Réžia:
Ken LoachScenár:
Paul LavertyKamera:
Robbie RyanHudba:
George FentonHrajú:
Dave Johns, Hayley Squires, Briana Shann, Dylan McKiernan, Andy Kidd, Micky McGregor, Malcolm Shields, Harriet Ghost, Stephen Clegg, Kate Rutter, Sharon Percy (viac)VOD (2)
Obsahy(2)
Sociálne apelatívny a v súčasnosti až nepríjemne aktuálny film rozpráva príbeh päťdesiatnika Daniela z Newcastlu, ktorý sa po tom, čo mal infarkt, ocitne vo vyčerpávajúcom kolotoči žiadostí o podporné dávky od štátu. Zatiaľ čo sa snaží prejsť nezmyselne nastaveným systémom a absurdnými byrokratickými procesmi, ktoré ho nútia zháňať prácu v rozpore s odporúčaním od lekára, stretáva slobodnú matku Katie a jej dve deti. Neúplná rodina má jedinú šancu, ako uniknúť jednoizbovému miestu v ubytovni pre bezdomovcov – prijať byt v neznámom meste 300 míľ ďaleko. Daniel a Katie každý po svojom snažia vysporiadať sa s príkoriami systému a pritom nestratiť zvyšky dôstojnosti. (Film Europe)
(viac)Videá (8)
Recenzie (147)
Pamätám si, že som mal kolegu práve z anglického Newcastlu, keď som pracoval v spojenom kráľovstve, ale to je už pomerne dávno. Volal sa Bill, a nebol v takej zúfalej situácii, ako Daniel Blake. Totiž, tento sympatický chlapík, má niečo po päťdesiatke, je vážne chorý na srdce, nemôže kvôli tomu pracovať v stolárskej dielni, kde dlhé roky spoľahlivo pôsobil. Neostáva mu teda nič iné, ako sa pobrať smerom k Úradu práce, kde chce požiadať o dávku v nezamestnanosti, ale popri tom zisťuje, že to nie je nič jednoduché, do popredia sa tlačí príšerná BYROKRACIA, samé vybavovačky, ktoré aj tak skončia na psí tridsiatok. Na Slovensku je postavený sociálny systém tak, že každý občan má automatický nárok na dávku v nezamestnanosti, t. j. - ( dávku v hmotnej núdzi, ktorú si treba odpracovať, taktiež choré na hlavu ! ) + kopec ďalších príplatkov. Ak to v skutočnosti takto funguje v Anglicku, tak Amen Boh s tými občanmi, ktorí to majú asi ešte horšie, ako my ? Je to možné ! Blake, aj popri tým všetkým problémom, ktoré pociťuje, i napriek tomu, si zachováva čistú hlavu, ale aj na neho, to po čase doľahne, že vybuchne, ako sopka. Vedľa sa mu nasťahovala susedka Katie z Londýna, s dvomi deťmi, ktorá taktiež žije z huby do úst. Z výplaty do výplaty, že sa rozhodne učiniť jedno nemilé rozhodnutie, ktoré nepoteší Daniela. On jej pomáha, ako sa mu dá. Režisér Loach nakrúca tak, že mi to pripomínalo sugestívny dokument, z ručnej kamery, ako to vlastne funguje v Anglicku, kde je taktiež veľká CHUDOBA. Excelentní herci, Dave Johns, je typický angličan, s klasickým prízvukom, to isté aj Hayley Squires, bol som tam, a presne poznám, ako rozprávajú, ich prízvuk, je nespochybniteľný !!! Veľmi ťažký film na srdce, kde koniec ma položil na lopatky !!! ()
Ja, Daniel Blake si nevyberá vedľajšie kľukaté cestičky, šľape priamo na vaše city a uplatňuje princíp smiech cez slzy, Osobne mám radšej zložitejší prístup, pri ktorom nie je potrebné priamočiare citové vydieranie, kvalitný film predsa nepotrebuje o emócie žobrať, Film má svoje muchy, má však aj veľmi silné scénky a sympatické postavy. K divákovi je úprimný, je kruto reálny a potvrdí vám len to, čo už sami dávno viete - čestnosť a pracovitosť je vám na nič, najmä v dnešnom svete. Pretože keď padáte a potrebujete od systému podať pomocnú ruku, namiesto nej vás ešte posunie bližšie k priepasti. Videné na Arf Film Fest 2016. ()
Není to Loachův nejlepší film, je to napůl politický statement, který mi při čtení Lavertyho scénáře přišel těžko stravitelný svým závěrečným apelativním patosem. Jenže Loach ho zrežíroval naprosto civilně, vybral si skvělé protagonisty a ustál ho s mírnou ironií, byť samozřejmě dominuje tvrdá obžaloba zmechanizovaného sociálního systému, v němž se člověk stává nedůstojnou položkou. Výsledek je tíživý pohled na chudobu, která se potenciálně týká každého z nás, protože je maligní součástí systému, ve kterém žijeme. Na Loachovi nutno paradoxně kritizovat i cenit konzistenci, s níž si lehce idealizuje své pracující hrdiny - není v ní totiž nic pokřiveného a neautentického, je v tom skoro naivní víra v dobro těch, kteří jsou v nouzi. Daniel Blake je nejlepší Loach od roku 2006 a osobně mám pocit, že je životnějším a podstatnějším filmem než Zvedá se vítr. [Cannes 2016] ()
-4* britské sociálně kritické komedie mám rád, tak jsem se dostal i k tomuto snímku o Danielovi Blakeovi. U tohoto tu moc místa pro smích není, ale všímavý divák se určitě několikrát trpce zasměje nad absurditami byrokratických systémů, se kterými se dá setkat i u nás.. Boj proti větrným mlýnům je nekonečný, ale stejně to má smysl na to poukazovat. Film plný beznaděje i naděje zároveň a i když je režisér levičák (na straně totiž nezáleží), tak mu své 4 hvězdičky dám. [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Sociálna dráma, ako sa patrí. Ani by som netušil, ako sa človek namiesto pokojnej staroby v chorobe dočká šikanovania úradmi len za to, že je súčasne práceschopný aj práceneschopný. A to v civilizovanej krajine, nie nejakej postsocialistickej diere, kde by sa byrokracia očakávala oveľa viac. Kombinácia s otcovsko-dcérskou láskou je pre všetko dianie veľkým plusom, bez ktorého by film nemohol fungovať. ()
Reklama