Reklama

Reklama

Austrálsky farmár Joshua Connor má zvláštny talent pre hľadanie vody pod zemou vo vyprahnutej krajine. Svoj inštinkt bude musieť využiť v životnom dobrodružstve, aby sa v cudzej nepriateľskej krajine dostal na miesto najdesivejšej bitky prvej svetovej vojny a našiel svojich troch synov. Cesta ho z austrálskeho kontinentu vedie do Konštantínopolu (dnešného Istanbulu), na rozmedzí Európy a Ázie, doprostred chaosu rúcajúceho sa impéria Osmanskej ríše. Connor sa musí zorientovať v neznámom prostredí plnom exotiky. S nečakanou pomocou potom začína súkromné vojnové ťaženie, nemenej veľkolepé než to, ktoré tu nedávno skončilo. (Bontonfilm SK)

(viac)

Zaujímavosti (30)

  • Výzvy na protest a bojkot filmu na sociálnych sieťach vyústili do facebookovej stránky „Protest and Boycott the Water Diviner“, ktorá získala viac ako 16 000 fanúšikov. Potomkovia obetí arménskej genocídy, asýrskej genocídy a gréckej genocídy z roku 1915 boli rozhorčení filmovým zobrazením Turkov ako obetí v rovnakom čase, keď Turci páchali zverstvá voči svojim menšinám. Rôzni filmoví kritici opísali film ako „prekrúcanie histórie, ktoré slúži len na upokojenie Turecka a jeho pokračujúceho programu popierania genocídy“. (Arsenal83)
  • Prívalové dažde zmenili filmové zákopy na bojisko na haldu bahna, čo si vynútilo dočasné zastavenie nakrúcania z bezpečnostných dôvodov. Štáb produkčného dizajnéra Christophera Kennedyho vystužila steny priekopy, aby sa predišlo zrúteniu, čím chránili hercov, štáb a vybavenie. (Arsenal83)
  • Pri koncipovaní rôznych scén použil produkčný dizajnér Christopher Kennedy farby aj textúry, aby vytvoril kontrasty medzi Austráliou a Tureckom. (Arsenal83)
  • Kostymérka Tess Schofield o vojenských uniformách: "Russell si veľmi dával záležať na autenticite, ako z plukov, z ktorých ľudia pochádzali. Našťastie bolo celkom ľahké dostať sa k záznamom o austrálskej armáde. Informácie o osmanskej armáde sú záhadnejšie a často protichodné, zakaždým som narážala na sporné údaje. Pri pokuse vypátrať fakty som sa dostal do slepej uličky. Nakoniec som zistila, že turecká armáda žiadala v tom čase v Konštantinopole o látky všetkého druhu pre šitie oblečenia pre vojakov, takže tam bola zmes civilného a vojenského oblečenia. Bolo to dosť schátralé oblečenie, nie prísne a uhladené ako u Austrálčanov." (Arsenal83)
  • Kostýmová návrhárka Tess Schofield objasnila: "Pre šatník Ayshi [Olga Kurylenko] sme získali niekoľko krásnych materiálov - žakár, hodváb, bielizeň a čipky. Na svoje obdobie je to mimoriadne progresívna žena. Pochádza z veľkej, starej osmanskej rodiny, takže aj keď zažili ťažké časy, jej oblečenie má stále ozveny tej minulosti. Ale je tu aj trochu fúzie s raným edwardovským vzhľadom, ako sa bezhlavo presúva do 20. rokov. Na porovnanie, oblečenie Joshuu Connora [Russell Crowe] je vhodnejšie pre farmára z austrálskeho vnútrozemia, s voľnejšími líniami v tlmenejších zemitých tónoch. (Arsenal83)
  • Kostýmová návrhárka Tess Schofield sa stretla s rôznymi prekážkami pri obliekaní veľkého počtu komparzistov, ako aj hlavného obsadenia do vhodného odevu: "Nemôžete si len tak ísť kúpiť veľké množstvo dobového oblečenia do obchodu. Musíte si ich vyrobiť, takže do prípravy kostýmov sme zahrnuli naozaj skúsených ľudí z rôznych prostredí. To zahŕňalo získavanie látok z celého sveta, samozrejme, vrátane Istanbulu. Z jednej z mojich prvých výskumných ciest som sa domov vrátila s hromadou tradičných odevov, papúč a doplnkov, ktoré sme potom dokázali replikovať pre niektoré z našich davových scén.“ (Arsenal83)
  • Napriek všetkému ich výskumu a plánovaniu, jednu vec, ktorú tvorcovia filmu nedokázali ovplyvniť, bolo počasie na juhu Austrálie, ktoré mohlo byť vrtošivé aj drsné. Herec Yilmaz Erdogan spomínal: "Za týždeň sme mali štyri ročné obdobia: horúčavy, vietor, dážď, náhle prachové búrky... Nebolo to ľahké, ale miloval som to." (Arsenal83)
  • "Príbeh zahŕňa dve rôzne kultúry a niekoľko rokov, preto sme sa rozhodli definovať túto dichotómiu v celkovom tóne,“ vysvetlil kameraman Andrew Lesnie: "Austrália, ktorá je pomerne mladou krajinou, dostala čistejší a ostrejší vzhľad, zatiaľ čo bohaté historické Turecko pôsobí o niečo mäkším tónom - teplý, zahmlený pocit, ktorý odráža eóny civilizácie." (Arsenal83)
  • Kameraman Andrew Lesnie ohľadom natáčania bojových záberov prezradil: "Úmyselne som tam zahrnul flashbacky, aby som ich oddelil od zvyšku príbehu. Je to dosť jemné, ale pomáha to urobiť konflikt názornejším." (Arsenal83)
  • Natáčanie v Turecku označil Russel Crowe za nevyhnutnosť: „Istanbul je úžasným a pulzujúcim mestom. Bolo pre nás mimoriadne dôležité, aby sme tam skutočne boli. Nemôžete znovu vytvoriť to, čo Istanbul má - jeho architektúru, jeho atmosféru." (Arsenal83)
  • Na bitku pre Galipoli boli použité miesta v južnej Austrálii. Vo svojom výskume produkčný dizajnér Christopher Kennedy vykonal terénne prieskumy skutočného bojiska, ktoré bolo od roku 1919 znovu zalesnené a väčšina z neho je teraz chránenou pôdou. Povedal: "Všetky zákopové súpravy boli postavené v pieskovom lome neďaleko pobrežného mesta Adelaide a boli navrhnuté tak, aby zodpovedali topografii krajiny na tureckom polostrove." (Arsenal83)
  • Russel Crowe priznal, že k svojej role vlastné rodinné prepojenie: "Pravdepodobne to pre mňa znamenalo viac ako pre niekoho iného, pretože som videl, ako to robí môj vlastný otec. Mal tú zručnosť (hľadania vody), takže keď som čítal scenár, bola to pre mňa osobná vec. Súčasťou toho je aj topografia krajiny a hľadanie známok pohybu vody, kde mohol dážď presakovať puklinami v zemi a potom sa zhromažďovať vo vodonosných vrstvách pod povrchom.“ (Arsenal83)
  • Produkčný dizajnér Christopher Kennedy komentoval natáčanie v Turecku: „Mať skutočný kontext pre tieto scény bol skutočný dar, ale premeniť ich späť na zdanie ich reality z roku 1919 bola ďalšia vec, ktorá si vyžadovala ambiciózny, ale starostlivo premyslený prístup. Väčšina miest v Istanbule nebola k dispozícii dlhšie ako jeden deň, niekedy len niekoľko hodín. Išlo teda o akúsi situáciu, kde sme narýchlo museli obsadiť priestory na veľmi krátky čas, úplne ich premeniť a potom vrátiť späť do pôvodného stavu, niekedy všetko za menej ako hodinu." (Arsenal83)
  • Russel Crowe o význame filmu: "V dnešných vojnových filmoch je dôležité kráčať po tej línii, kde ctíte bojovníka, ale odsudzujete vojnu. A verím, že 'The Water Diviner' to rozhodne robí. Hovorí o strate a smútku, ale tento príbeh je v konečnom dôsledku život potvrdzujúci a do značnej miery o láske v jej mnohých rôznych podobách. Ďalšou kľúčovou vecou v živote je jednoduchá potreba vytrvať. Čokoľvek príde, musíme nájsť spôsob, ako sa pohnúť ďalej, a to si vyžaduje nádej. Nádej je jedným zo základných nájomníkov ľudstva a dúfam, že diváci odídu s tým, že si to pripomenú.“ (Arsenal83)
  • Po austrálskom natáčaní potom kľúčoví členovia filmovej spoločnosti odcestovali do Turecka, kde ich posilnil miestny štáb. Herec a režisér Russell Crowe priznal: „Bol som nervózny z toho, že opustím známe územie Austrálie a budem režírovať v cudzej krajine s jazykovými bariérami a inými neodmysliteľnými problémami, ale zistil som, že jazyk filmovej tvorby je univerzálny a turecké štáby boli vynikajúce vo všetkých ohľadoch." (Arsenal83)
  • Tvorcovia filmu ocenili spoluprácu tureckých úradov, ktoré im umožnili nakrúcať v niektorých z najznámejších istanbulských miest a ich okolí, vrátane paláca Topkapi a preplnených ulíc časti mesta Balat. "Podali sme veľa žiadostí od vlády a každej žiadosti sme vyhoveli, čo bolo neuveriteľné," povedal režisér Russell Crowe. (Arsenal83)

Súvisiace novinky

Russell Crowe jako režisér v první světové

Russell Crowe jako režisér v první světové

26.08.2013

Hádáte správně, tématem pro hercův režijní debut bude nechvalně známá bitva o Gallipoli. Během sáhodlouhého zákopového krveprolití v letech 1915 – 1916 tam v boji s Osmanskou říší padlo přes 10 000… (viac)

Reklama

Reklama