlanými bojovať za správnu vec. Dve výborne dramatické sekvencie vo filme rezonujú ešte pekne dlho po skončení a rovnako ako v predchádzajúcich dieloch je komornosť príbehu obalená sentimentom a romantickou líniou, ktorá je vo filme neuveriteľne silná. Ak k tomu prirátame aj starého dobrosrdečného sluhu, je to rozhodne príbeh o zvláštnej trojici, poznačenej osudom, ktorá si nakonci k sebe nájde cestu. Krásne uzatvorenie jedného cyklu a rozhodne jeden z tých lepších súčasných samurajských filmov. Yamada je v tomto naozaj neprekonateľný. ()
Poslední část Yamadovy volné trilogie je stylově asi nejodlišnější, rukopis je však přesto patrný na první pohled. Téma je poněkud omšelé, rovněž Kimura je z hlavních hrdinů této série asi nejméně přesvědčivý. Přesto však zůstává oku lahodící kamera, i dynamičnost a působivost Yamadova sylu. Po shlédnutí celé trilogie u mě nejlépe vychází Hidden Blade (Twilight Samurai ode mě má vyšší hodnocení, poněvadž první konfrontace s Yamadovým stylem byla skutečně silná), i tento kousek však rozhodně stojí za shlédnutí. ()
Film Láska a česť bol pre mňa príjemným prekvapením. Japonskú kinematografiu poznám prevažne prostredníctvom filmov Akiru Kurosawu a niekoľko málo ďalších režisérov. Videl som viacero filmov veľmi rozdielnej úrovne so samurajskou tematikou. Tento film je i nie je samurajský. Predovšetkým je veľmi citlivý a režisérsky veľmi empatický k postavám príbehu. Japonské dobové reálie sú zobrazené presne a aj keď je film pomerne dlhý, ani na chvíľu som nemal pocit nudy, ani straty pozornosti. ()
Galéria (28)
Fotka © Shochiku Company
Reklama