Reklama

Reklama

Hitlerův supervlak

(TV film)
  • Francúzsko Le Train d'Hitler - La bête d'acier (viac)
Francúzsko, 2017, 52 min

Réžia:

Daniel Ablin

Obsahy(1)

Od svého zrodu byl vlak ideálním nástrojem propagandy. I Adolf Hitler se rozhodl, že potřebuje zcela speciální vlak, výjimečný a hodný jeho moci. Kolos tažený dvěma lokomotivami a chráněný protiletadlovými plošinami... Ke konci 30. let nařídil vůdce nacistického Německa Adolf Hitler postavit zvláštní supervlak, který by ho kamkoliv bezpečně přepravil a aspoň trochu uklidnil jeho narůstající pocit paranoie. Obrněný konvoj se skládal z patnácti vozů. Byla to pevnost na kolejích, která Hitlerovi sloužila jako jeho mobilní velitelství. Dobře mu posloužila během důvěrných schůzek s Pétainem, Mussolinim i Francem. Ale zároveň se stala terčem britské tajné služby a několika pokusů o atentát. Na supervlaku vybaveném nejmodernějšími telekomunikačními technologiemi a vyzbrojenému baterií protileteckých kanónů pracovali největší nacističtí inženýři. Luxusní interiér si Hitler navrhnul úplně sám. Tvůrci filmu Hitlerův supervlak vyrazili do dnešního Německa, aby zjistili, co z této jedinečné soupravy ještě zbylo a odhalili její poslední neprobádaná tajemství. (TV Prima)

(viac)

Recenzie (6)

solisoli 

všetky recenzie používateľa

Hitler svojím ja spustil lavínu toho čo si myslelo 90 % Nemcov, že sú jediní, ktorým patrí tento svet a vládna diktatúra nad ním. Mali dokonale všetko premyslené. Dokazuje to aj tento zaujímavý dokument, ako jedna z mnoho súčinností dosiahnuť svoj utopisticky a chorý ciel aj za cenu bezohľadného a bezhlavého vraždenia, kto im stál v ceste. ()

Volodimir2 

všetky recenzie používateľa

Hitler na začiatku 2. svetovej vojny nemal pevné veliteľské stanovište a tak nasledoval svoju armádu svojim špeciálnym mobilným veliteľským stanovišťom, vlakom. Svoje jednotky sprevádzal v Poľsku aj v pobaltských krajinách. Tento vlak pod kódovým označením Amerika (pomenovaný podľa malej dedinky vo Francúzsku kde Hitler bojoval v 1. svetovej vojne) postavili v Nemecku v tridsiatych rokoch a bol uvedený do prevádzky 3.9.1939 a hneď sa Hitler vydal na prvú vojnovú cestou do Poľska. 4.9.1939 mal zastávku v Połczyn-Zdrój, 9.9. v Jełowa, Koło a Opole, 12. až 15.9. Gogolin, 14.9. Jaroslawli a potom 17. až 26.9. v Goderove. Odtiaľ autom do Grandhotela Kasino v Sopote a v októbri nasledovala cesta do Berlína. Vlak bol síce výhodný mobilný prostriedok ale bol ľahko zraniteľný. Preto velenie Wehrmachtu rozhodlo vybudovať radu úkrytov, umelých tunelov Anlage Süd A – Stryžow, Anlage Süd B – Stepina, Anlage Mitte v blízkosti Lodže. Obdobné úkryty boli aj Nemecku ale aj v pobaltských krajinách. V roku 1940 odišiel svojim vlakom, aby skontroloval francúzske pohraničné opevnenie. V roku 1941 v meste Hydei na francúzsko-španielskej hranici sa stretol s generálom Francom. Neskôr sa vo vlaku stretol aj s francúzskym maršalom Pétainom. Po prepadnutí Sovietskeho zväzu riadil bojové činnosti zo svojich stacionárnych bunkrov (v Berlíne z Führerbunkra, v Poľsku Vlčí brloh, v bavorských alpách Orlie hniezdo a na Ukrajine Wehrwolf pri obci Stryžavka). Keď bol Hitler v Berlíne jeho vlaková súprava čakala v pohotovosti v Anhalteru. 7. mája 1945 príslušníci SS v alpskom Mallnitzu (Rakúsko) naplnili Hitlerov sanitný vagón trhavinami a poliali benzínom a zhodili ho do rokliny. O zostatok vlaku sa rozdelili Spojenci a oficiálne ho používali v okupovaných zónach v Nemecku. Všetky nemecké špeciálne vlaky mali kódové meno. Hitlerov vlak sa nazýval Amerika a od 1. februára 1943 sa zmenil názov vlaku na Brandenbursko. Aj ostatní pohlavári Tretej ríše mali svoje vlaky. Goeringov vlak sa nazýval „Ázia“ , Keitelov bol „Afrika“ , Ribbentropov vlak sa volal Westfálsko, Himmlerov vlak, bol „Heinrich“ a aj Himmler mal svoj vlak. ()

Marze 

všetky recenzie používateľa

Vlak byl zprovozněn v roce 1939. Dokument obsazuje zajímavý technický popis vlaku, bezpečnostní opatření po trati, válečná léta, postupný strach Hitlera mít ve vlaku své velitelství a jeden z mnoha pokusů atentátu na něj. Vyhlásit válku USA v roce 1942, kdy měl Hitler problémy na sovětské frontě, mohl opravdu jen tento megaloman. ()

Arsenal83 

všetky recenzie používateľa

Všetka česť za snahu, ale Hitler a jeho vlak je maximálne nezaujímavá téma, z druhej svetovej vojny máme naozaj na výber obrovský okruh úchvatnejších námetov, než riešiť jeho propagandistické cestovanie. ()

Galéria (2)

Reklama

Reklama