Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pán Ctibor (JOZEF KRONER) kedysi pracoval ako hotelový sluha, a hoci je na odpočinku, stále túži dokázať, že je potrebný. Myslí si, že opäť dostal príležitosť zasiahnuť v záujme hosťa i povesti hotela, pretože chce zabrániť ohlásenej samovražde jedného z hostí. Zámena čísla izby je však osudná nielen pre starého Ctibora, ale aj pre hosťa z izby č. 32. Ctiborova snaha sa ukáže ako márna, lebo si poplietol čísla izieb a chránil niekoho, kto to vôbec nepotreboval... Na snímke opäť spolupracovali Peter Solan a Peter Karvaš. Ich súlad sa naplno prejavil v absurdnom príbehu, ktorý je hlboko ironický, ale súčasne veľmi jednoduchý. Filmové rozprávanie je postavené na hercovi, dialógoch a vypointovaných epizódach. Takmer monotónny prúd udalostí pritom ešte zdôrazňuje zásadný rozpor medzi spustnutosťou prostredia i ľudí a výnimočnosťou situácie, v ktorej sa ocitli. Po dokončení ako to už bolo počas celého obdobia budovania socialistickej spoločnosti film zatvorili do trezoru a režiséra preradili do Štúdia krátkeho filmu. Takmer desať rokov nesmel nakrúcať hrané filmy. Film môžeme viac-menej považovať za akúsi labutiu pieseň (hoci podľa roku dokončenia definitívnou bodkou boli Hanákove Obrazy starého sveta a Havettove Ľalie poľné z roku 1972) za istou slobodou 60. rokov, keď sa aj na Slovensku rozvíjala moderná filmová tvorba a definitívne sa autorsky aj organizačne osamostatnila od českej, a dozrela. V rokoch 1963 1970 slovenská kinematografia vyspela na modernú európsku kinematografiu, tak v hranej, ako aj v nehranej tvorbe. Vývoj sa zavŕšil experimentmi konca desaťročia, keď sa nová slovenská vlna prepojila film s aktuálnym dianím v ostatných umeleckých druhoch, ale nezradila filmovú špecifiku. Dodnes považujeme tieto roky za zlatú éru slovenského filmu. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (17)

SAINTS 

všetky recenzie používateľa

Značne nedoceneny film ktory môžeme považovat za jeden z poslednyh vykrikov slovenskej novej vlny.Hlavny hrdina pan Ctibor aspon na kratku chvilu bude znova dôležity(predtym bol hotelovy detektiv) a jeho kolegovia ktorym bol len na srandu ho v tu jednu noc začnu na chvilu uznavat.Nedorozumenie za ktore Pan Ctibor nemohol ale recepčny to všetko poplietol všetko zmeni a Ctibor znova v očiach svojich kolegov klesne.Minutaž filmu 70 minut nedovoli aby sa divak nudil a film strieda važne s komedialnymi prvkami velmi vkusne.Vydareny film na ktorym normalizatori zlomili palicu na štastie dnes si tento film aj mnohe dalšie môže pozriet kto len chce. ()

Snorlax 

všetky recenzie používateľa

Zdeněk Liška podobně jako v Zemanovi a Hříšných lidech využil hudbu ne nepodobnou orchestrionu pro téma malého človíčka, který by se rád dopustil velkých skutků a v jejich důsledku se mu dostalo velkého uznání. U pana Ctibora je to propojení ještě intimnější, neboť ten je přímo předurčen být šaškem, smutným a nepochopeným klaunem. Kronerovi sekunduje Korbelář, byť bez svého hlasu je to jen poloviční Korbelář. Popravdě vystačila bych si jen s těmito dvěma aktéry, ostatní jsou do počtu, jak herci, tak i jejich postavy. Bohužel to platí i o Dibarborovi, který zde postrádá svůj extrémní šarm. Pouze při ranní rozcvičce je roztomilý. Málokdy se objevil Korbelář na barevném filmovém materiálu, zde je dokonce v míře nebývale hojné, troufám si tipnout, že popleta Mrázik dokonce s přehledem strčí do kapsy všechny Korbelářovy barevné filmy dohromady. A ano, to číslo fakt popletl recepční Mrázik, nikoliv nebohý pan Ctibor. ()

Reklama

Martin741 

všetky recenzie používateľa

Normalizacia roku 1970 uz naplno uradovala v byvalom Ceskoslovensku, a zasiahla vsetky oblasti zivota spolocnosti /Radio, rozhlas, televizia, noviny, politika/ a tak sa tocili taketo podpriemerne srajdy. Zasmiat sa dohromadfy niet comu a ani kroner /Obchod na Korze/ nedokazal dat filmu potrebne grady a vysvihnut ho na vyssi level. Normalizacna konzervacka, nic viac : 5 % ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Nedá sa povedať, že by ma to bavilo, hlavne herecké umenie Kronera je na filme zaujímavé, keď aj z nezaujímavých situácií dokáže vyčarovať viac, ako tam je. Nakoniec prichádza slabá pointa, ktorú tušíme už zo začiatku, ak máme prečítaný obsah. Depresívna hudba, depresívne prostredie a ešte aj depresívny sex. ––– Môžem... Môžem vám pomôcť? ()

rivah 

všetky recenzie používateľa

Úvodem hesla je nesmyslné tvrzení, že Kronerova postava je "na odpočinku", tedy v důchodu. Nic takového z filmu nevyplývá, ten člověk je zařazen jako hotelový detektiv, ve skutečnosti je tam pro všechno, údržbu i posluhu hostí. Ostatně Kroner tehdy neměl ani padesát! Nutno upřesnit, že nejde o komedii, nanejvýš o černou komedii, či spíše o absurditu, alegorii, s níž jsou zachyceny lidské vztahy plné neustálého podezřívání to vše na pozadí zpustlého prostředí. Není divu, že film byl tehdejším režimem zakázán. ()

Galéria (3)

Zaujímavosti (2)

  • V roku 2003 bola projekcia filmu uvedená v Slovenskej národnej galérii sprievodného podujatia výstavy Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985. (Raccoon.city)
  • Filmovanie snímky Pán si neželal nič prebiehalo v Bratislave, Leviciach,Štúrove a Trenčianskych Tepliciach. (dyfur)

Reklama

Reklama