Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Divadelná hra LENI je netypickým príbehom o Leni Riefenstahlovej, dvornej režisérke  Adolfa Hitlera, jednej z najlepších filmárok sveta, ktorá zažiarila vďaka filmom na objednávku Tretej ríše. Postavu Leni stvárnila v činohre SND Zdena Studénková. Pôvodná slovenská hra Leni autorskej dvojice Valerie Schulczovej a Romana Olekšáka je o fiktívnom stretnutí dvoch skutočných ľudí. Legendárneho moderátora Johnnyho Carsona, ktorého „The Tonight Show Starring Johnny Carson" patrila tridsať rokov k najsledovanejším talkshow Ameriky, a kontroverznej Leni Riefenstahlovej, „dvornej režisérky" Adolfa Hitlera. Je rok 1974, Johnny je na vrchole kariéry a Leni v Amerike predstavuje svoj prvý dokončený projekt od porážky Nemecka – knihu fotografií z Afriky – Last of Nubu. Johnny však vie, čo jeho divákov zaujíma viac ako umenie. Lenina minulosť sa stáva hlavnou témou, ktorú neprekryje ani jej rodiaci sa vzťah s asistentom Horstom, mladším o štyridsať rokov. Johnny odhaľuje Lenine osobné postoje k fašizmu a holokaustu. Chce zistiť, akú veľkú cíti vinu. Hustnúcu atmosféru talkshow ešte viac vyhrotí nemecká diváčka Bertha. Jej neplánovaný vstup do nakrúcania len otvorí ďalšie otázky. Aká je zodpovednosť umelca za jeho dielo? Aká je hranica medzi posluhovaním ideológii, aktívnou spoluúčasťou na budovaní režimu a umeleckou tvorbou? Je možné prevziať zodpovednosť za dobu, v ktorej tvoríme? Johnny Carson sa chce dozvedieť čo najviac a nebojí sa dotknúť aj tých najosobnejších tém. (STV)

(viac)

Recenzie (18)

Flego 

všetky recenzie používateľa

Zaujímavému formátu, ktorý osciloval medzi divadelným predstavením a televíznym filmom, som síce nevedel prísť na chuť, ale napokon som ocenil toto nezvyčajné oživenie. Príbeh je veľmi jednoduchý, ale rozpráva o mnohých dôležitých veciach, pátra po ľudských hodnotách, rieši umelecké či osobnostné zaškatuľkovanie človeka a napokon novinárskej cti. Dej sa točí okolo fiktívnej talkshow amerického moderátora Johnnyho Carsona a slávnej režisérky z čias Tretej ríše Leni Riefenstahlovej. Ozdobou predstavenia je predovšetkým Zdena Studenková, ktorá si zgustla na postave stárnucej Leni. ()

Prekarkar 

všetky recenzie používateľa

Tato verze divadelního záznamu "Leni" je velmi dobrá, dávám 4 hvězdy, nicméně, jestli bude pořízen divadelní záznam v hlavní roli s Vilmou Cibulkovou, tak té dám pět hvězd. Viděl jsem tuto hru u nás v divadle. A už vím, proč dostala cenu Thálie za roli Leni ve stejnojmenné inscenaci v pražském Divadle v Řeznické. Díky této divadelní hře mám nyní "období Leni Reifenstahl" a ještě mi to asi nějaký pátek vydrží :-) ()

Reklama

black8 

všetky recenzie používateľa

Výborná divadelná hra so silným posolstvom, ktorá výborne vyznie aj z obrazovky televízie (a to pritom nemám príliš rada divadlo v televízii). Pre mňa Leni symbolizuje každého Nemca a Nemku, ktorí povedali svoje "áno" Hitlerovi, s tým, že ona mala relatívne väčšiu moc ako napr. predavačka v obchode a tak s ňou naložila tak, ako naložila. Naďalej pre mňa zostáva otázkou, ako sa vnútorne vysporiadala s faktom, že slúžila ohavnému režimu, o ktorom musela vedieť (ak mala aspoň trochu morálneho cítenia) už aj za čias jeho najväčšieho rozkvetu, že je ohavný. Herecky to nemalo chybu. Studenková, Kráľovičová aj Paulovič dali 100%. ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Zdena Studenková tu dala zo seba to najlepšie. Fiktívna talk-show s Leni, ženou, ktorá niečo dokázala, a dostala sa pri práci aj na zlé chodníčky. Takýto typ roly silnej ženy je pre Studenkovú ideálom. Nestratil sa pri nej ani Paulovič a vytvorili spolu výbornú dvojicu pre hodinový rozhovor plus scény zo zákulisia a príprav rozhovoru. Chvíľami to ani nie je talk-show, ale čistokrvný súdny proces so žalobcom, obvinenou a porotou sú všetci diváci. Silné štyri hviezdy. –––– Ja mám svedomie čisté. Točila som len to, čo sa dialo v skutočnosti. Ja som Hitlera nestvorila. ()

Aky 

všetky recenzie používateľa

Velice působivé zamyšlení nad otázkami viny, spoluviny a odpovědnosti za život a zejména práci v nestandardních podmínkách diktatur. Děj lze snadno přesadit z postfašistických do postkomunistických reálií a na textu by nebylo nutno příliš měnit. Jak Zdena Studenková, Ľubomír Paulovič jsou výteční. Až se skoro nechce věřit, že něco tak povedeného vzniklo ve zdejším rybníku. ()

Galéria (7)

Zaujímavosti (1)

Reklama

Reklama