Réžia:
John CarpenterScenár:
Michael De LucaKamera:
Gary B. KibbeHrajú:
Sam Neill, Jürgen Prochnow, Julie Carmen, Charlton Heston, John Glover, David Warner, Bernie Casey, Peter Jason, Wilhelm von Homburg, Hayden Christensen (viac)Obsahy(1)
Pojišťovací vyšetřovatel John Trent (Sam Neill) je pověřen prozkoumáním náhlého zmizení fenomenálního hororového spisovatele Suttera Cane (Jürgen Prochnow). Ten má těsně před uzávěrkou své doposud nejlepší knihy, ale stále nedoručil poslední kapitolu. Trentovi se podaří lokalizovat zapomenuté městečko v němž spisovatel pravděpoodbně žije i čerpá inspiraci pro své zneklidňující příběhy. Spolu s Caneovou editorkou Lindou Styles (Julie Carmen) se vydávají po spisovatelových stopách. Začínají se kolem nich však dít podivné věci, občané městečka se chovají zvláštně a až nápadně připomínají postavy jednotlivých knih. Trent se domnívá, že jde jen o zvrhlý způsob jak upozornit na novou knihu, ale je tomu skutečně tak? (TobRieper)
(viac)Recenzie (377)
Je to celkom dobrý čiastočne fantasy ladený horor od Johna Carpentera. Má dosť dobrý príbeh o uznávanom vyšetrovateľovi poistných udalostí, ktorý dostane ponuku nájsť slávneho hororového spisovateľa, keďže jeho diela patria medzi tie najpopulárnejšie, pričom dokážu ľudí až príliš ovplyvňovať a práve pred dokončením svojej poslednej, očakávane najlepšej knihy zmizol. Aj napriek mnohým zvláštnym udalostiam, ktorým je v poslednej dobe svedkom ju prijme, podarí sa mu zistiť miesto, kde by sa mal spisovateľ nachádzať a tak sa tam vyberie spolu s vydavateľovou asistentkou, ale čoskoro si uvedomujú, že to presahuje hranice ich chápania a dostávajú sa do veľkých problémov. Spracovanie sa mi páči, síce ešte spočiatku sa k tomu ťažšie získava plnohodnotný postoj, ale zároveň to pôsobí celkom zaujímavo a hlavne cítiť, že časom by to mohlo byť ešte podstatne lepšie a presne to sa aj stane. Postupne začnú pribúdať viaceré výrazné prvky, ktoré sami o sebe síce nie sú originálne, ale v takejto kombinácii som sa s nimi asi ešte nestretol a pritom to funguje viac než dobre a celé je to také netradičné, nápadité a aj dosť hravé, tu skutočne cítiť, že to bolo točené s radosťou a to sa samozrejme prenáša aj na diváka. A tak hlavne v druhej polovici, keď sa dej presunie do malého mestečka sa je stále na čo pozerať a určite musím pochváliť záver, ten sa mimoriadne vydaril. Spokojný som aj po hororovej stránke, síce až na pár scén to nie je moc napínavé, ale atmosféra mi veľmi sadla, masky sa vydarili a snáď všetky tie hororovejšie sekvencie mi prišli dosť zaujímavé, či už obsahovo, ale aj vizuálne. S hereckým obsadením som spokojný, môj obľúbenec Sam Neill v hlavnej úlohe, slušná postava asistentky a dostatok zaujímavých vedľajších postáv, kde vynikajú hlavne Jürgen Prochnow a Charlton Heston. Réžia a technická stránka sú výborné, John Carpenter je veľký talent, ktorého štýl mi sedí, skvelá atmosféra, celé to nápadité prevedenie a navyše to úplne pôsobí, ako z osemdesiatych rokov, čo to tiež príjemne osvieži. Takže síce to nie je práve môj typ hororu, skôr uprednostňujem niečo iné, ale aj tak je Šialenstvo veľmi zaujímavý film bez jedinej väčšej slabiny, ktorý ma bavil aj po opakovanom pozretí. 75% ()
John Carpenter v 90tych rokoch, tj. tápanie a márna snaha oživiť to, čo fungovalo v predošlom desaťročí, no teraz akosi vychádza navnivoč. Táto variácia na Kinga a Lovecrafta šmrcnutá s béčkovou apokalypsou Prince of Darkness a jemnou popkultúrnou sociálnou kritikou je zaujímavá na papieri, no výsledok je len o niečo lepší ako priemerný televízny mysteriózny thriller. ()
Snímok "Šialenstvo" je filmovou parafrázou režiséra Johna Carpentera na knihy populárneho amerického spisovateľa Stephena Kinga. Autor horrorových románov Sutter Cane dosiahol schopnosti Boha. Je svet poisťovacieho vyšetrovateľa Johna Trenta len umelým výtvorom tohto spisovateľa? Alebo sa jeho myseľ ocitla "Ve spárech šílenství"? Veľmi poradený psychologický horror. **** ()
John Carpenter si trochu, svojim výrazne autorským spôsobom, zafilozofoval nad prelínaním fikcie a reality a je v tom cítiť aj značný cynizmus. Aký vplyv majú na nás knihy alebo filmy? A čo tie hollywoodske? Ešteže tu je, resp. vo svojich zlatých časoch, bol Carpenter a my sme sa mohli za prvé previnilo zabávať a za druhé ešte aj popremýšľať, okrem spomínaného aj nad potenciálnou predurčenosťou ľudského osudu či manipulatívnosťou spoločnosti. In the Mouth of Madness neposkytuje jednoduché odpovede a ak by ich poskytol, tak by vlastne stratil svoj skutočný zmysel. Nenapísal to De Luca náhodou ako nejaký interný fórik pre Kinga? VIDENÉ ZNOVA 6/23: Až na druhý krát som si všimol, že Neill pozerá v telke kúzeľné céčko Robot Monster. ()
Další šílenost z dílny hororového mága Johna Carpentera. Sam Neill tu hraje pojišťovacího vyšetřovatele, který má za úkol najít auto knižního bestselleru. Tato kniha totiž v lidech probouzí šílenství. Jeho pátrání ho dostane do malého zapadlého města, kde věci tak nějak nesedí. Časem to začne být čím dál podivnější, ale John tomu stále nechce uvěřit. Pak už jen následuje přehlídka šílených monster, která jsou opravdu propracovaná. Tohle Carpenter vůbec umí. Je to jen iluze, nebo se vážně blíží konec světa? "Tohle není skutečné!" ()
Galéria (28)
Fotka © New Line Cinema
Zaujímavosti (18)
- Hobb je zastaralé slovo označující ďábla. (D3VIL)
- Všechny citáty z Caneových děl jsou ve skutečnosti z povídek H. P. Lovecrafta, zejména z povídky Krysy ve zdech. (gjjm)
- Scénu, ve které Julie Carmen točí hlavou kolem dokola, ve skutečnosti natáčela hadí žena s maskou Juliina obličeje nasazenou obráceně. Při chůzi ji pak kvůli zakrytému výhledu naváděl štáb pomocí zvuků. (D3VIL)
Reklama