Reklama

Reklama

Neodoslaný list

  • Československo Neodeslaný dopis (viac)

Obsahy(1)

Po úspechu  filmu Žeriavy tiahnu (1957), ktorý v svojej dobe ohúril celý svet svojimi avantgardnými prvkami vo filmovej reči a v neposlednom rade uspel aj na festivale v Cannes, naďalej pokračovala spolupráca medzi režisérom Michailom Kalatozovom a kameramanom Sergejom Urusevskym. Ich nasledujúci film Neodoslaný dopis (1959) je existenciálnou dobrodružnou drámou o osude štyroch geológov, troch mužov a jednej ženy, hľadajúcich diamanty v sibírskej tajge. Radosť z  úspešného nálezu vystrieda katastrofa veľkého požiaru lesa, ktorý ich odreže od jedla aj lodí. Ich jedinou šancou na prežitie je únik k rieke a dopomôcť im k tomu môže už len túžba po živote. Pomalé tempo, precízne riešené dlhé kamerové jazdy či spektakulárna hudba Nikolaia Kryukova dávajú možnosť nielen precítiť psychické stavy postáv, ale aj zachytiť čas a priestor v stáze. Psychologicky bravúrne tu je vykreslená beznádej, strach či sexuálna frustrácia postav, zahraných skvelými hercami, medzi ktorými vyniká talentovaná Taťjana Samojlova. Na prvý pohľad banálny príbeh Valeri Osipova sa vďaka tejto progresívnej forme zapísal do dejín nielen sovietskej kinematografie.
Hypnotický a duchovný rozmer atmosféry Neodoslaného dopisu si všimol aj Andrej Tarkovskij, ktorý sa filmom inšpiroval pri nakrúcaní jeho kultového snímku Stalker (1979). (jaklee)

(viac)

Recenzie (31)

Adam Bernau 

všetky recenzie používateľa

Jak říkám, Rusáci tu vznešenou pozemskou všelidskost, složenou z uvědoměle prostých a v posledku hrdinských jednotlivců, prostě umějí. Podstatně jinak a vlastně i podstatně věření hodnějším způsobem než Amíci. Ten jejich fikční svět má velmi osobité kouzlo, což se nejlépe projeví právě u filmů kvalitních a pěkných, které v onom ohledu netlačí na pilu a soustřeďují se na umění. Když do toho zní ještě klasicý ruský způsob mluvy (lhostejno, zda v originále, nebo v kvalitním překladu), je to krásné, holoubku. K vlastním kvalitám Neodeslaného dopisu samotného viz třeba Flego, fragre nebo Foma. ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Áno, polovica úspechu je neuveriteľná kamera legendárneho Sergeja Urusevskija. Klasický prírodný survival, kde ani netreba vlkov, úplne stačí odľahlá tajga a nepriazeň počasia. Milostné línie sú trochu nadbytočné, úplne mimo vyznievajú aj reči o oddanosti Sajuzu, keď sú postavy na pokraji vysilenia. Možno aj preto občas vystrkuje rožteky nuda. O tom ale rozhodne tento film nie je. Film by sa dal rozdeliť na tri časti, "klasická" prírodná scenéria, kde dominuje voda, požiar a na koniec sneh. Najviac ma dostala tým pádom podľa vlastných preferencií záverečná pasáž a rozhodne som nečakal, akým nekompromisným spôsobom bude scenár narábať s postavami. ()

Reklama

cheyene 

všetky recenzie používateľa

Neodeslaný dopis jsem měl dlouho ve Chci vidět a marně jsem se jej snažil sehnat. Očekávání jsem měl dosti velká a snad i proto pak přišlo spíše zklamání a důsledkem toho hodnocení ve výši 3*. Snímek má velice zvláštní kameru, která mě od začátku "praštila" do očí. Příběh i herecké výkony je nutné pochválit, stejně jako prostředí, v němž se vše odehrává, avšak celkově vzato bych si již reprízu nedal. ()

classic 

všetky recenzie používateľa

V tomto prípade nie je až tak fascinujúce sledovať štyroch hľadačov diamantov v sibírskej ( ruskej ) tajge, ale skôr sa kochať čiernobielou krásnou kryštalickou kamerou, ktorá ich v geniálnych, brilantných sekvenciách sprevádza, v dobrom, aj v zlom. Samozrejme, bez hercov, by to bola nula bodov, ak by tu nevystupovali. Jedna žena a traja muži, sú najprv šťastní a odhodlaní nájsť vytúžené diamanty, to sa im aj podarí, a to po úmornom, vyčerpávajúcom hľadaní, ale príchod kolosálneho požiaru, im zhatí postup vpred, lebo oheň je životu extrémne nebezpečný, do úvahy prichádzajú aj úmrtia, ale nie všetky z príčinu požiaru, ale aj z veľkého vyčerpania... zima a hlad. Režisér Kalatozov a kameraman Urusevskij, je veľmi silná KOMBINÁCIA, niečo na spôsob - Alejandro G. Iñárritu a Emmanuel Lubezki, v minuloročnom The Revenant, nespomínam tento príklad nadarmo, lebo svojim spracovaním, sú si obidva snímky podobné : Prežitie v ťažkých, nehostinných, prírodných podmienkach... Možno úspešní mexickí tvorcovia sa týmto málo známym, diamantovým filmom - inšpirovali ? Ak by to tak bolo, chybu by neurobili ! „Musím sa ich spýtať” . Ak by tu nebolo toľko, tých častých „súdruhov” , že nad nimi - NIET, tak na to som dosť alergický, tak vtedy by som dal za plný počet, 100 % !!! Ale inak, stále sa jedná o bravúrny film... , ktorý pozná málo ľudí... ()

fragre 

všetky recenzie používateľa

Kamera Sergeje Urusevského mne zase dostala. Musel jsem neustále obdivovat výtvarnou stránku filmu (na níž má jistě svůj podíl i tajga) dokonce i v drsných scénách umírání jednotlivých hrdinů. Autoři filmu jistě se museli popasovat s dobovým ideologickým rámcem, ale vyřešili to dobře v intencích veršů jednoho klasika: ..." dělník je smrtelný / práce je živá...", takže to nevyznívá tak propagandisticky. Ideologicky však byli jistě limitováni, ale zase si mohli dovolit tu tvůrčí svobodu, že nechali umřít i takové hrdiny, jichž smrt by byla v dobové hollywoodské produkci naprosto nemyslitelná, protože bez hepyendu klesá komerční potenciál. Prostě, ty hranice tvůrčí svobody jsou různé. --- Jinak, přál bych si, aby tento tvůrčí kolektiv natočil nějaký film podle povídek Jacka Londona z dálného Severu. Dovedu si přesdatvit, že tito by třeba takovou Lásku k životu natočili naprosto skvěle a v duchu autorova záměru. ()

Galéria (35)

Reklama

Reklama