Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kapitán Jakubec (LADISLAV CHUDÍK) a poručík Michalko (VILIAM POLÓNYI) vyšetrujú v istom slovenskom malomeste úmyselne založený požiar továrne na nábytok. Súvisí požiar s vraždami dvoch zamestnancov podniku? Chcel niekto vraždami a požiarom zakryť spreneveru? Jedným z podozrivých je aj riaditeľ továrne Černek (ELO ROMANČÍK), ktorý už nevládze plniť finančné požiadavky svojej náročnej manželky (KVĚTA FIALOVÁ)...  Režisérovi Andrejovi Lettrichovi a scenáristovi Jozefovi A. Tallovi sa v 60. rokoch podarilo presadiť v Štúdiu hraných filmov koncepciu tzv. diváckych filmov. Najmä Tallo razantne presadzoval tento trend, čo sa mu podarilo najprv vo vlastnom filme Muž, ktorý sa nevrátil a neskôr ako scenárista priviedol na svet dvojicu vyšetrovateľov, ktorá vystupovala v trilógii kriminálnych filmov. Najprv sa objavili v snímke Smrť prichádza v daždi, roku 1966 pokračovali v snímke Vrah zo záhrobia a posledný raz sa vrátili vo Volaní démonov z roku 1967. treba podotknúť, že pre náznak kritiky funkcionárov komunistickej strany, ktorí zneužívali svoje funkcie sa snímka Volanie démonov ocitla po roku 1969 na tzv. zozname trezorových filmov (oficiálne nikdy neexistoval) a zmizla zo slovenskej distribúcie na dlhé roky s desiatkami ďalších filmov. Jakubec (Ladislav Chudík) na plátne využíva svoje sivé mozgové bunky, poručík Michalko (Viliam Polónyi) je komicky nechápavým typom. Slovenská variácia osvedčeného holmesovsko-watsonovského modelu púta najmä svojskou Polónyiho komikou. Tvorcovia väčšmi ako na akčnosť a jasný konflikt sa sústredili na žánrovú psychologizujúcu drobnokresbu, ktorá dala ich filmom charakter konverzačných drám. Lettrichovo rozprávanie stavia na drobných ľudských nedostatkoch, film nekritizuje systém, hovorí o prirodzených a nadčasových ľudských chybách chamtivosti, strachu či lakomstve. Osou celého filmu je vypátranie vraha, zavádzania či klamanie diváka a stupňovanie napätia. Nie je dôležité, aby sa divák zaoberal vážnymi existenčnými otázkami, podstatné je, aby kombinoval, hádal, špekuloval nad tým, kto zabíjal. Autori pritom ponúkajú dostatok falošných stôp, aby udržali diváka v napätí a neistote, aby bol záverečný okamih skutočne momentom prekvapenia, a nie vopred jasným riešením celej hádanky. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (25)

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Tento posledný diel série je o niečo slabší, dosť neprehľadný a rozuzlenie je nezáživné. Zaujímavo vyzerá ten socialistický product placement, keď film začína reklamou. –––– Viete, aký bol jeho najväčší priestupok? Ze vyžadoval poctivú robotu. –––– Nepribližujte sa, lebo budem hrýzť. – Prosím si váš občiansky preukaz. –––– Slabí nesmú podľahnúť volaniu démonov. Nech sa nepokúšajú oplácať krivdu krivdou. Za nich sa pomstí čas. ()

HonzaBez 

všetky recenzie používateľa

"Nechť žijú jednoduché veci"... Kdyby se tohoto principu drželi autoři tohoto snímku, mohla to být další skvělá detektivka s Ladislavem Chudíkem. Filmu by rozhodně svědčila kratší stopáž a vypuštění minimálně některých vedlejších dějových linek (např. škrtnutí postavy Růženy a zejména pak scény řádění ředitele Čerrnoka v jejím bytě). Zbytečně složitý mi přišel i způsob, jakým kapitán Jakubec nakonec vypátrá vraha. Moc nechápu, co jej tak dlouho vedlo v přesvědčení, že již první úmrtí byla vražda. Kdyby měl v tomto směru od začátku jasno, patrně by se k pachateli druhého neštěstí dostal mnohem rychleji. Ale tím by se celý příběh z pohledu autorů filmu asi příliš zjednodušil. No nevím. Trošku rozpaky. Určitě jde o nejslabší film této minisérie. Ale zas v něm vystupuje krásná Květa Fialová s bravurní slovenštinou. ()

Reklama

tron 

všetky recenzie používateľa

„Dáme si ako prvú kávu?“ – „Dáme si ako prvú dámu.“ Sedel som cez víkend v robote a nemal som čo robiť, tak som si pozrel starú slovenskú kriminálku s Chudíkom a to napriek tomu, že slovenské kriminálky neuznávam a Chudíka pokladám za brutálne preceňovaného herca. Preto som bol prekvapený, že sa mi to páčilo. Samotný prípad nie je nejako extrémne zaujímavý, ale bolo pre mňa zaujímavé sledovať vtedajšie policajné postupy. Zaujímavé „retro“ :-) ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

V tretej časti voľnej detektívnej trilógie ideme opäť vo vyšľapaných dejových koľajách. Zločin v nejakom podniku či inštitúcií, všetci podozriví sú nesympatickí, každý má nejaké to maslo na hlave. A snaha o prekvapivé rozuzlenie. Tá tentokrát celkom vyšla, kľúčom je netradičná smrteľná zbraň a v spojitosti s úvodnou scénou filmu ide dokonca o vydarený vtip. Čaká nás ešte jeden vydarený fórik, avšak inak sa film berie vážne. Napriek tomu, že sa stále niečo deje, mi pripadalo už po tretíkrát pozerať sa v podstate na to isté pomerne únavné a subjektívny čas sledovania bol v mojom prípade okolo dvoch hodín. ()

Wacoslav1 

všetky recenzie používateľa

Závěrečný díl trilogie z Ladislavem Chudíkem v roli kapitána Jakubce nás zavede do nábytkářskýho podniku kde nefunguje skoro nic. Zboží je šunt. Zaměstnanci i když jsou samá rodina a známý se mezi sebou hádají pomlouvají a svádí si manželky do toho požár a dvě podivný nehody. I tenhle díl se vydařil ba co víc přišel mi z celé trilogie nejlepší. stejně jako v předchozích dílech dobrá detektivka a hlavně asi nejodvážnější sebereflexe ze všech. Hádám, že po roce 1968 už by to asi neprošlo. Vynikající zakončení trilogie.80% ()

Galéria (5)

Zaujímavosti (3)

  • Plagát k filmu vytvoril výtvarník bez akademického vzdelania Rudolf Altrichter v ojedinelom op-arte. (Raccoon.city)
  • Snímka sa natáčala v Bratislave a na určitú dobu sa stala "trezorovým filmom". (Raccoon.city)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bolo zmenené