Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Posledný deň prvého roku mladej slovenskej republiky sa chýli ku koncu. Všetci oslavujú. Kráľ podsvetia Efendi, aj Prezident. Iba Predseda nemá čo oslavovať. Prezident, ktorému on sám vyšliapal chodník k funkcii, odmietne vymenovať jeho šikovného Chalaniska za ministra. Prezident sa stane nepohodlným. Ako ho prinútiť počúvať, čo chce Predseda? Prezidentovho syna o niekoľko mesiacov neskôr za bieleho dňa organizovaná skupina zmláti a zavlečie do zahraničia. Mladý agent Tajnej služby Oskar, gniavený svedomím, sa prizná vyšetrovateľovi, že sa zavlečenia zúčastnil na príkaz svojich nadriadených. A mafia si počas únosu podala ruky s Tajnými, ktorým šéfuje Predsedov Chalanisko. Oskar sa v strachu o svoj život s pomocou kamaráta Roba ukryje a zdanlivo sa po ňom zľahne zem. Robovo auto o niekoľko mesiacov vybuchne a chlapec, jediný kontakt na Oskara, v ňom zhorí zaživa. Marta sa snaží domôcť spravodlivosti pre seba, pre mŕtveho, pre jeho mamu, pre svojho zavraždeného brata a pre nás všetkých, ktorí sme mlčanlivými svedkami udalostí, na ktoré nikdy nesmieme zabudnúť... (Continental film)

(viac)

Videá (1)

Trailer

Recenzie (263)

JohnnyD 

všetky recenzie používateľa

Ideology vs aesthetics. Úspech filmu ma teší. Je to ďalší zo slovenských filmov, ktoré v posledných rokov nalákali desiatky až stovky tisíc ľudí do kín. Dokonca na rozdiel od nich dokázal znovu otvoriť jednu veľkú tému, plniť strany denníkov, primäl ľudí diskutovať o dobe, ktoré len zdanlivo skončila a v neposlednom rade mladých dovzdelal o udalostiach, na ktoré si nemajú ako pamätať. Po stránke ideológie, či povedzme meta-roviny presahujúcej samotný film, je film Únos čisté víťazstvo. Problémom je estetika. Je fajn vidieť, že slovenskí tvorcovia vedia na svetovej úrovni nasvietiť scénu a používať kameru. Slovenská kinematografia bude kvalitná, len ak bude dostatok dobrých remeselníkov a zdá sa, že sa k tomu blížime. Únosu ale chýbajú tri veci: poriadny scenár, réžia a herci. Čengel-Solčanská vôbec nevie koncipovať scény. Vo filme vlastne žiadna ani nie je. Film je vyskladaný z krátkych "scénok" o dĺžke minúta až tri minúty, kde postavy povedia pár expozičných dialógov a nastane prestrih na ďalší podobný zlepenec záberov. Tento štýl funguje iba v jednej pasáži (výbuch auta) a i to do veľkej miery vďaka hudbe (ktorú je vo filme počuť zriedkavo). Dialógy sú preto strašne umelé, postavy sa nerozprávajú prirodzene, lebo nemajú na to priestor, keďže za minútu nastáva strih a je nutné povedať ďalšiu informáciu. Preto sa ani veľmi nečudujem mdlým výkonom hercov a ich strojenej artikulácii. Každopádne ešte bude trvať dlho, kým sa naši herci zbavia divadelného a televízneho afektu. Slabá atmosféra 90tych rokov je v porovnaním s týmto už len nepodstatnou závadou. Slovenský film má pred sebou svetlú budúcnosť, ale Čengel-Solčanská ju (asi) písať nebude. PS: Je inak paradoxné, že režisérka začínala študentským filmom Šimijé, ktorý mal úplne skvelé dialógy i herecké výkony. ()

Jello Biafra 

všetky recenzie používateľa

Film, ktorý je pôsobivou obžalobou krutého obdobia Mečiarizmu 90. rokov, kedy politická mafia tunelovala fabriky a tá regulérna beztrestne terorizovala spoločnosť. A obe mafie spolu aktívne spolupracovali. Príbeh sa sústreďuje na dve dodnes nevyriešené kauzy únosu prezidentovho syna a následnej vraždy Róberta Remiáša. Zároveň sú tu naplno zobrazené špinavé praktiky, ktoré vtedajší estabilishment používal. Režisérke sa atmosféru deväťdesiatych rokov podarilo zachytiť veľmi zručne a rovnako tak prekvapia mnohí mladí herci či vizuálna stránka. Filmu však neprospieva prílišna epizodickosť a roztrieštený dej, kedy sa môže divákovi ľahko stať že sa v deji nebude dobre orientovať. V rámci slovenskej kinematografie sa však jedná o jednoznačný posun dopredu. ()

Reklama

chelseaman22

všetky recenzie používateľa

Jedinou chybou tohoto filmu je, že se bere přespříliš vážně. Snaží se vštípit divákovi do hlavy, že celá slovenská vláda je v područí Rittigů, Janoušků a dalších podobných násosků s valutami v kapsách. Tomu by se ještě dalo uvěřit, avšak forma zpracování je značně chaotická a neumožňuje divákovi si ujasnit, kdo vlastně pro koho kope. Ale výhodou je bezesporu to, že se jedná o první film, kde Slovenská demokratická republika je přirovnána k Tokiu ovládanému Yakuzou. 64% ()

Master19 

všetky recenzie používateľa

Nejsem úplný mimoň, který by se nezajímal o dění v okolních zemích, ale takový přehled, abych se dokázal orientovat v tomhle filmu tedy nemám. První polovina je tedy prakticky nesledovatelná, pak mi došlo, že bude lepší to brát jen jako politický thriller a bylo to lepší. Řemeslně dobře odvedené, herecky ovšem slabé a dějově zajímavé opravdu jen lokálně. ()

Radko 

všetky recenzie používateľa

Celé na piču. Že príliš vulgárne píšem? Ale kdeže. Len držím dialógovú líniu zmäteného filmu. Nezasvätení dobového kontextu nechápu. Tí ostatní: no ako kto. Ja za seba len toľko: ak sa v príbehu, snažiacom sa beletrizujúcim spôsobom spracovať skutočnú udalosť zjavia mená ako Efendi, Predseda, Prezident či Chalanisko, takmer s istotou môžem predpovedať, že to budé ozaj biedna záležitosť. Pretože scénaristická chudoba a nulová fantázia sa prejavila už v názvosloví postáv. Ako teda môže nasledovať výživný dej? No nemôže. Chápem však tých, čo hodnotili vysoko najmä kvôli politickému kontextu, v tom zmysle, akí grázli Slovensku vládli. Pre mňa to však na vyššie hodnotenie nie je ani náhodou. ()

Galéria (19)

Zaujímavosti (19)

  • Tvorcovia filmu nemohli použiť skutočné mená, inak by sa vystavili žalobám od skutočných páchateľov, oslovovaní sú prevažne funkciami. Logá politických strán boli pre účely filmu rovnako zmenené. (Lucjen)
  • Náklady na film boli približne 1,35 milióna eur, z čoho dve tretiny pokryl Audiovizuálny fond a príspevky z RTVS a jednu tretinu rozpočtu dofinancovali súkromní podnikatelia. (Sufferer)
  • V jednom zábere vidieť pod billboardom zelený smetný kôš spolu s boxom na vrecká pre psie výkaly. V tom čase sa oboje ešte nepoužívali. (Van_der_Ovec)

Reklama

Reklama