Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nadčasové podobenstvo o úlohe, ktorú pri rozpútavaní revolúcií a povstaní zohrávajú ekonomické záujmy veľmocí. Cynický a pragmatický britský agent William Walker prichádza v 19. storočí do Queimady, portugalskej kolónie na Antilách. Jeho cieľom je rozpútanie revolúcie, ktorá by Veľkej Británii priniesla ekonomický zisk. V nosičovi José Doloresovi spoznáva potenciálneho vodcu vzbury. Revolúcia je úspešná - portugalské sily sú vyhnané z ostrova a moc za podpory britskej vlády preberá dočasný prezident. Uplynie niekoľko rokov a William Walker prichádza na jeho pozvanie do Quiemady opäť, tentokrát s cieľom potlačiť revolúciu, ktorá ohrozuje ekonomické záujmy Veľkej Británie. Jej vodcom je José Dolores... (STV)

(viac)

Recenzie (60)

Pohrobek 

všetky recenzie používateľa

Sir William Walker (Marlon Brando) přichází v polovině 19. století s tajným posláním britské koruny na Queimadu. Tento antilský ostrov nese tohle jméno od té doby, kdy Portugalci ohněm a mečem vybili původní indiánské obyvatelstvo a zaplnili ostov dovezenými africkými otroky, kteří zabezpečují vysokou produkci cukrové třtiny, jež je hlavním ostrovním bohatstvím. Nyní se Britům zachtělo dostat ostrov pod svůj vliv a převést tak horentní zisky z obchodu s cukrem na sebe. V mladém černochu José Doloresi (Evaristo Marquez) nalezne anglický dobrodruh tu správnou osobu pro své plány. Nakonec se mu podaří vyvolat povstání černošského obyvatelstva v čele s Doloresem. Avšak osud tomu nechce, aby toto jejich setkání bylo to poslední... Neuvěřitelně realistický, opravdový a skvostně natočený zdánlivě fiktivní historický film o boji amerických černochů za svobodu. Tohle není žádná trapná hollywoodská propaganda, tohle je krutý realistický obraz, který nezapomíná ani na odvrácené stránky černošské revoluce, jež jsou odvrácenými právě vůči afroameričanům samým. No a k tomu ke všemu -2 hodiny geniálního blonďatého Marlona Branda, jemuž se podaří v porobeném národě zřejmě jen účelově probudit sebevědomí a ukázat jim, že za svoji svobodu mohou a podle něj i musí bojovat. ()

genetique 

všetky recenzie používateľa

Ťažké filmy o vzburách, či povstaniach a domáhaniach sa za svoje ľudské, alebo národnostné práva mám rád. No tento bol natočený pomerne zložitou a náročnou obsahovou stránkou. Drsné zobrazenie černošskej tyranie a otroctva je síce otrasne reálne, no vecná stránka a pointa filmu mi väčšinu času chýbala. Samozrejme som rád, že som si doplnil zbierku o ďalšieho výborného Brandona, no aj tak mi to stačí len na 65%. ()

Reklama

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Walker prichádza, vidí a víťazí. I keď hodnota jeho víťazstva je veľmi otázna. Veľmi sugestívne a bez prikrášlení nakrútený Pontecorvov film, kde si dal Brando na stvárnení svojej úlohy obzvlášť záležať. Sledovať udalosti dávnych časov z dnešného uhla pohľadu nie je jednoduché. Z filmu cítiť, že na Antilách v 19. storočí a kdekoľvek inde na svete bol pojem ako rasizmus absolútne mimo, človekom bol skrátka iba beloch a ak si to mysleli ako Portugalci, tak Angličania a aj iné národy, tak nie je úplne jednoduché súdiť aj takého slizkého Walkera, ako predstaviteľa celej mašinérie. Vlastne ak dnes vidíme, že sa metódy nezmenili aj napriek tomu, že ľudí nedelíme nad nadľudí a podľudí, tak je súčasná situácia ešte smutnejšia. ()

curunir 

všetky recenzie používateľa

,,CIVILIZÁCIA NÁLEŽÍ BIELYM. ALE AKÁ CIVILIZÁCIA A AKO DLHO?" __ Nepríliš známy historicko-dobrodružný film voľne inšpirovaný skutočnými postavami a udalosťami, ku ktorému som sa dostal vďaka hudbe Ennia Morriconeho ozdobenej nezabudnuteľným ústredným motívom "Abolison", ktorý je v mnohom možné označiť za to najlepšie, čo maestro zložil (inšpiráciu pre neskoršiu "The Mission" bral určite aj odtiaľto). Čo však na filme najviac zaujme je jeho realistické podanie života čiernych otrokov na trstinových plantážach. Marlon Brando sa svojej úlohu zhostil naozaj skvelo, rovnako tak ako aj neherec Evaristo Márquez (povolaním skutočný robotník na plantáži) - vodca povstania a zároveň figúrka v rukách ctižiadostivého Branda - José Dolores , ktorý na žiadosť režiséra nahradil pôvodne plánovaného Sidneyho Poitiera. Quiemada sa tiež môže pochváliť solídnou výpravou, síce trocha usekávajúcim, no zároveň tiež dynamickým strihom. Na škodu je myslím, že vo filme sa neobjavila aspoň jedna celistvejšia bojová scéna a v mnohom zbytočne zauzlený (i keď ideovo bohatý) scenár robí pomerne jednoduchú zápletku naoko náročnejšou. Zo silnejších 4* na plný počet v hodnotení dvíha film fakt, že netuctové staršie filmy mám v obľube. (film prvý krát videný 30. 9. 2008 v ten deň aj napísaný pôvodný komentár, 1. 6. 2009 prerobený) ()

nascendi 

všetky recenzie používateľa

Ennio Morricone a Marlon Brando splnili očakávania, Renato Salvatori a scenárista ani náhodou. Brandom deklamované múdrosti sú hodné politologickej príručky. Film, ktorý mal šancu byť zaujímavým a príťažlivým, ostal poplatný ľavicovým revolučným potrebám konca šesťdesiatych rokov. Určite si ho rád pozrie Fidel i Hugo. ()

Galéria (7)

Zaujímavosti (21)

  • Počas natáčaného rozhovoru v roku 2003 režisér Gillo Pontecorvo povedal, že hoci sa on a Marlon Brando počas natáčania tohto filmu pohádali, no onedlho mu Brando ponúkol šancu režírovať film o indiánskej rezervácii: "Rok a pol po Burn! chcel nakrútiť film o právach amerických Indiánov. Požiadal ma, aby som 20 dní alebo mesiac žil v indiánskej rezervácii, aby som zistil, ako hovoria a žijú atď. Súhlasil som a strávil takmer mesiac v rezervácii, ktorá bola zúfalo chudobná. Bola to veľmi zaujímavá skúsenosť. Žiaľ, film nebol nikdy natočený z dôvodov mimo moju a Marlonovu kontrolu. Som však veľmi rád, že som prežil mesiac so Siouxskými Indiánmi v Južnej Dakote.“ (Arsenal83)
  • Známa historička Natalie Zemon Davis zhodnotila film z pohľadu historika a dala mu vysoké hodnotenie, pričom tvrdila, že spája historické udalosti, ktoré sa odohrali v Brazílii, na Kube, v Santo Domingu, na Jamajke a inde. (Arsenal83)
  • Pôvodne sa mal film natáčať celý v Cartagene v Kolumbii. Problémové pracovné podmienky spôsobili, že produkcia prekročila plán a rozpočet, čo viedlo k tomu, že United Artists takmer vyhodili Pontecorva. Marlon Brando trval na dokončení filmu a zaplatil za presun výroby do Maroka, kde sa film mohol dokončiť za menej peňazí. Ďalšie scény sa natáčali v Saint-Malo vo Francúzsku, na Amerických Panenských ostrovoch a v Cinecittà Studios. (Arsenal83)

Reklama

Reklama