Kamera:
Daniel L. FappHrajú:
Natalie Wood, Richard Beymer, Russ Tamblyn, Rita Moreno, George Chakiris, Simon Oakland, Ned Glass, William Bramley, Tucker Smith, Tony Mordente (viac)VOD (3)
Obsahy(1)
Newyorská časť West Side je miestom neutíchajúcich konfliktov dvoch znepriatelených gangov. Tony, ktorého kamarát Riff priviedol medzi Tryskáčov, sa zamiluje do Marie, ktorá je sestrou vodcu Žralokov. Ten nepripúšťa, že by jeho sestra mohla mať priateľa, ktorý nie je z jeho gangu. Filmová adaptácia legendárneho broadwayského muzikálu Leonarda Bernsteina získala 10 Oscarov. (STV)
(viac)Videá (23)
Recenzie (258)
Jako muzikál je to výborné, jsou zde skvělá taneční čísla a Russ Tamblyn navíc předvádí i výborné akrobatické kousky, které mě opravdu dostaly. Jako variace na Romea a Julii je to celkem unylé a zbytečně zdlouhavé, kdy jsem měl pocit, že by se klidně hodina mohla odstranit. Stejně vám ale nějaké písně budou v hlavě znít i dlouho po skončení. ()
Důkaz toho, že i staré filmy můžou v člověku vyvolat pocity, které by očekával od novodobých. Předlohou pro muzikál byla kniha Romeo a Julie, příběh tam můžeme najít. Ale zasazený do úplně jiného prostředí s jinými charaktery. K tomu řada vynikajících písní. Nejvíce se mi teda líbila, tak která se zpívala na střeše mezi Portorikánci "Amerika je Amerika". Můžu jen tleskat. Pět hvězdiček, a zasloužených. ()
Keby to nebol muzikál, ale obyčajný romantický film, bolo by to nanajvýš na dve hviezdy, ale to by sa dalo povedať o väčšine muzikálov. keďže sú postavené na jednoduchom príbehu. Hudobná zložka je tu ale veľmi silná, množstvo slávnych hitov v úžasnom prevedení a vďaka tomu ide o jeden z najlepších muzikálov. Škoda, že to nebolo viac filmovejšie, tá divadelnosť bije až príliš do očí - vyľudnený New York, kde okrem dvoch bánd a zatúlaného policajta nestretnete živú dušu, ani rodičov Marie a Bernarda, ktorí sú vraj niekde za oknom... Chybičiek by sa našlo pomerne dosť - nerealistické bitky, či správanie sa postáv, alebo okamžitá smrť po pichnutí vreckovým nožíkom, keď by možno ani 20 takýchto bodnutí nestačilo na vykrvácanie, ale privriem nad tým oči, aj kvôli úžasnej Natálke. ()
Historicky prvý muzikál, ktorý hodnotím takmer plnou známkou. Iste, legende menom West Side Story sa dá vytknúť mnohé (začal by som maskérom Natalie Wood a aj k jej hereckému prejavu, ktorý mi pre tak zásadnú postavu v srdci príbehu prišiel miestami monotónny a bez príslušného želaného náboja, by som niečo našiel), ale jeho klady prevažujú až veľkolepým spôsobom. Navyše je jedným z tých muzikálov, ktoré nepotrebujú silné posolstvo na definitívne stvrdenie svojej nadčasovej kvality, ale úplne im postačuje jednoduchá aktualizovaná adaptácia Rómea a Júlie v kulisách newyorského West Sideu - zakázaná láska skúšaná osudom (plus jednoduché postranné motívy súvisiace s modernizáciou - prisťahovalci tmavšej pleti, pouličné gangy, americký sen na vážkach). Hlavným esom v rukáve je však kamera a hudba s vynikajúcimi výstupmi. Daniel L. Fapp je obrazový mág a s citom tvorí pre Wisea premyslené kompozície, v ktorých pre vytvorenie jedinečnej dobovej atmosféry na seba vŕši jednoduché detaily a symboly (prádlo, rebríky, balkónové schodiská, ploty) vo vybranom priestore sršiacom živými farbami, čím robí každý záber unikátnym. Čo je však omnoho dôležitejšie, je choreografia (fungujúca na rovnakom princípe ako obraz, teda plynulé vŕšenie jednoduchých prvkov a krokov až do uhrančivo komplexného harmonického súznenia hudby a pohybu, ktoré sa stáva opojným. Zároveň úroveň a tempo choreografie pôsobí ako prvok odrážajúci odlišnosť sebavedomých Tryskáčov a temperamentných Žralokov, a momentálnu náladu a myslenie postáv, čo vrcholí až v rytmickom súboji medzi rozumom a impulzívnym chovaním v záverečnej tretine v garáži) a množstvo nezabudnuteľných songov (za všetky spomeňme aspoň legendárnu pieseň Maria, ktorú raz počul hádam každý, alebo rovnako perfektnú satirickú skladbu America a samozrejme výstupy s nimi spojené) v sprievode fenomenálnej Bernsteinovej hudby. Úprimne, nečakal som, že skutočne bude mať West Side Story dejový vývin až natoľko sa pridŕžajúci Rómea a Júlie, takže ma posledná tretina zasiahla silnejšie, než som čakal a takmer som siahol po plnom počte. Mimochodom, overture, počas ktorého je 4 minúty (!!) skúšaná divákova trpezlivosť za absencie bežných úvodných titulkov a len zvláštneho obrazca na plátne, za ktorým sa mení len farebné pozadie a my môžeme iba hádať (tí múdrejší sa dovtípia), čo by to tak mohlo byť, je perfektný vtip :-) A nasledujúce letecké zábery New Yorku prekrásne. Toto si niekedy určite zopakujem, a pevne dúfam, že opäť na plátne, kam tento muzikál, právom ocenený 10 Oscarmi, patrí. 85% ()
Kdybych žil na konci padesátých let, někdo mi řekl, že se právě chystá hollywoodská předělávka Romea a Julie a bude to muzikál plný mladých, fotogenických, kroutících se lidí, a já měl v rukou moc zastavit natáčení, udělal bych to. A připravil bych tak svět o jeden z nejlepších filmových muzikálů všech dob. A taky o jednu z nejlepších moderních předělávek Shakespeara. West Side Story mě dokonce vzalo za srdce víc než původní hra! Ty geniální Bernsteinovy melodie daly příběhu další rozměr. A choreografie...? To, že ji vymyslel jeden člověk (Jerome Robbins) je pro mě stejná záhada jako bermudský trojúhelník! ()
Galéria (148)
Fotka © United Artists
Zaujímavosti (40)
- Slavný muzikál poprvé zazněl na pódiu Winter Garden Theatre v New Yorku 26. září 1957. O rok později ho měli možnost vidět i diváci v Evropě, premiéru měl v britském Manchesteru na jevišti Opera House. (Cherish)
- Film byl natočen na širokoúhlý formát v systému Super Panavision 70. (Langy10)
- Do hlavních rolí chtěl režisér obsadit Elvise Presleyho a Audrey Hepburnovou. Elvis však roli odmítl a Audrey sama odstoupila poté, co zjistila, že je těhotná. (Ozo)
Reklama