Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Komédia o podiele hriechu na poľudštení diabla je absurdným obrazom paradoxu morálky ľudí, ktorých zloba prevyšuje a marí všetko úsilie pekelníkov, rozhodujúcich sa svet napraviť, aby mali čo kaziť. V starom opustenom kostole sa schádza skupina dávno penzionovaných, ale kvôli preťaženosti mladších síl opäť aktivovaných čertov na procese proti svojmu kolegovi, ktorý sa rozplakal nad osudom človeka. Chátrajúci kaštieľ v Dolnej Krupej, pamätajúci časy Beethovena a jeho Sonáty mesačného svitu, slúži teraz ako blázinec a protialkoholická liečebňa; odvádzajú sem ženu, ktorá zošalela, keď zistila, že pričinením Obžalovaného bol jej muž neverný s inou, zatiaľ čo ona, milujúca Beethovenovu sonátu, sa zviesť nedala. Horkou iróniou je prítomnosť dvoch géniov: jeden chcel hudbou urobiť človeka ušľachtilým a ľudským - a prehral, druhý chcel pravý opak - a tiež prehral. Zlo sa tak rozmohlo, až sa rozplače samo nad sebou a nevidí pre seba iné východisko ako prejsť do opačného tábora. V disproporcii medzi lapidárnou štylizáciou v motívoch nadprirodzeného a naturalistickou vecnosťou v motívoch reálneho sveta zanikajú viaceré nápadité režijné postupy. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (18)

fragre 

všetky recenzie používateľa

Tak opravdu rarita, když socialistický film pracuje s ďábelským pokušením jako přímou příčinou lidské zhovadilosti, a není to film pohádkový. Nějak mi ale připadá, že je tím člověk vyvazován z vlastního selhání. Expresivní a občas opulentní až barokně. Ale připadá mi, že expresívnosti je až moc, takže degraduje do fraškovitosti, že sám příběh je nepříliš rafinovaný, že podobenství jsou až příliš polopatická. Spíše zajímavé šlápnutí vedle. ()

pornogrind 

všetky recenzie používateľa

Tohle mohl stvořit opravdu jenom GÉNIUS. Štefan Uher(režie), Alfonz Bednár(scénář), Stanislav Szomolányi, Beňo Krivošík(kamera), Ilja Zeljenka(hudba). Všichni tito pánové si zaslouží velký potlesk, protože se velkou měrou podíleli na tomto veledíle. Nesmím samozřejmě opomenout i herce(vypisovat je ale nebudu), kteří na tom všem mají taktéž velkou zásluhu. Když jsem si pročítal těch pár zdejších komentářů tak musím vpíchnout především dva komentáře. A to komentář uživatele PEZ a mýho filmovýho kolegy darkrobyk, kterej mi zároveň i tento film doporučil za což mu tímto velice děkuju. Závěrem snad jen dodám, že je celkem smutný, že takovej filmovej skvost tady má pouze 138 hodnocení. 5hvězd. ()

Reklama

PEZ 

všetky recenzie používateľa

Takéto niečo natočí len génius. Neuveriteľná forma, náhľady kamery, prvotriedné herecké výkony (úplne všetkých), originalita a aj odraz doby, respektíve reflexia všetkých ľudských slabín. Pre mňa úžas, že takéto niečo vzniklo u nás pred pol storočim a že sa o tomto filme vôbec nevie. Značne expresívna a teda nie pre každého vstrebateľná forma, no jednoznačne filmárčina svetovej úrovne. ()

Murrro 

všetky recenzie používateľa

Zaujímavý námet sa v rukách schopného režiséra nerozpadol (čo prelínaním reálneho sveta s nadprirodzeným bezprostredne hrozilo), dokonca sa nebojím tvrdiť, že sledovanie bolo miestami vysloveným pôžitkom nielen vďaka Beethovenovej hudbe, ale aj Uhrovým majstrovsky komponovaným scénam. Nemôžem sa však zbaviť pocitu, že látka je vhodnejšia pre divadelné spracovanie a koniec šesťdesiatych rokov neposkytoval adekvátne technické možnosti na filmové spracovanie, ktoré by vyrážalo dych. ()

javlapippi 

všetky recenzie používateľa

"Teraz, vážené kolégium, plačem teda druhý raz, pretože si uvedomujem, ako hlboko som klesol, keď som plakal prvý raz." Čert Polónyi zvedie na zcestie Müllera, rozvráti mu rodinu  prostredníctvom femme fatale Fialovej, čím privedie jeho dobrú ženu Zvaríkovú-Pappovú do blázinca. Namiesto toho, aby pociťoval radosť z dobre vykonanej práce, je mu to celé ľúto, za čo je popoťahovaný diabolskou vrchnosťou. Zaujímavé striedajúce sa scény rodinnej drámy, zvlčilého potomstva, výčiny veselej bandy čertov škodoradostne zasadajúcich a popritom priebežne zlo páchajúcich v kostole, kde práve prebiehajú archeologické vykopávky, v maliarskom ateliéri alebo v psychiatrickom ústave v kaštieli. Použitie Beethovenovej hudby mi trochu evokovalo Kubrickov o dva roky mladší Mechanický pomaranč, či už v elektronická podoba "Ódy na radosť" počas titulkov alebo bezslovné scény násilia a deštrukcie podfarbené jej orchestrálnou verziou. Veľmi zaujímavý počin, plný nepríjemných otázok, takže nie je divu, že rovno po dokončení smeroval do trezoru. "Petríček, ty máš v gatiach toľko energie, že by aj fabriku utiahla!" ()

Galéria (4)

Zaujímavosti (4)

  • Film sa do distribúcie vôbec nedostal, po natočení putoval rovno do trezoru. (Raccoon.city)
  • Snímka bola v roku 2008 na prehliadke filmov Druhé slovenské filmobranie premietnutá ako pocta hercovi Augustínovi Kubánovi (člen kolégia). (Raccoon.city)
  • Natáčanie prebiehalo v lokalitách Bratislava, Dolná Krupá pri Trnave, Podunajské Biskupice a Spišský hrad. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama