Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na miesto kapitána Jakubca nastúpila krásna a energická kapitánka Strelková (EMÍLIA VÁŠÁRYOVÁ), síce ambiciózna, ale málo skúsená vyšetrovateľka. Napriek predsudkom, ťažkostiam a nedôvere svojich kolegov, či už nadporučíka Michalka (VILIAM POLÓNYI) alebo poručíka Horičku (FRANTIŠEK DESSET) sa dokáže uplatniť v tradične mužskom povolaní a s ich pomocou vyriešiť svoj prvý veľký prípad záhadnú smrť mladej ženy.

O filme
Režisérovi Andrejovi Lettrichovi a scenáristovi Jozefovi A. Tallovi sa v 60. rokoch podarilo presadiť v Štúdiu hraných filmov koncepciu tzv. diváckych filmov. Najmä Tallo razantne presadzoval tento trend, čo samu podarilo najprv vo vlastnom filme Muž, ktorý sa nevrátil a neskôr ako scenárista priviedol na svet dvojicu vyšetrovateľov, ktorá vystupovala v trilógii kriminálnych filmov. Najprv sa objavili v snímke Smrť prichádza v daždi, roku 1966 pokračovali vo filme Vrah zo záhrobia a posledný raz sa vrátili vo Volaní démonov z roku 1967.
Po divácky úspešných filmoch zo 60. rokov sa autorský tandem Jozef A. Tallo (preňho bola detektívka skutočne srdcovou záležitosťou) a Andrej Lettrich pokúsil v Prípade krásnej nerestnice najprv iba ozvláštniť samo vyšetrovanie dvojicu kapitán Jakubec a poručík Michalko nahradila kapitánka Strelková, v Šepkajúcom fantómovi (1975) sa dejový záber rozšíril o súkromie ďalšej vyšetrujúcej kapitánky Hroncovej (Sylvia Turbová), pretože jedným z podozrivých bol aj jej manžel, v Advokátke (1977) už v role vyšetrovateľa rozkrádania socialistického majetku nevystupuje polícia, ale JUDr. Javorská (Emília Vášáryová), aby na konci pátrania zistila, že hlavným vinníkom je jej vlastný manžel. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (33)

majo25 

všetky recenzie používateľa

Film sa nesie presne v duchu svojho o pár rokov mladšieho filmového brata - Šepkajúci fantóm. Bez atmosféry a s takým silným odľahčením, že vraždy sa tu berú pomaly ako víkendový nákup. Emanciácia žien v hlbokom socializme síce bola na výslní a trebalo ju ukazovať, rovnako ako predstaviteľov "elitnej" robotníckej triedy...ale Milka Vášaryová sa na rolu hodí asi tak, ako čivava na vyslobodzovanie ľudí z lavíny. Nevravím, že to bolo nudné alebo to nemalo detektívnu zápletku, aj Michalko štandartne perlil, ale od krimi očakávam niečo úplne iné. ()

Snorlax 

všetky recenzie používateľa

Detektivky se československé kinematografii nikdy příliš nedařily. Takže jsem neočekávala nic mimořádného. Celkem pochybná zápletka, o pointě bych raději pomlčela, s tou by byl možná spokojen Nick Carter, je kompenzována kvalitní filmařskou prací. Ale nejlepším ze všeho zůstává nápaditá Koníčkova hudba. ()

Reklama

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Táto rozmarná kriminálka je v mnohom na svoju dobu netradičná. Žena ako vyšetrovateľka, módna prehliadka so zváračmi, téma zlatokopky so švajčiarskym boháčom. Budovateľstvo a falošný feminizmus sa celkom stráviteľne pomiešali, dokonca aj s akčnou Emíliou. Nečakané rozuzlenie mi z toho urobilo celkom solídne krimi. Citát s kosťou a obalom mám v pamäti ešte od detstva: To je kosť! – Na obal pozeraj, nie na kosti! –––– Všetky nitky vedú k zváračom. –––– Je lepšie, keď človeka ľutujú, ako keď mu závidia. Keď mu začnú závidieť, je s ním amen. ()

corona 

všetky recenzie používateľa

Diely s Jakubcom sami páčili trocha viac, Vášaryová v pásikovom kostýmčeku predsa nepôsobila dôverihodne (autoritu u podriadených si vynucovala viac-menej len krikom). Vadil mi aj dosť za vlasy pritiahnutý prvotný dôvod vraždy a za skutočne skvelé herecké obsadenie a vtipného Polónyiho nemôžem dať menej ako ***. ()

Radko 

všetky recenzie používateľa

Bratislavský most SNP so známym UFOm na vrchu nosného pylónu bol dostavaný v roku 1972. Filmári neváhali a novú atrakciu zakomponovali do úvodných častí kriminálky. Vizuály betónovo skrášľovanej Bratislavy z úvodu postupne ustúpili konkrétnym prostrediam, ako to už pri detektívkach chodí. Popri budovateľskej prezentácii sa dostavilo časté, no zároveň nenápadno-nápadné vychvaľovanie režimu. Osobne mám radosť z nachádzania podobných postupov v normalizačných slovenských filmoch, či seriáloch. Dadaisticky pôsobí kontrast módnej prehliadky a jej výlučných divákov, ktorými sú zvárači z jednej partie. Atraktívna barová dáma je nápadníčkou hneď niekoľkých z nich. Kde inde by robotníci mohli byť tak atraktívni pre zlatokopky? Kde inde by divácky ovládli fashion show? No predsa v šťastnom tábore socializmu! Polícia nebola dobovo pozitívne vnímanou zložkou režimu. Zatraktívniť a posilniť v divákovi pocit progresívnych tendencií v jej riadení (ozveny feminizmu) mala predstaviteľka vyšetrovateľky Strelkovej (Milka Vášáryová). Múdrosť Verejnej bezpečnosti (tak sa volala polícia v Česko-Slovensku v rokoch 1947 až 1989) zachraňuje zase bonmoty chrliaci Vášáryovej parťák. Partia hereckých slovenských es (Muller, Kišš, Roman, Dančiak) v úlohách robotníkov vytvorila zase obraz intelektualizovaného proletariátu. ()

Galéria (5)

Zaujímavosti (2)

  • Natáčanie snímky prebiehalo v Bratislave a Senci. (dyfur)

Reklama

Reklama