Réžia:
Jerzy HoffmanKamera:
Grzegorz KędzierskiHudba:
Krzesimir DębskiHrajú:
Izabella Scorupco, Michał Żebrowski, Alexander Domogarov, Krzysztof Kowalewski, Bogdan Stupka, Andrzej Seweryn, Zbigniew Zamachowski, Daniel Olbrychski (viac)VOD (3)
Obsahy(1)
Filmové spracovanie slávneho románu Henryka Sienkiewicza "Ohňom a mečom" je najdrahším a najvýpravnejším poľským veľkofilmom všetkých čias. V dobách bitiek proti Ukrajincom a ich spojencom, krutým Tatárom, vedených Tuhaj-Bejom, sa odvíja milostný príbeh rytiera Skrzetuského a jeho milovanej Heleny. Ich láske kladie nástrahy kozák Bohun. Vernými a statočnými priateľmi Sklrzetueského sú Zagroba, Podbipieta a rytier Worodyjovski. Začína bitka o vlasť a srdce krásnej ženy... (RTVS)
(viac)Recenzie (188)
Slušný, ale vzhledem k tomu, že povstání kozáků v 17. st. není můj šálek historie, tak mě mrzí že jsme se vlastně nic nedozvěděli o povstání a film je místy dost nepřehledný(kdo kam jede a proč, co je to za bitvu atd.). Autoři počítají s tím, že divák je obeznámen s historickým pozadím příběhu na kterém vystavěli příběh a nic nedovysvětlují. ()
Rzeczpospolita szlachecka dostala krásný filmový příběh. Výborné ztvárnění polské národní látky, vynikající atmosféra, herecké výkony a geniální hudba z pera Krzesimira Debskiho. Kam se hrabe nějakej Gladiátor, pche. Herci jako Michal Zebrowski, Bohdan Stupka, Alexandr Domogarov nebo Daniel Olbrychski jsou jako stvoření pro tyto role a vůbec si nedokážu představit, jak by se v roli Bohdana Chmelnického vyjímala nějaká hollywoodská superstar. Zaplaťpánbů že to natočili Poláci a především že to natočil Jerzy Hoffman (který mě oslovil i filmem Stara Basn. Kiedy Slonce Bylo Bogiem). Tenhle film má vše, co od velkofilmu očekávám. Výprava + skvělí herci + hudba + atmosféra kozácké rebelie + humor + epický rozměr = Ohněm a mečem. Hrdě vlastním oba vyšlé soundtracky, které patří do TOP mé sbírky. Poláci si vesele točí "své vlastní" historické fimy a v ČR vznikají jen debilní hořkosladké komedie/dramata...to je k pláči..... ()
Wolodyjovského tu hrá už úplne iný, pre mňa trapný, herec ako v predchádzajúcich častiach tejto Hoffmanovej ságy, Olbrychski sa tu mihne iba v pár záberoch ako jediné a chabé pojítko s predchádzajúcimi časťami, hlavný hrdina má nagelované vlasy, hlavná ženská postava síce pekná, ale herecky veľmi toporná a nalíčená tip-top ako z AVON katalógu, dialógy sú príšerne priamočiare, humor veľmi jednoduchý a v podstate obmedzený na toho alkoholického tučného šlachtica. Pohľad je veľmi jednostranný, poľský a katolícky, všetko ostatné je vykreslené odpudivo, úlysne, zákerne, zradcovsky... nemám rád európsky nacionalizmus. Vo veľkofilme Potopa ho bolo tiež nadmieru, ale pozeralo sa mi na to ešte vcelku dobre. ... to čo sa mi na tomto štvordielnom filme páčilo bola výprava, ktorú však sem-tam kazili tie počítačové "efekty". A áno, smrť toho dobráckeho a statočného rytiera-siláka, pre mňa asi jedinej sympatickej postavy, bol (relatívne) najsilnejší moment filmu. Ale to je na údajne najdrahší poľský film pramálo. V istých chvíľach som škodolibo uvažoval nad jednou hviezdičkou, ale nebudem tu teda to všeobecné nadšenie až tak kaziť. ()
Tři hodiny pšonskejch knírů a kozáckejch párty účesů je hodně hutná čalamáda. 17.st. ve východní Evropě neni zrovna historická epocha, ve který bych se orientoval nebo u ní nějak vlhnul, ale pro řešení problémů tehdejší doby nelze nechovat sympatie (Vzpoura se prostě musí utopit v krvi.) Smekám před Polákama, že dokázali ve svý novodobý filmový historii něco takovýho hodit na plátno. My na to bohužel stále ještě nemáme. ()
Ohňom a mečom. Film, ktorý sa s hrdosťou môže pýšiť titulom jeden z výborných historických veľkofilmov. Pozoruhodné na ňom je aj fakt, že pre našinca zo strednej Európy môže byť zaujímavým faktom to, že sa vlastne jedná o dejiny kúsok od našej rodnej hrude. Mapujeme pomocou neho situáciu na Ukrajine, kde sa Kozáci, Tatari a Poliaci snažia dosiahnuť svoj kúsok územia. Trpí tím najme obyčajné obyvateľstvo – prostý sedliaci. V tej dobe aspoň mali tú výhodu, že boje sa odohrávali na planine resp. poli a nedochádzalo ku zbytočným stratám na civilnom obyvateľstve. Vec, ktorá ako prvá človeka zaujme, teda mňa bol zoznam historikov a odborníkov, ktorí sa podieľali na výrobe. Je jasne aj z tohto vidieť, že tvorcovia si na svojej práci dali záležať. Diváka upútajú aj podivné fúziská, ktoré nosí každý herec tohto filmu. Ani chlastom sa v tej dobe nešetrilo a kto nevypil dvojdecák do dna bol vadný. Henryk Sienkiewicz dokázal overený termín, že história sa opakuje, síce historický film založený na politických udalostiach okolo rokov 1650, ale jeho obsah si krásne môžeme preniesť do súčasnej doby a vecí čo sa odohrávajú na Ukrajine. ()
Galéria (79)
Fotka © Agencja Produkcji Filmowej
Zaujímavosti (14)
- Pôvodne mal úlohu Rzędziana hrať Cezary Pazura. Herec však odmietol, pretože bol zaneprázdnený prácou na seriáli 13 posterunek (od r. 1997). Nakoniec dostal úlohu Wojciech Malajkat. (Arsenal83)
- Daniel Olbrychski v tomto filmu hraje tatarského vůdce (Tuhaj-Bej), v předchozím filmu podle závěrečné Sienkiewiczovy knihy, Pan Wolodyjowski (1969), hraje Tuhaj-Bejova (tedy vlastně “svého“) syna Azju. (džanik)
- Role Jurko Bohuna byla nejprve nabídnuta Boguslawu Lindovi, ten v té době ale ještě pracoval na filmu Pan Tadeáš (1999) a musel odmítnout (nakonec obsazen Aleksandr Domogarov). (džanik)
Reklama