Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pôvodný televízny film, vyrobený v koprodukcii s NSR, ktorý sa na pôdoryse kriminálneho pátrania po záhadných okolnostiach predčasnej smrti geniálneho skladateľa W. A. Mozarta, vyslovuje k závažnej problematike zmyslu umeleckej tvorby a cene života a smrti. Aj napriek tomu, že dielo dôsledne vychádza z faktografie jeho života, nechce byť životopisným filmom v tradičnom zmysle slova. Zámerom režiséra a scenáristu bolo vysloviť sa aj ku problematike vzťahu umelca a spoločnosti, keďže rebel Amadeus vyrastal z duchovných koreňov Francúzskej revolúcie a dostával sa do častých konfliktov so zástancami rigidného absolutizmu. V snahe vyhnúť sa rôznym romantizujúcim klišé, snímka akcentuje skôr momenty sociálno-psychologické a spoločensko-kritické. Popri hľadaní odpovede na otázku o zmysle umeleckej tvorby je film aj úvahou o cene života a smrti, o vine, svedomí a zodpovednosti. Kruto ironické, hoci v závere tragické ladenie príbehu, ktorý v retrospektívach rekonštruuje uzlové okamihy Mozartovho života, plastický obraz epochy daný koloritom stredoeurópskeho rokoka, takmer kriminálny pôdorys rozprávania - to všetko vytváralo predpoklady úspešného prijatia filmu. Film získal na medzinárodnom festivale v Chicagu cenu - Zlatú plaketu za scenár. Na kvalitu práce Doda Šimončiča poukazuje cena Paľa Bielika za kameru. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (16)

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Pri slabej kvalite obrazu ma prekvapil zaujímavý dej filmu. Takmer kriminálka s pátraním po vinníkovi Mozartovej smrti a prebieha formou spomienok aktérov pri posteli zomrelého. Výsledok je veľmi zaujímavý a nikto nezostane bokom, nezabudne sa na sexuálne orgie a sprisahania sa zúčastňujú dokonca aj slobodomurári. Čakal som len, akú úlohu zohrá jeho pes, ktorý mu pil z pohára. O čo je Formanov Amadeus veľkolepejší a okázalý, o to je tento malý slovenský film prirodzenejší, len škoda tej hroznej kvality obrazu ako z povojnových filmov. –––– Páni sa nám zdajú veľkí iba preto, že pred nimi kľačíme. –––– Mŕtvi rozvíria vášne viac ako ktokoľvek živý. A preto vám prikazujem: Zabudnite na Mozarta. ()

curunir 

všetky recenzie používateľa

,,PÁNI SA NÁM ZDAJÚ VEĽKÍ IBA PRETO, ŽE PRED NIMI KĽAČÍME." __ Detektívka priamo nad Mozartovou mŕtvolou, snažiaca sa prísť nato, kto vlastne zabil slávneho skladateľa. V porovnaní s ,,Amadeom" tu máme podobnú dejovú kostru založenú na retrospektívach a záverečnej katarzii, každopádne, hoci sa porovnanie - aj pre totožné obdobie výroby oboch filmov - ponúka, dá sa to iba ťažko a zakaždým vyjde z tohto súboja víťaznejšie Formanovo veľdielo. Slovenskí herci sú tu obsadení do vedľajších úloh (Chudík ako Haydn), film sa zato môže popýšiť výborným dabingom (výbornému Arminovi Mueller-Stahlovi len dopomohol svojím hlasom Štefan Kvietik), ktorý aspoň z časti zakrýva jeho ťažkopádnosť s nepotrebnými odbočkami (slobodomurárska línia) a preto je 90 minútová stopáž tak akurát. Možno si Luther uvedomoval, že americkú verziu nebudú môcť československí diváci istý čas vidieť, a preto im ponúkol takúto skromnejšiu alternatívu (pochovávanie do hrobu je však prakticky identické). Preto možno povedať, že nejde o úplne zbytočný film, len o iný pohľad. A je veľmi dobre, že sa na televíznych obrazovkách objavuje iba sporadicky. (271. hodnotenie, 14. komentár k filmu) ()

Reklama

marlon 

všetky recenzie používateľa

Geniálny Formanov Amadeus zostane zrejme navždy neprekonaný avšak myslím, že tvorcovia tohto snímku sa ani o to určite nepokúšali. Predsa len oba filmy sú napriek iste podobnosti zamerané podstatne odlišne. Označiť ho však za zbytočný, či dokonca odpad, tak to teda nie vážení, to si robíte srandu ! Čo ste zhulení, či vymetení ? ()

HonzaBez 

všetky recenzie používateľa

Zapomenout na Mozarta jde těžko, ale zapomenout na tento film půjde, obávám se, docela snadno. Chtěl jsem to vidět hlavně kvůli nedávno zesnulému Zdeňku Mahlerovi, ale obávám se, že ani jeho scénář tento film úplně nezachraňuje. Samotná základní idea scénáře, postavená na jakémsi fiktivním detektivním vyšetřování příčin Mozartově smrti, je možná docela zajímavá. Ty jednotlivé střípky z Mozartova života, které mají ukázat na to, že na smrti tohoto génia má tak trošku podíl každý z jeho širšího okolí, však do sebe moc nezapadají. Přišlo mi to dost nesourodé. Druhou věcí je pak samotné filmové ztvárnění, kde se člověk úplně nevyhne porovnání s Formanovým Amadeem. Vizuálně to celé vyznívá dost tuctově, ať už jde o výpravu, výběr lokací či kostýmy. Prostě to strohé inscenační ztvárnění mi moc nesedělo a nezaujalo. ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Chce sa povedať, nezabudnite na Zabudnite na Mozarta a vcelku to sedí. Na televízny film prekvapivo prepracované po všetkých stránkach. Vidíme vedľa seba špičku našu hereckú špičku v spoločnosti takého Armina Muellera Stahla a ďalších nemeckých hercov. Vizuálne film pripomína Chytilovú alebo Hertza, ale najmä každý bude hneď porovnávať s Amadeom. To by bolo nespravodlivé, na ploche 122 minút totiž Luther nemohol ísť do hĺbky postáv, skôr len ilustruje dobu a spoločenskú situáciu, s pomocou hercov to ale stačí. Tí skvelo spĺňajú požiadavky svojich typov, všetci sú bez výnimky nesympatickí. Plusom je fakt, že väčšina z nás tento film videla kedysi dávno v tv a ihneď ma trklo pri scéne s Mozartovým psíkom a jeho kopancom, vtedy som bol z toho dosť na vetvy. Ešteže sa mu hneď ospravedlnil. ()

Galéria (12)

Zaujímavosti (4)

  • Režisér Miloslav Luther bol prekvapený, keď objavil svoj film vo videopožičovni v New Yorku. (Raccoon.city)
  • Film sa natáčal v lokalitách Bratislava, Praha, Litomyšl, Milotice a Buchlovice. (dyfur)
  • Zo slovenskej verzie museli vystrihnúť vetu „Súčasná politická situácia nám nedovoľuje..." pretože cenzor tvrdil, že evokuje aktuálny politický kontext. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama