Recenzie (4)
Tato dvojice točí naprosto osobité nekomerční filmy, bohužel také velmi těžko stravitelné. Tento nedějový film či spíše dokument je složený z (pře)dlouhých statických, nebo z jedoucího auta točených záběrů z Francie a Egypta místy doprovázený kometářem o historickým momentech těchto zemí týkající se revolucí. Tohle je na mě přeci jenom příliš silná káva. Nicméně úvodní a závěrečné záběry jsou úžasné. ()
Film, ktorý je založený na výraznom kontraste obrazu a sprievodného komentára. V dlhých, pomalých krúživých záberoch sledujeme prvú tretinu filmu zábery francúzskej krajiny a miest zaberaných z diaľky, prípadne ich panorámy. Pekná to pozvánka na turistiku. Popritom však počúvame, koľko miestnych ľudí v daných lokalitách žobre, nemá na zaplatenie daní a je nezamestnaných. Až sa tomu nechce veriť. Zvyšok filmu, respektíve jeho väčšina, je venovaná Egyptu, ide o rovnaký princíp, len nepočúvame iba komentár o súčasnom stave obyvateľstva, ale búrlivú históriu krajiny počas celého 20. storočia. Ďalší kontrast tak badať na výbere týchto dvoch krajín, z čoho jedna patrila ku kolonizátorom a tá druhá ku kolonizovaným. Ťažšie pochopiteľné sú takmer záverečné dlhé minúty, kde režiséri vypustia akýkoľvek komentár a my len sledujeme krajinu s cestou, po ktorej sa prechádzajú náhodní okoloidúci. Úplný záver ale patrí, a to sme zase pri kontraste, čiernobielym archívnym záberom z egyptských ulíc pri demonštráciách alebo z rokovaní politikov. ()
Pri úvodnej, 6 min jazde po kruhovom objazde v Paríži, by sa vám aj hlava zatočila. Potom nám ženský hlas ujasní okolnosti, o ktoré pôjde. Nasleduje prechádzka malebnou krajinou, kde zisťujeme, že veľké množstvo obyvateľov žije v chudobe. A ne ináč to je aj vo veľkomestách Paríž, či Lyon. Prenesieme sa do Egypta, kde to naratívne a vizuálne nieje o nič lepšie. Statická kamera a nič nevypovedajúce zábery. Takto spracovaný dokument, nie ďakujem. ()
Sehnat tenhle v podstatě nesehnatelný film bylo stejné utrpení, jako se pak na něj koukat. Tohle je jako něco, co natočí skoro každý. Nemůžu si pomoct, ale natáčet všechno, co kamera vidí, pak k tomu dát nějaké dokumenty významný osobností jako čtený podtext, to mi nepřijde jako umění, ať už to divákovi něco sdělí, nebo ne. ()