Reklama

Reklama

Piargy

  • Česko Piargy (viac)
Trailer 1

Obsahy(1)

Dej filmu, ktorý vznikol na motívy novely Františka Švantnera nás zavedie do dediny Piargy. Mladá, krásna a chudobná Juliša (Judit Bárdos) tu zaplatí krutú daň za túžbu po lepšom živote. Keď sa vydá za Martina (Daniel Fischer) – syna najbohatšieho statkára, ocitne sa v rodine, kde vládnu tvrdé pravidlá. Nielenže bude čeliť nepríjemnému tlaku svokry, ale nedokáže sa ubrániť ani násilným zvodom svokra (Attila Mokoš). Juliša sa napriek tomu do manželovho otca zamiluje a vznikne ľúbostný trojuholník. Zakázané tajomstvo však neostane dlho utajené a vyťažiť z neho zatúžia všetci. Julišina sestra (Lucia Siposová), ľudia v obci a dokonca aj dedinský kňaz (Peter Nádasdi). (Cinemart SK)

(viac)

Videá (3)

Trailer 1

Recenzie (106)

vyfuk 

všetky recenzie používateľa

Tady mi přijde, že se strašně neshodnu. Dílo, které balancuje mezi fantas magořinou a fakty. Taky strašně zbytečné chaotický a v určitých částech zbytečně přeefektovaný. Už styl podání názvu byl docela divnota. Pak přidám chaotičnost, zbytečnost a nelogičnost a jsem tam, kde jsme. Takových příběhů už bylo. A byly udělány mnohem lépe. ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Artový neartový, vždy mám problém s tým, keď je film zbytočne čiernobiely. Ani pred 80 rokmi nebol svet čiernobiely a zvlášť to vadí pri záberoch prírody, samé sivé stromy, sivá tráva, siví ľudia, sivá obloha. Ďalej nasledujú už samé pozitíva a klady tohto filmu. Výborná kamera, príbeh silný, ako sa na tradičnú slovenskú malebnú zatuchnutú dedinu patrí a herci hrajú ako z učebnice. –––– A z nehodnej ženy zrodí sa ancikrist. ()

Reklama

Aljak 

všetky recenzie používateľa

Na úvod musím vyzdvihnúť veľmi pekný vizuál a vydarenú výpravu, ktoré výrazným spôsobom prispeli ku kvalite celého filmu. Dej bol na môj vkus trochu ťažkopádny a lyrizovaný, a aj tie dialógy by som uvítal trochu obšírnejšie. Ale inak herecké obsadenie výborné. Škoda, že to bolo ladené do čiernobiela - aj keď chápem zámer, ale aj to prispelo k celkovej melancholzácii celého príbehu. Silnejšie 3*, aj keď by som rád dal viac, no kvôli spomínaným nedostatkom napokon nie. ()

Marius 

všetky recenzie používateľa

Vopred hovorím, že som nedotknutý novelou a moje nadšenie teda nebrzdí to, čo s ňou film urobil, každopádne dlho tu nebol slovenský film, ktorý by vyzeral takto artovo a za ktorý by sme sa nemuseli hanbiť. Kameraman a osvetľovači by mali pobrať všetky lokálne ceny a zvýšiť požiadavky na honorár, lebo takto natočený a nasvietený film tu dlho nebol (naposledy snáď Uhrov Organ) a asi ani dlho nebude. Osobitná poklona hereckému výkonu Judit, ktorá ako Maďarka aj v tých skromných dialógoch dávala taký perfektný dedinský prízvuk, že by zapadla do ktorejkoľvek slovenskej viesky. 9/10 Update po prečítaní "novely", ktorá má tak 20 strán. Najprv poznámka - problém so sfilmovaním Švantnera je ten, že používa neskutočne bohatý ornamentálny archaický jazyk, ktorý sa nedá previesť do obrazu pretože obraz  vnímaný divákom bude vždy prvoplánovo kódovať konkrétny význam bez možnosti aby si divák sám daný obraz na základe formy použitého jazyka vytvoril (v tom jazyku je tiež tak trochu mágia toho realizmu). Vyčítať filmu, že fakticky polovicu postáv prepísal a spravil z nich všetkých (áno, aj zo žien) ziskuchtivé morálne hovädá je podľa mňa dosť nefér, pretože tento prepis práve prehlbuje to "ospravedlnenie" božieho trestu za hriech, čo je jedným z leitmotívov novely a aj keď paradoxne úmysel scenáristov je zjavne ukázať nám "woke" ženské postavy na tzv. kaviarensky tradičnej slovenskej dedine, beztak ich to prostredie zomelie skôr než lavína; aj Juliša je morálne hovädo, pretože ju to proste so svokrom baví viac než s manželom. Ak si ale odmyslíme túto pomaly povinnú jazdu o "skazenosti tradície", scenár perfektne prehlbuje motív hriechu a odplaty vyššej moci. ()

Real Tom Hardy 

všetky recenzie používateľa

Ťažko mi je hádzať superlatívmi všade navôkol na margo kameramanskej práce Bencsíka, nakoľko mi je SK tvorba viac-menej cudzia, z čoho vyplýva moja neznalosť ohľadom toho, či bol Stanislav Szomolányi jeden a jediný génius slovenskej kamery, alebo sa jedná o dlhotrvajúci štandard, no to, čo tu dával Bencsík v jeho čiernobielych kompozíciách, bolo niečo v skutku neskutočné. Po formálnej/technickej stránke je Piargy bezvýhradná excelencia a nominácie v každej z kategórií nie je až také veľké počudovanie, no príbeh akoby vyšiel z úplne zahovnenej telenovely s pocitom, že sa udialo menšie márnenie talentom filmárov. Tieto šeredné dedinské reálie a medziľudské intrigy dával majster Grečner s Lukavským v Drakovi tak rázne a úderne, toto bol čistý výsmech. Ak budú snímky u nás takto vyzerať, sme na veľmi dobrej ceste, no chce to aj nejakú substanciu, nie len štýl. A kamera je tu fakt naozaj seriózne vážne na Oscara. Terrence Malick by z nej mal orgazmy. Nepochybne... (5.4.2023) (11.4.2023) ()

Galéria (20)

Zaujímavosti (8)

  • Scéna, kdy gazdova žena (Lucia Klein Svoboda) svrhne svého muže ze židle a hodí po něm keramickou mísu, původně ve scénáři nebyla. Herečka Lucia Klein Svoboda ale cítila, že právě jakési zadostiučinění či gradace potlačovaných emocí postavě chybí. Šla tedy za režisérem (Ivo Trajkov), který ji dal za pravdu a scéna byla následně dopsána a přidána do filmu. (venus)
  • Natáčalo sa na týchto miestach: Múzeum slovenskej dediny (skanzen) v Martine, Námestie Svätej Trojice v Banskej Štiavnici, vrch Sitno v Štiavnických vrchoch, Lozorno a okolie, Rybô (Staré Hory), Stará radnica (aj interiér) na Hlavnom námestí v Bratislave, Terchová a okolie, Donovaly a okolie a v Bazilike sv. Prokopa (aj interiér) na zámku v Třebíči. (DRIV3R)
  • Výber Iva Trajkova ako režiséra bol producentský zámer, lebo v takej dedine ako v snímke vyrastal on sám v Macedónsku, dobre poznal jej ráz a vedel akú silu má fanatizmus. (Biopler)

Reklama

Reklama