Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Akčný
  • Komédia
  • Sci-Fi
  • Dobrodružný

Recenzie (17)

plagát

Furiosa: Mad Max sága (2024) 

Nemal som tú správnu pohodu pri pozeraní a nemám dobrý pocit ani pri hodnotení. Séria opustila uveriteľný svet prvých dvoch dielov, tretí už žongloval s menej pravdepodobnejším svetom, ktorý však v dramatickom príbehu tak nebil do očí. Štvrtá časť už vedome rezignuje na logiku a pravdepodobnosť, ale v zbesilom dejovom spáde to tiež čiastočne zaniká. Furiosa je však  oproti druhej časti Maxa, či napr. Mortensenovej Ceste skôr postapokalyptická fantasy. S výnimkou exteriérov (nie stavieb) rezignovala na pôvodné prostredie z postkatastrofickej Zeme a nelogičnosťou, až absurditou, sa približuje k Vodnému svetu.  Na rozdiel od klasiky zánovné autá, ľahká strata krvi po odtrhnutí ruky, nevídané protetické možnosti - nad fúrou vecí radšej nerozmýšľať. Ak to berieme len ako akčný príbeh typu Marvel, tak to ešte ide, ale k Bojovníkovi ciest sa Furiosa nepribližuje ani na desať konských dĺžok. Kvalita sa nerodí v počítači. Ten svet a jeho príbeh v rukách blockbusterových tvorcov postupne degeneruje tak ako u ostatných sérií, ktoré sa snažia vytrieskať z populárneho námetu ešte nejaké prachy.  V každom pokračovaní je adrenalínové prenasledovanie cisterny, zakaždým s čoraz vynaliezavejším likvidovaním prenasledovateľov a divokejšími (počítačovými) kaskadérskymi kúskami pre ukojenie krvilačnosti divákov, taký Blesk, či Plus vo filme. Skrátka recyklácia pôvodných scén, prispôsobená dnešnej túžbe po dramatičnosti a ani drastičnosť nie je na škodu, Samotný príbeh je tak jednoduchý, že AI by to zvládla za pár sekúnd a možno s menšími logickými kotrmelcami (dnes budem rozmýšľať, ako vlastne, do čerta, si Furiosa nepozorovane odtrhla tú ruku). Hlavná hrdinka, ktorá sa z pekného kačiatka zmenila na škaredú labuť, ma tiež moc neuchvátila (ale zase v Dámskom gambite... klobúk dole). Film stojí na prepracovanej akcii, ale to na originálneho Maxa nestačí. Popritom filmové remeslo ako od Boha.  Chcel by som dúfať, že to je už posledný príbeh pod značkou"Mad Max", aby sme sa nakoniec nedopracovali k vomitu pri sledovaní stále slabších pokračovaní, až kým to neskončí len na videu. Hrozí tu však Wasteland.  Miller predal svoju pôvodnú ideu za prachy na zloženky. Nastavovaná kaša...

plagát

Kaskadér (2024) 

No, nič moc. Kaskadérčina síce fajn, ale príbeh ako z deníčka osamelej gymnazistky. Dopozerané zo zvedavosti, dej sa síce pokúša o zvraty, ale je to tak vyumelkované a poprekrúcané, že to stráca aj tú trochu potrebnej pravdepodobnosti. Hodne dymu, výbuchov a pádov, ale nejako to dohromady moc nefunguje. Chcel som dať dve hviezdy, ale prihadzujem aj tretiu presnejšie 3/4 tretej). Strašne ma totiž rozptyľovali debilné titulky, preložené buď Googlom, alebo Andrejom Dankom do češtiny, hoci nevie poriadne ani slovensky. Nútilo ma to podvedome ich opravovať (vypnúť to nešlo) a asi to ovplyvnilo aj celkový dojem. Aj tak z toho všetkého mám pocit akoby som musel absolvovať jeden z filmov na Prima love. Nepresvedčivé, slabé, sladkasté, len tie kaskadérske kúsky to trochu zachraňujú. A to Gosslinga a Bluntovú mám vo všeobecnosti rád, ale ani ich prítomnosť a herectvo film nevytrhli z priemeru.

plagát

Balada o Busteru Scruggsovi (2018) 

Nádherný film, má všetko - humor, čierny humor ("Prvý raz?" budúcemu spoluobesencovi už ako starý skúsený mazák), krutosť, ovládajúca život ľudí v prostredí, ktoré malo ďaleko od idylky, romantiku, nostalgiu, úžasné zábery prírody ako v Kaňone samé zlato (už len tie náznaky, že sa do údolia blíži niečo cudzie), trochu irónie, melanchólie za starou, romantickou nostalgiou skreslenou dobou, typovo skvelým hereckým obsadením, kostýmami, hudobným sprievodom... zabudol som na niečo? Scenáre nie sú výlučným produktom predstavivosti bratov Coenovcov, príbeh starého prospektora je presne a do bodky podľa poviedky Jacka Londona. Spoznal som hneď na začiatku príbehu pri sledovaní stopy zlatej kapsy, a je natočená tak úžasne, že ani známy koniec mi nemohol pokaziť pôžitok. Málokedy sa mi stáva, že moje vnímanie literárnej predlohy sa tak dokonale zhoduje s jej sfilmovaním. Keby už z tohto filmu zvyšok nestál za nič, tento skvost by to ospravedlnil. A to napriek tomu, že do filozofie a štýlu ostatných poviedok tak celkom nezapadá. Ale našťastie aj ten zvyšok je výborný. Nevadí ani to, že poviedky na seba nenaväzujú a sú skôr mozaikou príbehov z prostredia Divokého západu, nakoniec poviedkové filmy nemusia na seba tesne naväzovať. Aspoň v prípade tohoto filmu ma to netrápilo. Skvelé! Dodatok: Veľmi ma prekvapilo, že pri hodnotení som sa zhodol s Verbalom, s ktorým prakticky nikdy nesúznim. Už len to je známka, že ten film je výborný :)

plagát

Dexter - New Blood (2021) (séria) 

Tak som to konečne dopozeral. Zostarnutý Dexter s príšerným účesom a la Frankenstein, prostredie a dej pripomínajúci ďalšiu sériu Farga. Dexter, ktorý evidentne zanevrel na svoj kódex, sa dopúšťa priam barbarských a zásadných chýb - injekcia do krku lumpa skoro na námestí pri autobusovej zastávke, ľahtikárska kremácia bez aspoň letmej kontroly, či tam neostalo niečo v kuse, vyvolávajúcom podozrenie, bezstarostné napochodovanie do podzemného úkrytu bez zaistenia vchodu - stačilo prísť, zavrieť poklop, zamknúť a počkať, kým Dexter nezhasne aj so synom... K tomu strašný digitálny biely jeleň ako čerešnička na sklamaní. Sérii chýba "šmrnc", napätie, prepracovanejšia zápletka a ľahkosť predošlých ôsmych sérií. Je to skrátka telesne aj duševne zostarnutý Dexter, len tieň toho pôvodného sympaťáka. Keby táto séria nevznikla, neprotestoval by som. 40% a dve a trištvte hviezdy.

plagát

Dexter (2006) (seriál) 

Zaujímavé, aj keď založené na dosť ošúchanej mustre detektívnych sérií US proveniencie. Trochu sa vyhýbaním neprajnej spravodlivosti podobá na Odpadlíka, temným géniom zločinu, na ktorého polícia nemá, pripomína Mentalistu, Castleho... len so skvelým nápadom prevrátiť všetko hore nohami a hrdinom urobiť práve to temné stvorenie, ktoré tak vynaliezavo a vytrvalo dráždi policajtov v Miami. Navyše sympaťák, čo síce tiež nie je novinka pri zobrazovaní záporákov, ale tu to má aspoň trochu pochopiteľný dôvod. Dobré dialógy, prijateľný spád, aj niektoré kiksy sa pri sledovaní nekompromisného súboja dobra so "zlom" stratia (ozaj, ako je to s odtlačkami prstov na vražedných nástrojoch, ak ostanú nejaký čas pod vodou? .. v iných seriáloch nad takým predmetmi mávnu z hľadiska daktyloskopie rukou a hľadajú ďalej?!). Celkom fajn seriál na rozptýlenie. Spočiatku ma zarazilo, že seriál prebral Netflix, napriek tomu, že aspoň v prvých dvoch sériách, ktoré som dopozeral, nie je ani chýru ani slychu po lesbách, gayoch, transkách atď. Je tam síce úchyl v hlavnej úlohe, čo by to trochu vysvetľovalo, ale s genderovými výronmi to nemá veľa spoločného, ani tá asexualita mu dlho nevydržala. V druhej sérii sa však už začína rozoberať téma, veľmi obľúbená u genderových pomätencov, a síce vysvetľovanie, že úchylka je vlastne fajn, ak sa ju snažíme pochopiť, že je síce iný ako my, ale ako dobre tú svoju nenormálnosť otáča pod správnym vedením a milosrdnom pochopení na prospech celej komunity, ak už nie priamo ľudstva.  Tak toto by dnešnej progresivistickej agende tejto streamovacej platformy mohlo vyhovovať. Najhoršie na tom všetkom je, že by ma tieto dôvody ani nenapadlo hľadať, keby sa série nechytil práve Netflix. Už asi ani ja nie som celkom v poriadku... Po dopozeraní do konca nič nemením na celkovom hodnotení, napriek pár logickým lapsusom (lapsom?) ako napr. čo sa stalo s fotografiami v šuplíku stola policajta, na ktorých Dexter hádže svoje balíky do zálivu, a úmyselne ich tam nechal, aby neprezradil svoju tajnú návštevu? Originálne snímky zničil, ale čo tie fotky? Ale bez hnidopišstva je to mierne nadpriemerný seriál a váham medzi 80 a 90%. A hlavne - necestujte na výlet do Miami. Úchylnými sériovými vrahmi sa to tam priam hemží.

plagát

Lietajúci cirkus Montyho Pythona (1969) (seriál) 

Prvýkrát som sa s Monťákmi stretol v roku 1973 u kamaráta v Bratislave vo viedenskej televízii. Niečo podobné sa dovtedy nedalo nikde vidieť, pretože táto partička zaviedla úplne nový spôsob ako si urobiť mimoriadne inteligentnú srandu zo všetkého a z každého, nevynímajúc kráľovnú. Nič neostalo tabu - ani kanibalizmus v britskom kráľovskom námorníctve, sex už tobôž nie, ctené a vážené britské inštitúcie, slávne historické momenty Impéria, to všetko bolo podrobené novému vyhodnoteniu pri pohľade z opačnej, komickej stránky. Všetci po nich, ktorí našli guráž zarezať hlboko, v podstate paberkujú. Ich absolútny anglický humor je neprekonateľný, Vážme si ich a skladujme záznamy, DVD, videokazety, USB... s Lietajúcim cirkusom pre horšie chvíle - dnes by už podobné skeče nemohli vzniknúť. Boli geniálni, sú nadčasoví a dúfam, že veční. 110%.

plagát

Čo robíme v temnotách (2014) 

Pekne vypichnuté bežné starosti upírov. Nikdy by ma nenapadlo, že návšteva baru sa pre nich  môže stať veľkým problémom, ak sa nenájde nikto, čo ich pozve dnu. Ešteže na to upozornili verejnosť scenáristi. K tomu konflikty s vlkodlakmi, nebezpečenstvo samovznietenia, tie slané hranolky... Bolo mi ich ľúto. Ale film mal dosť hluchých miest, čo ma hnevalo, tak len tie tri hviezdy.

plagát

Greyhound: Bitka o Atlantik (2020) 

Dobre natočený film podľa predlohy klasika námorného žánru Forrestera. Prvýkrát vieryhodne znázornený dej činnosti posádky sprievodného torpédoborca pri ochrane transatlantického konvoja do Európy. Horúčkovitá, ale účelná činnosť posádky v dobách logaritmických pravítok ako špičkového vybavenia pre potrebné výpočty, žiadne nekonečné zásoby hĺbkových mín, stráženie spotreby nafty.... Dobre vycvičení námorníci pod schopným veliteľom chrániaci zverený konvoj a v neposlednom rade aj seba. Film sa sústreďuje na bojovú akciu a nevŕta sa zbytočne sa v súkromí námorníkov, s len veľmi stručne spomenutým osobným životom kapitána (tie kresťanské rituály môžu niekoho dráždiť, ale americkí silne veriaci protestanti takto nejako fungovali a fungujú doteraz), pretože o osobné pocity, traumy a spomienky tu vôbec nejde. Ide tu o priblíženie stresu, napätia, o stále hroziace nebezpečenstvo, zodpovednosť za seba a druhých. Jediná chyba je, že film mi ubehol príliš rýchlo, ale zase nenudil, nakoniec sa všetko odohráva počas pár dní (a hlavne nocí), kým sa konvoj dostane cez "Black Pit", úseku plavby v severnom Atlantiku bez podpory letectva. Po Hornblowerovi a absolútnej špičke Master and Commander ďalší film, čo stojí za pozretie.

plagát

Púšťou a pralesom (2001) 

Jedna z mojich najobľúbenejších kníh z detstva sa dočkala veľmi slušného filmového prepisu vo veľkolepej výprave. Trochu pomalé, ale krásna príroda a milý príbeh. Nemôžem film celkom objektívne ohodnotiť, pretože to je film, primárne určený deťom, čiže tí dospelí, ktorý sa s príbehom stretli prvýkrát budú v rozpakoch. Mňa vrátil do detstva doluznačky s otvorenou knihou na deke v záhrade pod slivkou .

plagát

V mene cti (2002) 

Príbeh o myslení Britov viktoriánskej éry. Nadradenosť nad každým, čo nie je Angličan, pohŕdanie každým, čo sa na obed v trópoch vyberie bez vesty a viazanky, snobizmus - a v tom umiestnený príbeh mladých ľudí, ktorí sa v tomto prostredí snažia nájsť pevný bod na lásku a priateľstvo, ale aj to je limitované spoločenskými a vojenskými konvenciami. Niekoľko dobrých akčných scén. Neurazí, ale ani neprivedie do vytrženia.