Epizódy(6)
-
Úzka brána do šíreho sveta (E01)
-
Prvý deň v druhom živote (E02)
-
Pomsty starej vlasti (E03)
-
Neúnosné bremeno slobody (E04)
-
Nádej zomiera posledná (E05)
-
Straty a nálezy (E06)
Obsahy(1)
Šesťdielny televízny seriál o osudoch slovenských a českých emigrantov zo začiatku 80-tych rokov. Hrdinovia seriálu predstavujú pestrú sociologickú vzorku postojov, motívov, ambícií a ilúzií, ktoré charakterizujú veľkú vlnu emigrácie. V šiestich častiach sledujeme paralelne vedené dejové línie sústredené na osudy protagonistov odo dňa prechodu rakúskych hraníc, cez pobyt v utečeneckom tábore Traiskirchen, výsluchy a čakanie na azyl až po týždne strávené v penzióne v Rohlau - približne v čase letných prázdnin. Každý diel sa odohráva v priebehu 24 hodín a poskytuje dramaticky vhodný priestor na odhaľovanie charakterov a zauzľovanie životných peripetií. Rodina úspešného herca Milana Čecha zaplatí za túžbu po ľudsky dôstojnejších podmienkach pre život a prácu svojim rozpadom - tragickou smrťou syna a rozchodom manželov. Slávnu klavíristku Lýdiu prinúti k úteku politicky motivovaný zákaz koncertovať, ako aj snaha naplno realizovať citovú väzbu k mladšiemu Václavovi, ktorého vaháňa okrem nepodareného manželstva a úprimného vzťahu k Lýdii aj hlboké náboženské presvedčenie. Rodinu Čiernikovcov ženie do cudziny túžba po prosperite, naspäť domov ich privádza obava zo sveta voľnej súťaže, vytriezvenie z naivnej ilúzie. Ich dcéra, 17 ročná Magda, si počas veľkých prázdnin stihne urobiť poriadok v citovom živote. Objektom jej lásky sa stane poctivý Tóno Wágner, ktorý si ako vojak pohraničnej stráže vyrieši dilemu svedomia a vojenskej povinnosti. Škandálna forma úteku a vitalita životných dobrodruhov - starnúceho kúzelníka Strnišťa a mladej zmyselnej Bobiny na jednej strane priťahuje túto nesúrodú dvojicu, na strane druhej ich vystavuje sérii problémov. Strnište túži využiť poslednú šancu - profesionálnu i milostnú, Bobina sa mieni zabezpečiť výhodnou svadbou. Múdra Mara Silverová prichádza do penziónu z Viedne, aby sa pokúsila najprv sama v sebe vyriešiť svoju manželskú krízu.Viacerým sa stáva priateľkou a dôverníčkou. Okrem týchto hlavných postáv prostredie dokresľuje paleta vedľajších hrdinov, pričom dôležité miesto patrí aj domácim, rakúskym obyvateľom a ich vzťahu k emigrantom. (oficiálny text distribútora)
(viac)Recenzie (88)
Ťažko mi je k tomu... Seriál som „schrupol“ hneď pri jeho prvom uvedení v TV a zanechal vo mne značne rozporuplný dojem...Keďže uvedenie seriálu sa v podstate kryje s obdobím, keď som po páde režimu začal jazdiť po svete a okrem iného začalo aj moje stretávanie s bývalými čs. emigrantmi (vtedy vládla ešte nádej, že by tu niekedy mohlo byť nejaké civilizované štátne zriadenie, takže sa Čechoslovákov neštítili), môžem povedať, že seriál je v princípe pravdivý. Úteky cez hranice na hrane prežitia, katastrofálne pomery v utečeneckom „lágri“, úľava po umiestnení do vidieckych penziónov, nenávisť miestnych k „Ossis“, navyše okorenená zlobou Sudeťákov predovšetkým voči Čechom (to tam však scenárista Kohout nemohol dať, Nemci by mu na to nedali peniaze), ťažké začiatky v cudzine. Prostriedky, ktorými sa to autor scenára snažil vyjadriť, nahliadam však ako značne rozporuplné. Slováci sú znázornení archetypálne - sprostí ako debna gitu, slovenskí pohraničníci bohujú a divia sa, keď stretnú na hranici herca, ktorého pred chvíľou videli v televízii. Ad illustrandum by som chcel podotknúť, že som v dobe seriálu (zrejmé 80- te roky) bol na základnej vojenskej službe a ten fakt, že sa seriály a filmy točia vopred a neprehrávajú sa naživo niekde v štúdiu, vedeli aj Rómovia z východného Slovenska. Podobne na mňa pôsobil ten chlapec, pohraničník zo Slovenska. Už scéna, že by do hraničného pásma pustili kosca z civilu, nevyzerá veľmi pravdepodobne. Také práce robili sami pohraničníci, bola tam hromada preverených chlapcov z vidieka (venkova), ktorí podobné práce (kosenie vysokej trávy, výrub náletových drevín, všetko kvôli možnosti schovať sa) v pohode zvládali. Chlapec - pohraničník jedná totálne protizmyselne, najprv flagrantne poruší vojenskú prísahu tým, že prosto zahodí samopal a ujde za hranice, potom sa pred agentmi tajnej služby vyhovára na prísahu, keď im má oznámiť rozmiestnenie stráží a iné veci na hranici. Navyše sa zbabelo vyhovára na to, že sa po každom úteku i tak všetko mení. Nepochopiteľné... Postava pána Zedníčka (kúzelník) predvádza starý trik s hodinkami, ktoré akože nenápadne ukradne, akurát že to bolo možné vtedy, keď sa hodinky nosili vo vrecku vo veste a nie na ruke. Neverím, že by bolo možné rozopnúť remienok na ruke a stiahnuť hodinky bez toho, že by si to človek všimol. A takýchto paradoxov bolo v seriály poviacero... Za mňa slabé 3 hviezdy. ()
Velmi povedený seriál mapující strastiplné osudy československých uprchlíků v 80.letech min. stol., natočený v koprodukci čtyř veřejnoprávních televizí. Tvůrci divákům nabídly vskutku velmi silné příběhy plné tragiky, zoufalství, beznaděje, ale ve většině případů i nalezení svého štěstí v neštěstí. Je zde velmi zřetelně vidět, že touha po svobodě je skutečně velmi trnitá a strastiplná a často bývá vykoupena daleko větší bolestí než "pokojný" život v diktatuře. Každý zkrátka nemá ostré lokty, aby se s těmito peripetiemi dokázal poprat. Navíc se zde představila celá řada předních herců střední i starší generace a výkony většiny protagonistů byly skutečně prvotřídní. Je docela škoda, že se takové pořady, které mají divákům co předat a nějakým způsobem je obohatit, reprízují jen velmi zřídka. Vskutku velmi podařený a silný seriál. ()
Celkem slušně odehraný, s polistopadovou huráupřímností vykreslený příběh, který dnes těžko přesvědčí o tom, že nebyl zamýšlen jako dvojitá parodie - na socialistické seriály i na emigranty. Výborná Ingrid Timková. Scénář: P.Kohout a Jelena Mašínová, Hudba: M.Pavlíček + orch. Varhan Bauer. ()
Ambiciózní televizní seriál z poloviny devadesátých let vypráví příběhy několika emigrantů, kteří se rozhodli opustit ČSSR v létě 1983. Některá dramaturgická rozhodnutí (např. se každý díl odehrává v průběhu jediného dne) tvůrcům zbytečně komplikují situaci a samotný závěr v některých případech působí prostě hloupě, ale jinak se tento koprodukční projekt čtyř evropských televizí docela povedl. ()
Slovenský režisér Miloslav Luther natočil v roku 1996 televízny koprodučný seriál "Koniec veľkých prázdnin". Zachytáva v ňom osudy Čechov a Slovákov, ktorý pred rokom 1989 boli nútení kvôli politickej situácii emigrovať do krajín západného bloku. Seriál pozostáva zo šiestich hodinu a pol trvajúcich epizód: "Úzka brána ku šíremu svetu", "Prvý deň v druhom živote", "Pomsty starej vlasti", "Neúnosné bremeno slobody", "Nádej umiera posledná", "Straty a nálezy". ** ()
Galéria (20)
Fotka © Česká televize / Pavla Černá
Zaujímavosti (17)
- Točilo se v Česku (Brno), Rakousku (Vídeň), na Slovensku a ve Slovinsku. (sator)
- Role kouzelníka Josefa Strniště (Pavel Zedníček) byla původně psaná pro Pavla Landovského a role klavíristky Lydie Gutenbergové (Taťana Fischerová) pro Jitku Frantovou, která v seriálu nakonec ztvárnila matku Dory Čechové. (via22)
- Hotel, ve kterém se sblíží Dora Čechová (Vilma Cibulková) s německým lékařem (Václav Vydra), je Hotel Slavia v Brně. (majky19)
Reklama