Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Posledný deň prvého roku mladej slovenskej republiky sa chýli ku koncu. Všetci oslavujú. Kráľ podsvetia Efendi, aj Prezident. Iba Predseda nemá čo oslavovať. Prezident, ktorému on sám vyšliapal chodník k funkcii, odmietne vymenovať jeho šikovného Chalaniska za ministra. Prezident sa stane nepohodlným. Ako ho prinútiť počúvať, čo chce Predseda? Prezidentovho syna o niekoľko mesiacov neskôr za bieleho dňa organizovaná skupina zmláti a zavlečie do zahraničia. Mladý agent Tajnej služby Oskar, gniavený svedomím, sa prizná vyšetrovateľovi, že sa zavlečenia zúčastnil na príkaz svojich nadriadených. A mafia si počas únosu podala ruky s Tajnými, ktorým šéfuje Predsedov Chalanisko. Oskar sa v strachu o svoj život s pomocou kamaráta Roba ukryje a zdanlivo sa po ňom zľahne zem. Robovo auto o niekoľko mesiacov vybuchne a chlapec, jediný kontakt na Oskara, v ňom zhorí zaživa. Marta sa snaží domôcť spravodlivosti pre seba, pre mŕtveho, pre jeho mamu, pre svojho zavraždeného brata a pre nás všetkých, ktorí sme mlčanlivými svedkami udalostí, na ktoré nikdy nesmieme zabudnúť... (Continental film)

(viac)

Videá (1)

Trailer

Recenzie (263)

Real Tom Hardy 

všetky recenzie používateľa

Únos disponuje veľmi slabou schopnosťou vysvetliť a interpretovať udalosti. Divák, ktorý nemá absolútnu šajnu o danej téme, sa po pozretí nič nedozvie, pretože film mu to nepovie. Lepšie a viac som sa dozvedel čítaním na Wiki. Navyše, dielo pomerne chabo zachytáva temnú atmosféru 90. rokov na Slovensku. Len pár scén mi dalo pocit, že sa film naozaj odohráva v danom období, inak čisté moderné zasadenie... (17.3.2024) Neveril som, že to niekedy poviem, no diabolský Maroš Kramár a gangsterský Dano Heriban sú jedinými dôvodmi na moje opakované zhliadnutia... (1.10.2017) (16.2.2021) (19.4.2023) (17.3.2024) ()

Arkanoid 

všetky recenzie používateľa

Konečne prípad únosu Kováča mladšieho v umeleckej forme. Pútavo natočený, nebojí sa zobrazovať brutalitu. Dej zobrazuje udalosti, ktoré majú spád a udržiavajú diváka v strehu. Avšak film je zameraný len na zobrazenie udalostí a je v ňom málo pridanej hodnoty, hlavne čo sa postáv týka. Málo Mečiara, málo Gašparoviča, málo politiky, tá je podaná jednoducho, aby ju každý pochopil a nerozvíja žiadne hlbšie súvislosti. Pomrkávanie nadávkami na mladšie publikum fajn, ale viac by som cenil budovanie atmosféry cez prácu s postavami. Na začiatku film vytvára atmosféru a pridanú hodnotu k postavám, konkrétne scény Mečiar v športovej hale a Lexa pred vlajkou. Scény, ktoré dej nerozvíjajú, ale efektne ho dopĺňajú a navodzujú tú správnu náladu k téme. Herecké výkony na úrovni, excelujú Ondrík ako Lexa a Heriban ako Sýkora, predstaviteľ Remiáša trochu pokrivkáva. Ku lepšej orientácii by pomohla potitulková informácia, ktoré postavy boli fiktívne a ktoré reálne. Film významný, no nie dokonalý. ()

Reklama

Lokutus 

všetky recenzie používateľa

Po vizuální stránce špička, ze který by se většina českejch neumětelů měla hodně co učit... solidní hudba (jen ta inspirace Interstellarem je místy až příliš zjevná), ale jinak? Dost zmatená koláž, v níž běhá snad 20 postav, jejichž vztahy nejsou nikterak definovaný a výsledkem je tak spíš překombinovanej maglajs, ze kterýho jde hlava kolem, byť se na něj celkem obstojně kouká... ()

rikitiki 

všetky recenzie používateľa

Upřímně: nevyznala jsem se v tom. Slovenské politické reálie jsou mi většinou neznámé a film mi je ani nedokázal vysvětlit. V přehršli postav a motivů se nepoučený divák nemá šanci vyznat. Postava propojující novinářky a její příběh je přehlídkou klišé a nepříliš věrohodných náhod. Ale za odvahu natočit film na ještě stále velmi aktuální téma bratrům Slovákům tleskám. ()

Madsbender 

všetky recenzie používateľa

Pri písaní komentára sa nevyhnem typickému škatuľkovaniu, tak frekventovanému v súčasnej slovenskej kultúre, preto si ho odbijem hneď na začiatku. Únos predstavuje jeden z tej menšej časti "lepších" domácich filmov, ktoré sa v priebehu roka objavia v našej distribúcii a "na slovenské pomery" má badateľne nadštandardnú úroveň. Tieto nálepky ale o ničom nevypovedajú a i keď som za jeho úspech rád, samotný film je viac než čímkoľvek iným iba rozbuškou pálčivej spoločenskej diskusie so skvelým PR, ktorý ťaží z verejného a mediálneho obrazu diela značného spoločenského významu, neoddeliteľného od kauzy, s ktorou sa spája. Nakoľko je to zámerom tvorcov zostáva otáznym, dôležité však je už len si položiť onu otázku, či obstojí i keď nad ním začneme uvažovať i inak ako nad nositeľom určitej ideológie.__________Navzdory tomu, že si po väčšinu času drží jednotnú úroveň, na filme je zjavný rozkol medzi profesionalitou a amaterizmom v takmer každom smere. K technickým otázkam odkážem na názory ľudí z branže (kameramanov, zvukárov...), k tým koncepčnejším a bežným divákom postrehnuteľnejším patrí zmätočnosť rozprávania, uponáhľanosť a skratkovitosť spojená s krátkou minutážou, logické lapsusy či nedovysvetlené motívácie (k tomu v skratke neskôr) či prílišná strojenosť niektorých hereckých prejavov, situácií a dialógov, vyznievajúcich umelo a neprirodzene (viz. JohnnyD).__________Mariana Čengelová-Solčanská má jasno v jednej veci, na ktorej množstvo slovenských filmov padá - vie presne, čo a ako chce povedať. Lenže práve tento prístup je podľa mňa krajne problematický. Film nie je dokumentom, dokudrámou, no ani čistou fikciou, dôkladne nerekonštruuje, neproblematizuje a nekladie si otázky. Predstiera jediný uhol pohľadu, teóriu, fakticky nedoloženú interpretáciu udalostí v podivnom útvare, ktorý nie je ničím z vyššie uvedeného a nedovolí si priamo ukazovať prstom/neprehlasuje sa za pravdu (čo mimo prehlásení režisérky dokladajú i zmenené mená alebo herci presne nezodpovedajúci svojim predobrazom), no predsa pracuje s konkrétnymi časovými údajmi (na čo naráža vo svojom komentári i Anderton) a kritickým poukazom na dobu, nepriamo apelujúc na verejnosť, vytvárajúc tak spolu s médiami všeobecný tlak na zrušenie amnestií a rozriešenie prípadu.__________Únos si takmer vzápätí po premiére získal povesť filmu nezrozumiteľného pre človeka, ktorý o tematike nič nevie, predpokladajúci aspoň minimálne povedomie o udalostiach, postavách a vzťahoch medzi nimi (v mnohých prípadoch údajných). Samo o sebe by nešlo o až tak výrazné negatívum, vzhľadom na cieľové publikum. V určitých sekvenciách však potreba znalosti kauzy prerastá v absenciu elementárnych motivácií a logickej kauzality. To najlepšie dokladá príklad fiktívnej postavy mladej novinárky Marty čoby určitej sprievodkyne diváka veľkou časťou deja. Ako jedna z mála mi vďaka výkonu Rebeky Polákovej paradoxne prišla pomerne uveriteľná, avšak detaily ako náhla zmena postoja vyšetrovateľa a jej následná nadmerne častá priama účasť na vyšetrovaní pre mňa zostávajú záhadou, na ktorej objasnenie záverečný "zvrat" spájajúci sa práve s postavou vyšetrovateľa ani zďaleka nepostačuje. Ide o jeden z rady podobných detailov, ktoré už tak necelistvé rozprávanie ešte viac narúšajú a znemožňujú jednoduchú orientáciu v deji.__________I keď môj komentár vyznieva prevažne negatívne, predsa Únos ako film, nie prostý ideologický text, vonkoncom nezavrhujem. Ide o relatívne zábavný a pozerateľný film, majúci vyššie štandardy (a ambície) než aké zväčša u domácej produkcie nachádzame. Zostáva dúfať, že sa od nich niekto iný dokáže odpichnúť ďalej. 60% () (menej) (viac)

Galéria (19)

Zaujímavosti (19)

  • Vo filme sa dá zachytiť hneď niekoľko dobových nezrovnalostí. Bratislavský hrad bol v dobách, kedy sa film odohráva hnedý, nie biely ako je tomu v súčasnosti. Na automobiloch môžeme pri únose vidieť na prednom skle nálepky z emisnej a technickej kontroly, pričom sa v deväťdesiatych rokoch lepili tieto nálepky na ŠPZ. V jednej scéne sa tento nedostatok snažili zakryť čiernou páskou. Policajné vozidlá mali vtedy  modré osvetlenie výstražných majákov. Vo filme sa objavujú vozidlá s červeno-modrými, ktoré boli zavedené neskôr. V scéne, kde je hlavná hrdinka Marta (Rebeka Poláková) na policajnom riaditeľstve, je v pozadí vidieť prechádzajúcu električku, ktorá bola zavedená do prevádzky v našom hlavnom meste až v roku 2015. Na bankovkách hodnoty 5000,- Sk bol pridaný ochranný irizujúci povlak až v roku 1999. Nitrianske pivo Corgoň malo v tých rokoch iný druh etikety. (Lukoh)
  • Róbert Remiáš (David Hartl) podľa oficiálnych informácii havaroval v Bratislave na križovatke Karloveskej a Botanickej ulici po zlyhaní súčiastky plynového prívodu. Na kraji ulice je možné nájsť kríž ako spomienku na túto udalosť s ironickým popisom "tu sa stal skutok, ktorý sa (ne)stal", odkazujúcim na Mečiarove vyjadrenie sa verejnosti. Úder kyticou počas príhovoru, aký Vladimírovi Mečiarovi adresovala matka Róberta Remiáša (Ingrid Timková), sa stal i v skutočnosti. (Jumar)
  • Titulnú pieseň k filmu "Pravda je len jedna" naspieval slovenský raper Kali. (Patrik200s)

Reklama

Reklama