Biografia
„Nikdy som nedovolil, aby ma komerčné požiadavky kinematografie a televízie donútili k používaniu tradičného hudobného výrazu a vždy som zatvrdene hľadal možnosť neustáleho experimentovania.“
Mario Ernesto Rosolino Nascimbene patrí medzi najvýznamnejších talianskych skladateľov filmovej hudby s výrazným prienikom do svetovej kinematografie. Pracoval na filmoch slávnych režisérov, akými boli Joseph L. Mankiewicz, Michael Curtiz alebo Roberto Rossellini. Nikdy sa nebál experimentovať, bol mimoriadne všestranný a flexibilný, no aj tak nie je v súčasnosti jeho meno natoľko známym, ako je to v prípade jeho iných kolegov z branže. Prečo je to tak sa dá vyčítať z jeho života.
Hudobné vzdelanie získal na konzervatóriu Giuseppe Verdiho v Miláne, kde vyštudoval skladbu a dirigovanie. Po získaní diplomu sa venoval komornej hudbe a baletu. K filmu sa dostal na začiatku 40. rokov s nástupom generácie tvorcov talianskeho neorealizmu. Po úspechu snímky L'AMORE CANTA sa rozhodol pre dráhu skladateľa filmovej hudby, v ktorej zotrval 50 rokov a zložil hudbu pre takmer 300 filmov. Jeho práca bola cenená pre svoj kompozičný štýl a revolučné inovácie v zapájaní neorchestrálnych nástrojov do hudby. V oceňovanom filme režiséra Giuseppe de Santisa RÍM O JEDENÁSTEJ HODINE sa rozhodol zakomponovať do hudby zvuky z každodenného života ako tikot hodín, zvuk zvončeka na bicykli alebo hluk písacieho stroja. Keď sa pozitívny ohlas na jeho tvorbu doniesol až za oceán, netrvalo dlho a ako jeden z prvých talianskych skladateľov dostal pozvanie pracovať v Hollywoode.
Okrem žánrovo rozdielnych filmov akými boli romantická komédia BOSONOHÁ KONTESA alebo vojnová dráma ZBOHOM, ARMÁDA, stojí za povšimnutie v tejto etape tvorby jeho zameranie na hudbu k historickým veľkofilmom, žánru, ktorý vtedy zažíval vlnu filmárskeho aj diváckeho záujmu. Nezabudnuteľné, aj keď konvenčné sprievody zložil k filmom ALEXANDER VEĽKÝ v hlavnej úlohe s Richardom Burtonom, VIKINGOVIA s Kirkom Douglasom a Tonym Curtisom a ŠALAMÚN A KRÁĽOVNÁ ZO SÁBY, kde hrali Yul Brynner a Gina Lollobrigida. Všetky tieto diela však spája jedna skutočnosť; tá, že napriek zvučnému obsadeniu sa medzi silnou konkurenciou nevedeli dostatočne presadiť a stali sa skôr menej známymi zástupcami žánru. BARABÁŠA, ktorý síce vznikol v dobách výpravných eposov ako „Ben-Hur“ alebo „Kráľ kráľov“ je do tejto skupiny možné radiť len z hľadiska formy, inak je toto dielo skôr existencionálne-filozofické. Nascimbene tu pracuje s úspornými hudobnými prostriedkami a ani v niekoľkých veľkolepých momentoch sa nepribližuje k dielam Miklósa Rózsu alebo Alfreda Newmana. V partitúre sú hojne zastúpené disharmonické zvukové efekty na zvýraznenie psychológie a duševnej rozorvanosti hlavného hrdinu.
Po tom, čo zákazku na hudbu k „El Cidovi“ prenechal Rózsovi, našiel si novú oblasť špecializácie – podujal sa zložiť hudbu k prehistorickej sérii, nakrútenej v „pravekej reči“ britskou spoločnosťou Hammer, známejšej skôr svojimi gotickými horormi. Hudba k filmom MILIÓN ROKOV PRED KRISTOM (1966), KEĎ DINOSAURI VLÁDLI SVETU (1970) a ZABUDNUTÍ TVOROVIA (1971) sa celá nahrávala v Ríme a obsahuje orchestrálne pasáže aj primitívne zvuky a ruchy (búchanie kameňov...), ktoré zodpovedajú zvukovej kulise praveku. Pre prvý z uvedených filmov dosiahol archaického zvuku rímskeho pochodu pre veľký dychový orchester tým, že skladbu nahral v dvojnásobnom tempe a zvukár ju potom pustil polovičnou rýchlosťou. Od 80. rokov postupne redukuje svoju prácu pre film a ako lektor sa venuje seminárom a prednáškam zameraným na filmovú hudbu. Výnimkami sú práce na vzdelávacích a dokumentárnych filmoch ako „Vietor a láska“ o živote talianskeho sochára Giacoma Manzú, uvádzaného na 50. ročníku filmového festivalu v Benátkach alebo „Modrý delfín“ z roku 1990 režiséra Giorga Mosera.
„Nechápem význam mimo-kinematografického šírenia mojich filmových kompozícii, snáď len z hľadiska zisku.“
V roku 1991 dostal taliansku národnú filmovú cenu Donatellovho Dávida za celoživotné dielo. Ani množstvo uznaní, ktorých laureátom bol najmä ku koncu života však neprispelo k tomu, aby podnietili väčšie vydávanie jeho albumov a z veľkého množstva filmov ku ktorým zložil hudbu vyšiel dodnes len zlomok soundtrackov. „Šalamún a kráľovná zo Sáby“ a „Barabáš“ boli vydané na LP ešte v dobe svojho vzniku, časť hudby z pravekej trilógie štúdia Hammer je k dispozícii na jednom spoločnom CD a „Vikingovia“ sa dočkali rozšíreného vydania až v roku 2012. Na svoje hudobné vydanie dosiaľ čakajú MONGOLI či KARTÁGO V PLAMEŇOCH, filmy zo série talianskych peplumov nakrútených v 60. rokoch ako odpoveď na žánrovo príbuzné hollywoodske veľkofilmy a samozrejme rad jeho ďalších diel. Na Nascimbeneho sa však úplne nezabudlo. Pod záštitou viacerých talianskych kultúrnych organizácií sa od roku 2002 udeľuje mladým a nádejným skladateľom filmovej hudby „Cena Maria Nascimbeneho“.
Skladateľ
Seriály | |
---|---|
1987 |
Lo scialo |
1973 |
Vado a vedere il mondo capisco tutto e torno |
1970 |
La lotta dell'uomo per la sua sopravvenza |
1956 |
I tre moschettieri |
Dokumentárne | |
---|---|
1967 |
Idea di un'isola (TV film) |
1950 |
Miniature |
Pugilatori |
|
1949 |
Favola del cappello |
Racconto del quartiere |
|
1944 |
Sorrida prego |
Krátkometrážny | |
---|---|
1950 |
Fuga dalla città |
Herec
Filmy | |
---|---|
1970 |
Storia di una donna |
Režisér
Filmy | |
---|---|
1962 |
Quattro notti con Alba |