Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Melodramatický příběh s prvky retrofilmu se odehrává v předvečer druhé světové války v Polsku. Uruguayský honorární konzul a podnikatel si chce v bouřlivých časech zachovat neutralitu, je však vtažen do víru událostí. Jeho senzitivní žena pod vlivem úrazu vycítí nadcházející apokalypsu. Fotografuje v židovských ulicích. Po vyvolání snímků obrazy lidí před jejíma očima postupně mizí. Po střetnutí se zlem a násilím nesnese trýzeň a zešílí.
V nezvěčněných, viscontiovsky laděných barvách se režisér Zanussi obloukem vrací ke svému tématu reflexe života a smrti. Jenže proměna strohého stylu racionálního skeptika se nevydařila, cítil převelký odstup od tématu. Neosobnímu, akademickému filmu o metafyzice zla chybí větší věrohodnost (carott)

(viac)

Recenzie (4)

anderson 

všetky recenzie používateľa

Dej filmu ako ho tu popisuje užívateľ ttchor je viac-menej presný. Chýba v ňom akurát to najpodstatnejšie a to je moment, kedy Julian svoju manželku defacto znásilní. A potom to už s ich vzťahom i jej duševným zdravím ide prudko z kopca. Bohužiaľ aj napriek pestrej palete dramatických udalostí sa na Zanussiho pomery jedná o dosť priemerný film, ktorý ma emocionálne takmer nijako nezasiahol. Čo je dosť neuveriteľné. Tri slabučké hryznutia. (15.6.2023) ()

ttchor 

všetky recenzie používateľa

Dej filmu sa odohráva v Poľsku v časoch vrcholiacich príprav fašistického Nemecka vypovedať vojnu celému svetu. Treba spomenúť, že vojna do tohto príbehu zasahuje len veľmi minimálne (čo sa akčnosti týka), aj keď hlavné dejové zvraty sú s ňou veľmi úzko prepojené. Nina miluje svojho muža, ale nechápe tomuto svetu, prečo je v ňom toľko bolesti a utrpenia, je len pozorovateľom a zaznamenávateľom (pomocou fotoaparátu, zachytáva obyčajných ľudí, každého z niakym skrytým utrpením) každodenných situácii, jej myslenie a duša sú čisté, ale nehodia sa do tohto reálneho sveta. Naopak Julian je človek pragmatický, úspešný a presne vie čo chce ako to dosiahnuť. Tieto dva svety, jeden založený na reálnych základoch a ten druhý na sne si prestávajú rozumieť. Julian nekoná zle, nekolaboruje z fašistami, ostáva sám sebou, je vzorným manželom, ale nedokáže byť oporou pre svoju milovanú Ninu (pred jej očami brutálne zbije fašistického kolaboranta, ktorý bol ich služobníkom – Nina jeho konaniu nerozumie a odsúdi ho) Vplyvom a pod nátlakom rôznych okolností a mučivých predtúch (pri vyvolávaní fotografií, jej náhle z vyvolanej fotografie zmiznú 2 židovské dievčatá – symbol blížiacej sa vojny a utrpenia) sa uzatvára čoraz viac do seba, až sa nervovo zrúti a je nutné vyhľadať pre ňu odbornú pomoc. Julian si svoje správanie vyčíta, ale od tejto chvíle už nikdy nenájde zo svojou ženou tú harmóniu vzťahu, ako tomu bolo na začiatku ich šťastného manželstva. Pre záchranu majetku, je nutné presunúť podnikateľské aktivity ďaleko od možného vplyvu vojny, Julian tak opúšťa svoju chorú ženu a tým pádom sa vlastne nepriamo postaral o jej smutný koniec. Film je postavený hlavne na hereckých výkonoch, kde veľmi presvedčivo osvedčili svoje kvality, pre mňa nie až tak známi herci. Nezabudnutelným sa pre mňa stali hlavne asi tri kúsania si do Julianových rúk, vždy vo chvílach, keď si uvedomil, nesprávnosť svojho jednania v daných situáciach a pri poslednom následny smútok za tým čo už nie je. Zannusi bol do tejto chvíle pre mňa neobjaveným režisérom, ale veľmi sa teším na jeho ďalšie dielka... ()

Reklama

Reklama