Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pán Ctibor (JOZEF KRONER) kedysi pracoval ako hotelový sluha, a hoci je na odpočinku, stále túži dokázať, že je potrebný. Myslí si, že opäť dostal príležitosť zasiahnuť v záujme hosťa i povesti hotela, pretože chce zabrániť ohlásenej samovražde jedného z hostí. Zámena čísla izby je však osudná nielen pre starého Ctibora, ale aj pre hosťa z izby č. 32. Ctiborova snaha sa ukáže ako márna, lebo si poplietol čísla izieb a chránil niekoho, kto to vôbec nepotreboval... Na snímke opäť spolupracovali Peter Solan a Peter Karvaš. Ich súlad sa naplno prejavil v absurdnom príbehu, ktorý je hlboko ironický, ale súčasne veľmi jednoduchý. Filmové rozprávanie je postavené na hercovi, dialógoch a vypointovaných epizódach. Takmer monotónny prúd udalostí pritom ešte zdôrazňuje zásadný rozpor medzi spustnutosťou prostredia i ľudí a výnimočnosťou situácie, v ktorej sa ocitli. Po dokončení ako to už bolo počas celého obdobia budovania socialistickej spoločnosti film zatvorili do trezoru a režiséra preradili do Štúdia krátkeho filmu. Takmer desať rokov nesmel nakrúcať hrané filmy. Film môžeme viac-menej považovať za akúsi labutiu pieseň (hoci podľa roku dokončenia definitívnou bodkou boli Hanákove Obrazy starého sveta a Havettove Ľalie poľné z roku 1972) za istou slobodou 60. rokov, keď sa aj na Slovensku rozvíjala moderná filmová tvorba a definitívne sa autorsky aj organizačne osamostatnila od českej, a dozrela. V rokoch 1963 1970 slovenská kinematografia vyspela na modernú európsku kinematografiu, tak v hranej, ako aj v nehranej tvorbe. Vývoj sa zavŕšil experimentmi konca desaťročia, keď sa nová slovenská vlna prepojila film s aktuálnym dianím v ostatných umeleckých druhoch, ale nezradila filmovú špecifiku. Dodnes považujeme tieto roky za zlatú éru slovenského filmu. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (17)

jhrasko 

všetky recenzie používateľa

Keby ste boli videli jeho prsty. Vy sa napríklad bojíte očami, pán Ctibor, ja zasa žalúdkom, tamten sa bál prstami. Keď sa zapisoval, ani nevedel, čo mi sem napíše. TRPKÝ..može sa niekto volať Trpký ?! Ján Trpký..Pojdeš hore potichúčku ani mačka a zistíš, či je aspoň štramák. A kde nič, tu nič...čuš, Ty sopliak..prekvapujúco NIELEN lingvisticky skvele vypointovaný príbeh, prostredím odkazujúci na staré situačné komédie. Na rozdiel od nich je ale viac rafinovaný ako groteskný a tým pútavejší. Čím sa, mimochodom, bojíte Vy ? ()

Snorlax 

všetky recenzie používateľa

Zdeněk Liška podobně jako v Zemanovi a Hříšných lidech využil hudbu ne nepodobnou orchestrionu pro téma malého človíčka, který by se rád dopustil velkých skutků a v jejich důsledku se mu dostalo velkého uznání. U pana Ctibora je to propojení ještě intimnější, neboť ten je přímo předurčen být šaškem, smutným a nepochopeným klaunem. Kronerovi sekunduje Korbelář, byť bez svého hlasu je to jen poloviční Korbelář. Popravdě vystačila bych si jen s těmito dvěma aktéry, ostatní jsou do počtu, jak herci, tak i jejich postavy. Bohužel to platí i o Dibarborovi, který zde postrádá svůj extrémní šarm. Pouze při ranní rozcvičce je roztomilý. Málokdy se objevil Korbelář na barevném filmovém materiálu, zde je dokonce v míře nebývale hojné, troufám si tipnout, že popleta Mrázik dokonce s přehledem strčí do kapsy všechny Korbelářovy barevné filmy dohromady. A ano, to číslo fakt popletl recepční Mrázik, nikoliv nebohý pan Ctibor. ()

Reklama

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Tak to dopadne, keď nemáte poriadne čo na práci. To sa týka ako Krónerovho detektíva, tak Solana. Zo všetkého sa dalo vyťažiť viac, príbeh nie je dostatočne napínavo natočený a pritom sa stále snaží o navodenie akéhosi tajomna, ktoré by nám malo v závere vyraziť dych. To sa nestane a môžeme tak byť radi, že naňho čakáme iba niečo vyše hodiny a Pána, ktorý si neželal nič môžeme brať ako fajn jednohubku. Ja som pán, čo si od filmu (a Solana) želal viac. Taký king for a day, fool for a lifetime po slovensky. ()

ScarPoul 

všetky recenzie používateľa

Nemôžem povedať, že je to netradičný príbeh. Neprezentuje sa ako niečo experimentálne a ani ako niečo čo má hlbšiu myšlienku - teda okrem tej pôvodnej prezentovanej na začiatku a konci filmu. Len mi to na tvorcu Solanovho formátu akosi nesedí. Film sa tvári ako dráma a aj ako komédia ale dramatické miesta sú bohužiaľ neveľmi dobre vyvážené tými komickými a preto aj komika aj dráma vo väčšine scén vyšumí do prázdna. Je to na jednej strane škoda, lebo sa jednalo o celkom zaujímavú zápletku. Herci podávajú umiernenejšie výkony na aké som u nich zvyknutý z predošlých filmov, ale hovoriť o filme, že je vyslovene zlý tiež nemôžem. Dá sa pozerať, dá sa na ňom pousmiať a hlavne je zručne natočený. Lenže to niečo čo by vás chytilo, niečo podstatné, vďaka čomu by ste si film zapamätali, tu bohužiaľ nie je. ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Nedá sa povedať, že by ma to bavilo, hlavne herecké umenie Kronera je na filme zaujímavé, keď aj z nezaujímavých situácií dokáže vyčarovať viac, ako tam je. Nakoniec prichádza slabá pointa, ktorú tušíme už zo začiatku, ak máme prečítaný obsah. Depresívna hudba, depresívne prostredie a ešte aj depresívny sex. ––– Môžem... Môžem vám pomôcť? ()

Galéria (3)

Zaujímavosti (2)

  • V roku 2003 bola projekcia filmu uvedená v Slovenskej národnej galérii sprievodného podujatia výstavy Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985. (Raccoon.city)
  • Filmovanie snímky Pán si neželal nič prebiehalo v Bratislave, Leviciach,Štúrove a Trenčianskych Tepliciach. (dyfur)

Reklama

Reklama