Reklama

Reklama

Koniec veľkých prázdnin

(seriál)
  • Česko Konec velkých prázdnin
Česko / Rakúsko / Slovensko / Slovinsko, 1996, 6 h 58 min (Minutáž: 60–90 min)

Epizódy(6)

Obsahy(1)

Šesťdielny televízny seriál o osudoch slovenských a českých emigrantov zo začiatku 80-tych rokov. Hrdinovia seriálu predstavujú pestrú sociologickú vzorku postojov, motívov, ambícií a ilúzií, ktoré charakterizujú veľkú vlnu emigrácie. V šiestich častiach sledujeme paralelne vedené dejové línie sústredené na osudy protagonistov odo dňa prechodu rakúskych hraníc, cez pobyt v utečeneckom tábore Traiskirchen, výsluchy a čakanie na azyl až po týždne strávené v penzióne v Rohlau - približne v čase letných prázdnin. Každý diel sa odohráva v priebehu 24 hodín a poskytuje dramaticky vhodný priestor na odhaľovanie charakterov a zauzľovanie životných peripetií. Rodina úspešného herca Milana Čecha zaplatí za túžbu po ľudsky dôstojnejších podmienkach pre život a prácu svojim rozpadom - tragickou smrťou syna a rozchodom manželov. Slávnu klavíristku Lýdiu prinúti k úteku politicky motivovaný zákaz koncertovať, ako aj snaha naplno realizovať citovú väzbu k mladšiemu Václavovi, ktorého vaháňa okrem nepodareného manželstva a úprimného vzťahu k Lýdii aj hlboké náboženské presvedčenie. Rodinu Čiernikovcov ženie do cudziny túžba po prosperite, naspäť domov ich privádza obava zo sveta voľnej súťaže, vytriezvenie z naivnej ilúzie. Ich dcéra, 17 ročná Magda, si počas veľkých prázdnin stihne urobiť poriadok v citovom živote. Objektom jej lásky sa stane poctivý Tóno Wágner, ktorý si ako vojak pohraničnej stráže vyrieši dilemu svedomia a vojenskej povinnosti. Škandálna forma úteku a vitalita životných dobrodruhov - starnúceho kúzelníka Strnišťa a mladej zmyselnej Bobiny na jednej strane priťahuje túto nesúrodú dvojicu, na strane druhej ich vystavuje sérii problémov. Strnište túži využiť poslednú šancu - profesionálnu i milostnú, Bobina sa mieni zabezpečiť výhodnou svadbou. Múdra Mara Silverová prichádza do penziónu z Viedne, aby sa pokúsila najprv sama v sebe vyriešiť svoju manželskú krízu.Viacerým sa stáva priateľkou a dôverníčkou. Okrem týchto hlavných postáv prostredie dokresľuje paleta vedľajších hrdinov, pričom dôležité miesto patrí aj domácim, rakúskym obyvateľom a ich vzťahu k emigrantom. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie používateľa Autogram k tomuto seriálu (7)

Koniec veľkých prázdnin (1996) 

Dobre si spomínam, ako som tento seriál v čase jeho premiéry rád sledoval a ako vzbudzoval u ľudí rôzne emócie. Niekto tvrdil, že tak to vôbec nebolo a pre niekoho sa vôbec nemal natáčať. Uplynulo pár desaťročí, a dnes už nevzbudí emócie skoro žiadne, ale rád si ho pripomeniem. ()

Úzka brána do šíreho sveta (1996) (E01) 

Celý prvý diel sa zoznamujeme s postavami, ich motiváciami na útek a tiež dôvodmi na váhanie. Postáv je dosť, takže to chvíľu trvá, pritom sa prenášame na všemožné miesta okolo rakúskych hraníc. Niektoré situácie su natočené lepšie, iné slabšie, za slabšiu by som považoval aj scénu, ako Peter Bebjak na čiare pri Dunaji kosí a Juraj Mokrý ho stráži. Lepšie sú na tom Dejdar s Cibulkovou alebo Zedníček so svojou výpravou. Adrenalín pri úteku cez tunel a seknutie epizódy v najlepšom bolo mučenie seriálového diváka. –––– Neboj, mami, my tě s tátou přeedem. ()

Prvý deň v druhom živote (1996) (E02) 

Vážne situácie aj historky Zedníčka, ktorým málokto uverí, snáď len úradníci na imigračnom a chutnučká Laurinová. Tá má zase zálusk na slovenského vojaka, on na Bambuľku, ale tej rodičia Zedníčka asi nepovolia, takže kruh sa neuzavrie. –––– Můžete mi nějak definovat, pane doktore, v čem konkrétně se považujete za politického a ne ekonomického uprchlíka? ()

Pomsty starej vlasti (1996) (E03) 

Rôzne príbehy a každý má niečo do seba. Zedníček sa stará o zábavu, Dejdar ide na tú najvážnejšiu tému. Ďalšie postavy sa tiež posúvajú bližšie k svojmu cieľu a mne sa ich osudy postupne pripomínajú spred dvadsiatich rokov. ()

Neúnosné bremeno slobody (1996) (E04) 

Oveľa vážnejšia epizóda oproti ostatným, skoro každá postava si musí ujasniť, ako ďalej, a nie je to jednoduché. Možno z tej vážnosti, v jednom prípade až bolestnosti, pramení aj menšia obľúbenosť a nižšie hodnotenie epizódy. Tých otázok na zamyslenie tam padlo dosť, a ja som bol spokojný. ()

Nádej zomiera posledná (1996) (E05) 

Romány a romániky, každý má ten svoj, emigranti si užívajú nielen slobodu. Konečne má Vilma Cibulková v tejto epizóde hlavnú úlohu namiesto ležania v nemocnici, a stojí to za to. Zvlášť to prekvapenie pred koncom v otvorených dverách u pána profesora. Napriek všetkému sa epizóda končí vo veľmi vážnom tóne. –––– Do loďky sa zmestí iba prevozník a pes. ()

Straty a nálezy (1996) (E06) 

Príbehy sa uzatvárajú, pre niekoho lepšie, pre niekoho horšie. Je na to potrebná trochu dlhšia epizóda a každý tak má dostatok priestoru. Dostali sa k dnes už dobre známej veci, že v kapitalizme sa musí buď tvrdo makať alebo sa vrátiť. Pripadne ešte podvádzať a nenechať sa pri tom chytiť. Za mňa filmovo najlepšou linkou bola Dejdar s Cibulkovou, v tomto príbehu nebol ani náznak amatérskosti, čo až tak bezvýhradne neplatilo pre ostatné. –––– Nejsem tak blbý, abych zbytek svých sil promrhal pro druhé. –––– Cizí vyžírky! A my je musíme živit a obsluhovat! Pak si odejdou za lepším a nám zbydou jen dluhy. ()

Reklama

Reklama