Reklama

Reklama

Děti ze stanice Leningradská

  • Česko Děti z Leningradské (festivalový názov) (viac)
Dokumentárny / Krátkometrážny
Poľsko, 2005, 35 min

Obsahy(1)

Dokument uvozuje informace, že po rozpadu SSSR se zemí potulují na čtyři miliony dětí bez domova a že během natáčení se jen v Moskvě pohybovalo takových dětí na třicet tisíc. Filmová výpověď je založena na interview s dětmi nejrůznějšího věku a záznamu jejich otřesných existenčních podmínek. Shlukují se v metru a na nádražích, přespávají v kanálech a ruinách. Živí se žebrotou, krádežemi, příležitostnou prostitucí, náruživě fetují. Malé komunity jim nahrazují rodinu. Ta vlastní je buď vyštvala na ulici, anebo ji sami zavrhli. Vypěstovali si až dojemný smysl pro solidaritu. Dovedou něžně milovat, ale i zabíjet. Někdo si přesně uvědomuje svou situaci, někoho už hubí drogy a nemoci. Čelit krutému světu ulice dětem pomáhá nejen dodržování jeho drsných zákonů, ale i jeho folklorní reflexe. (MFF Karlovy Vary)

(viac)

Recenzie (121)

JohnMiller 

všetky recenzie používateľa

Dokumentárna snímka, The Children of Leningradsky, v kolaborácií divadelného tvorcu menom Andrzej Celiński a režisérky dokumentárnych filmov, Hanny Polákovej, znázorňuje ťažké osudy chudobnej socio-ekonomickej vrstvy post-komunistickej prvej a druhej generácie bývalého Sovietskeho zväzu. Snímka mala aj v komerčnej sfére celkom znamenitý úspech. Bola dokonca nominovaná na Oscara v roku 2005 ale bohužiaľ túto prestížnu cenu akadémie za najlepší dokument nevyhrala. V dokumente, ktorý má niečo cez 30 minút, sa sledujú príbehy a osudy detí, ktoré spolu prežívajú na železničnej stanici v Leningrade. Buď sú opustené, z rozvrátených rodín, zo zlého socioekonomického prostredia, týrané, siroty alebo deti ktoré ušli z detských domovov, kvôli šikanovaniu a prísnemu režimu vychovávateľov. Svojou agresívnou, ale zároveň realistickou, formou v ktorej znázorňujú deti, v prostredí, v ktorom trávia všetok svoj čas, mi to pripomínalo a prišlo veľmi podobné ako niektoré dokumenty o ľuďoch závislých na heroine, ako napríklad Americký: Black Tar Heroin: The Dark End of the Street (2000) alebo Maďarský dokument z roku 2011, Lacikáék heroinoznak (Budapest végállomás). Ako aj v spomenutých dokumentoch, tak aj do tohoto dokumentu by sa tvorcom hodila lepšia filmová technika a aj na post-produkcii mohli viac zapracovať, ale chápem, že dokumenty tohoto ranku sa točia takmer výhradne v teréne, priamo na miestach, kde títo ľudia žijú, alebo skôr dožívajú (ako v tomto prípade deti na stanici), a dopredu nieje tvorcom zadaný žiadny pevnejší námet a ani v akej podobe by mal ten konkrétny príbeh tej konkrétnej ľudskej bytosti vyzerať. Ide o samotný obsah a posolstvo, ktorá z tejto snímky vyžaruje. Tvorcovia ostro a bez servítky poukazujú na zásadné problémy v sociálnych štruktúrach, ktoré sa tiahnu Ruskom od začiatku prvej svetovej vojny. Istotne so mnou budú súhlasiť ľudia, ktorý to už videli, rozhodne to nieje pre slabšie povahy a miestami to až na silu a prehnane udiera na city ale kvôli krátkej stopáži to bohužiaľ u mňa nezapôsobilo. Ide o to, že aby si divák vydobyl nejaký citový vzťah k nejakej konkrétnej osobe, bolo treba troška rozvinúť dianie okolo. Ako, svojim spôsobom to bolo dobré ale napríklad, smrť toho dievčatka na konci bola odpálená z ničoho nič, takým spôsobom, že nepozorný divák zostane zaskočený, že v jednom strihu dievčatko fetovalo lepidlo a v druhom už pri jej rakve fňukali všetky deti. Je to autentické a všetko ako má byť, ale rozhodne by sa nič nestalo keby to bolo o hodinku dlhšie. Máloktorá snímka si takto pýta ešte dlhšiu minutáž ako táto, myslím si, že tak by bola rozhodne väčšia šanca na Oscara, pretože si to zaslúži. Pri problémoch ku ktorým sa spoločnosť stavia skepticky alebo to jednoducho ignoruje a tvári sa, že je slepá alebo je všetko v poriadku a svojou nečinnosťou zhoršuje aj tak takmer bezvýchodiskový stav, je perfektne vidieť, ako dokáže audiovizuálny materiál rozprúdiť krv v ľudoch a dokonca aj nejako pomôcť. Umelecké dielo má v tomto neskutočnú moc. Už za čias priemyselnej revolúcie, kedy deti bežne pracovali v továrňach, napomohli fotografické zábery k tomu, aby sa aj k bežným ľuďom dostali zábery zbedačených vyčerpaných detí a troška to dopomohlo k uvedomení si vlastného človečenstva. A táto snímka má presne tento charakter otvorenia očí ľudom, či už tamojším, alebo hocikomu inému na svete. Ja som napríklad tiež ani len netušil, že niečo takéto sa v Moskve deje, vedel som, že tam majú problémy s Čečencami, Afgancami a imigrantmi z Malej Ázie ale o tomto probléme som počul prvý krát. Nezisťoval som si to, ale určite po niekoľkých premietaniach po celom svete niekoľko humanitárnych pomocí. okamžite nastúpilo na prvé lietadlo do Moskvy O tom som si na 100% istý. Takže to svoj účel splnilo. () (menej) (viac)

Revanx 

všetky recenzie používateľa

Film ukazujúci odvrátenú stranu novodobého Ruska. Ukazuje stovky odložených detí, ktoré sa každý deň snažia prežiť v uliciach Moskvy. Ide o veľmi silný zážitok ktorý ukáže že niečo takého hrozného sa nedeje len v Afrike, prípadne Ázii či Južnej Amerike, ale aj hneď za rohom- v “bohatom a mocnom“ Rusku. ()

Reklama

Misipisi 

všetky recenzie používateľa

Dokument zachycuje současnou surovou realitu dětí přežívajících v ulicích ruských měst. Záběry na malé bezdomovce, které čichají lepidlo a mluví o matce, která k nim nepřichází, naléhají v každém svém detailu. Co mě ale znechucuje, jsou komentáře níže - "mrazivě dokonalé dílo" - "tady se člověk může snad jenom zamyslet" - "mimořádně nepříjemné" ? Máme vůbec právo něco takového hodnotit? Proč se o problematice v dokumentu nedozvíme více? Jací lidé vedou sirotčince, kdo o nich rozhoduje? Jak se dá dětem pomoct? Kam až sahají hranice výzkumníka, který přihlíží posledním chvílím lidského života? Jak sami režiséři přispěli ke kvalitnějšímu životu dětem? Jako kdyby podstatné informace o této problematice byly zastíněny emočním nátlakem, který neústí nikam jinam než k "nepříjemným pocitům". PS. Kdoví, kde jsou "hrdinové filmu" teď, po 7 letech od natáčení. ()

Freemind 

všetky recenzie používateľa

Forma tohoto filmu je velmi nevyvážená - pokud mám hodnotit jen provedení, pak bohužel musím konstatovat, že dobrý scénář sráží dolů laciná kamera, někdy to vypadá, jako by to točili na nějakou levnou VHSku. Obsah je ale dost silné kafe - dětští bezdomovci, dvanáctiletí prostituti, tváře rozežrané od toluenu, desítky osobních příběhu. Tvůrci tato dramata velmi citlivě stupňují až ke závěrečné smutné pointě. Doporučuji všem, kteří naivně věří na dobré anděly a spravedlivá řízení osudu. ()

Daji 

všetky recenzie používateľa

Stačila půl hodina a já jsem tak vyčerpaná, vyždímaná, šokovaná, jako z málokterého snímku. Hlavou se mi honí tolik myšlenek, až nevím, co psát. Máte problémy se svým životem? Tak se vzchopte a něco s ním udělejte. Tyhle děti už takovou šanci mít nebudou.. Nejsou to špatní lidé. Cigarety, alkohol, lepidlo... To vše je jen únik z každodenní noční můry, ze které se neprobudí. Jediné východisko je smrt. Ani si neuvědomují, že dopadnou stejně jako ti "bezďáci", do nichž se tak s radostí naváží. Pokud se tedy dožijí.. Je až neuvěřitelný paradox, jak si žijí ti nejvyšší a nejbohatší lidé s naprostou lhostejností v bezprostřední blízkosti těchto ubohých ztracených duší, které touží jen po jednom. Mít rodinu. Daly by cokoliv za pohlazení mámy a pochvalu táty. ()

Galéria (5)

Zaujímavosti (1)

  • V roku 2005 bol film bol nominovaný na Oscara za najlepší dokument s krátkou témou, vyhral cenu za najlepší dokument na MFF Cinemanila v meste Manila na Filipínach a cenu IDA za krátky dokument od International Documentary Association. V roku 2006 bol nominovaný na cenu Emmy v dvoch kategóriách. (Marek1991)

Reklama

Reklama