Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dvojica vyšetrovateľov, kapitán Jakubec (LADISLAV CHUDÍK) a poručík Michalko (VILIAM POLÓNYI), vyšetrujú záhadnú vraždu ženy. Ani jeden zo štyroch podozrivých páchateľov však nemá pre vraždu pravdepodobný motív... Režisérovi Andrejovi Lettrichovi a scenáristovi Jozefovi A. Tallovi sa v 60. rokoch podarilo presadiť v Štúdiu hraných filmov koncepciu tzv. diváckych filmov. Najmä Tallo razantne presadzoval tento trend, čo sa mu podarilo najprv vo vlastnom filme Muž, ktorý sa nevrátil a neskôr ako scenárista priviedol na svet dvojicu vyšetrovateľov, ktorá vystupovala v trilógii kriminálnych filmov. Najprv sa objavili v snímke Smrť prichádza v daždi, roku 1966 pokračovali v snímke Vrah zo záhrobia a posledný raz sa vrátili vo Volaní démonov z roku 1967. Jakubec (Ladislav Chudík) na plátne využíva svoje sivé mozgové bunky, poručík Michalko (Viliam Polónyi) je komicky nechápavým typom. Slovenská variácia osvedčeného holmesovsko-watsonovského modelu púta najmä svojskou Polónyiho komikou. Tvorcovia väčšmi ako na akčnosť a jasný konflikt sa sústredili na žánrovú psychologizujúcu drobnokresbu, ktorá dala ich filmom charakter konverzačných drám. Lettrichovo rozprávanie stavia na drobných ľudských nedostatkoch, film nekritituje systém, hovorí o prirodzených a nadčasových ľudských chybách chamtivosti, strachu či lakomstve. Osou celého filmu je vypátranie vraha, zavádzania či klamanie diváka a stupňovanie napätia. Nie je dôležité, aby sa divák zaoberal vážnymi existenčnými otázkami, podstatné je, aby kombinoval, hádal, špekuloval nad tým, kto zabíjal. Autori pritom ponúkajú dostatok falošných stôp, aby udržali diváka v napätí a neistote, aby bol záverečný okamih skutočne momentom prekvapenia, a nie vopred jasným riešením celej hádanky. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (52)

klerik 

všetky recenzie používateľa

Fajná kriminálka. Oldscholovo (takmer noirovo) natočená, pekne idúca krok za krokom až k trochu poirotovskému finále. Na dnešnú dobu (kde existujú seriály, kde v každej epizóde naháňajú sériového vraha) už možno trochu obyčajný zločin, ale plne to vynahradzuje čaro doby, kde všetci muži nosia klobúky a šoférujú nádherné autá a ženy majú výrazný makeup a pekné účesy... ()

majo25 

všetky recenzie používateľa

Po Volaní démonov som presne vedel, do čoho idem a opäť slovenská kriminálka nesklamala. Povedal by som, že ešte o čosi lepšia ako posledný film z trilógie. Celá plejáda hviezdnych hercov (nielen charizmatický Chudík či vtipný Polónyi), schopný scenár - možno nie tak do detailov prepracovaný, ale schopný. Lettrichova réžia štandartne s citom. Nebyť čiernobielej kamery, ani by som netipoval 60. roky. ()

Reklama

Gekacuk 

všetky recenzie používateľa

Mírně nadprůměrný film, skvělí herci Chudík a Polónyi. Poněkud překombinovaná zápletka a jeji vyjasnění jako ze starých anglických detektivek přímo na místě činu za účasti všech podezřelých. Záchvat smíchu ve mě vyvolal František Dibarbora, když se zcela vážně ptá příslušníků VB, jak má s platem JUDr. v poradně vyjít. Musí si přeci vypomáhat fuškami a opravovat všechno možné. Od zámků přes deštníky až po vysavače. Když si uvědomím, že takový JUDr. Sokol bral už před 10-ti lety za 1 hodinu právní poradny 42.000,-- Kč, je to až neuvěřitelné pokroucení hodnot (tenkrát i dnes). Jinak sem tam docela dobré fórky: Tu máte něco na uklidnění. Vy jste ji spolkl? Čo? Žuvačku. ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Nebyť toho prehnaného súdruhovania, ale tak to asi muselo byť, som sa tými obratmi cítil ako v Poirotovke. Dáždnik síce neprehovorí, ale ako svedok poslúži, a vraha dokonca odhalí kľučka. Zaujímavým momentom je aj právnik, ktorý si privyrába fuškami opravou radiátorov a elektriky. –––– Myslela som si, že ste farár. – Keď mi poviete iba čistú pravdu, dám vám rozhrešenie. –––– Jednoduché ako Kolumbove vajcia. – Vajce! ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Od Smrti v daždi som dostal presne to, čo som čakal. Jedna vražda, viacero podozrivých, z ktorých ju jeden z nich určite spáchal a malá lesť na záver. Rýchlo to ubieha, postavy pofajčujú, podozriví sú nervózni, atď. Ak by to nebola prvá slovenská detektívka, tak by som povedal, že používa všetky naše detektívne klišé. Lettrich ich používa, ale zatiaľ iba z cudzích vzorov (vlastne nie tak úplne, české detektívky boli predsa tiež naše). Napríklad aj z takej Agathy Christie v samotnom závere, ktorý ma mierne svojím rýchlym a kvázi šokujúcim rozuzlením sklamal. Pokus o akési posolstvo z úst hlavného komisára pôsobí bohužiaľ rozpačito. Pritom takí Hriešni ľudia s takýmito motívmi dokázali pracovať obratnejšie. ()

Galéria (16)

Zaujímavosti (2)

Reklama

Reklama