Réžia:
Christian FreiKamera:
Peter IndergandObsahy(1)
Svetoznámy fotograf James Nachtwey už viac ako 20 rokov dokumentuje vojny a ostré sociálne konflikty vo všetkých kútoch sveta Sebaspytujúci muž hovoriaci jemným hlasom v žiadnom prípade nezodpovedá stereotypu cynického vojnového spravodajcu. Dialógy miešajúce so zábermi Nachtweya pri práci vytváraj portrét muža motivovaného etickým cítením. Svoj prístup najlepšie vystihuje slovami: "Sila fotografie spočíva v jej schopnosti vzbudiť v človeku zmysel pre ľudskosť. Ak je vojna pokusom poprieť ľudskosť, tak potom môže byť fotografia považovaná za protiklad vojny." Pomocou zvláštnej minikamery umiestnenej na fotoaparáte môžeme z neobvyklého uhla sledovať fotografované scenérie a porovnávať ich s výslednými snímkami. (oficiálny text distribútora)
(viac)Recenzie (36)
Nachtwey působí vyrovnaně až chladně a jeho snímky jsou až nechutně dokonalé aniž by si pomáhal jinak než převedením (většiny) snímků do černobílé škály. Širokoúhlé sklo zajistí ostrost celého snímku, priorita času na 1/250 zase ostrost pohybovou (oprava - asi fotí na manuál). Veškerá kouzla jsou v kompozici a síle motivů. Jeho genialita není lidskost ale její opak. Fotoaparát není jeho prodlouženou rukou, on je prodlouženým tělem fotoaparátu. Chladný stroj na esteticky dokonalé obrázky hrůz světa. ()
…. „ Po té, co padla Berlínská zeď se válka změnila. Už nikdy nebude národ proti národu, ale lidé proti lidem. Namísto vyspělých zbraní... pušky a mačety. James Nachtwey, nejproslulejší světový fotograf, zachytil tyto nové konflikty a oběti způsobem, jakým to nikdo jiný nedokázal.“ Velice působivý dokument o tom, kolik smutku, zoufalství, bolesti a bídy se dá vyjádřit fotografií, pokud fotoaparát drží muž jako je James. Muž, který si sám klade otázky …. „Vydělávám si utrpením jiných lidí? Bylo jejich utrpení a bída ... můj žebřík k úspěchu? Využívám lidi? Jsem upír s fotoaparátem?" Muž jehož snímky jsme viděli, jenom jsme možná neznali jeho jméno. Ale já ho už nezapomenu. 5* a bez váhání. ()
"Tieto zábery kazia obchod" - to je výstižné motto vojnových fotografií Nachtweya. Ohromné dávky utrpenia a skazy, ktoré za tie roky absolvoval, by priviedli na psychiatriu väčšinu z nás. Vnútorná disciplína a presvedčenie o zmysle toho, čo robí mu zrejme umožnili v relatívnom zdraví prežiť. Fotí priamo pri zdroji, čo si neviem dosť dobre predstaviť v jednom prípade a nie 25 rokov! Akceptovať toľko hrôzy robí probém normálnym ľuďom a zrejme preto dávame prednosť ľahkej zábave našich TV kanálov.. ()
Skvelý, skvelý dokument o fotografovi, ktorého práce všetci dobre poznáme, aj keď možno väčšine z nás jeho meno veľa nepovie. Miestami až neuveriteľne emotívny film, po ktorom sa sen každého novinára o práci vojnového korešpondenta rozpadá na prach reality. Skvelá práca. Mať tú možnosť, tak dám 6*. Takto je to za 5. ()
James Nachtwey rozhodne nie je žiadna hyena profitujúca z nešťastia druhých a zarábajúca si ako vojnový fotograf, aby ukázala druhým, čo by nemali brať na ľahkú váhu a čo by im nemalo byť jedno. O tom, že je to dobrý človek svedčí jeho povaha, to ako sa prezentuje a to, čo hovorí, najmä na konci tohto dokumentu. Problémom je, že je za čudáka a ľudia, ktorí by mali byť ako on robia priestor tomu, čo potom on fotí. Ak ide o peniaze, tak protestuje veľa ľudí, ak ide o mier v inej krajine, tak je to ľuďom zväčša jedno až kým to nepríde k nim alebo jednoducho uveria klamstvám vlád, že tam treba vyslať vojakov, ktorí vraždami iných nastolia mier, no presne tí ľudia, ktorí ich tam posielajú, tam svoje deti nepošlú a pre svoje záujmy využijú väčšinu, ktorú oblbujú rečami, že zachraňujú ľudí pred tým, čo sami spôsobili. Vo vojne často nie je dobrá strana, ale trpia v nej ľudia a to presne zachytávajú vojnoví fotografi, aby akože upovedomili ľudí, no akosi sa to nedarí. Už sa zabudlo na to, ako OSN a NATO pre strategické záujmy nechali napospas ľudí v Rwande kvôli európskym konfliktom a ťažko povedať čomu ešte a už tu máme ďalšie konflikty a ľudia sa nie a nie poučiť. Mnohí žurnalisti svoje fotky upravujú, kvôli zisku klamú a pomáhajú vojnovej mašinérii, kvôli oceneniam často robia nehumánne veci a nasadzujú zbytočne svoj život a krehkú čiaru ľahko prekračujú a práve preto mi je ľúto, že sa v tejto téme viac neporýpali a že sa ani samotný James kvôli svedomiu a prevencii nepremohol. Proste z neho veľa nedostali a je smutné, že sme sa nedozvedeli niečo zo zákulisia, že to bolo akoby v medziach predpokladaného, ale aj tak to je silný film, ktorý za to stojí, no smutné je, že aj títo novinári sú len kolesom v svetovom pláne, ktorý je viac než zvrátený, najmä keď sa majú rozhodnúť, či pomôcť alebo urobiť fotku, tak mnohí zlyhajú. Škoda, že dnes nenatočili podobný film, ktorý by sa z tohto poučil a stal sa priam investigatívnym dielom, ktoré by zamietlo s ľudskou hlúposťou, naivitou, či ľahostajnosťou. ()
Galéria (1)
Fotka © Moscow International Film Festival
Reklama