Mysteriózny / Romantický / Thriller
USA,
1958, 128 min
Réžia:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrajú:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Alfred Hitchcock, June Jocelyn (viac)VOD (3)
Obsahy(1)
Slávny thriller majstra filmového napätia Alfreda Hitchcocka rozpráva príbeh detektíva Scottieho Fergussona, ktorý po úraze trpí závratmi a panickým strachom z výšok. Pri jednom z pracovných zásahov stratil kolegu a ťažko sa zranil. Po vyliečení sa odoberá na predčasný dôchodok a nevie, čo s voľným časom. Preto vďačne príjme priateľov návrh, aby sledoval jeho psychicky labilnú ženu Madelaine, ktorá je posadnutá minulosťou. Jej manžel sa obáva, aby si nesiahla na život. Udalosti však naberajú závratný spád, keď Scottie podľahne kúzlu Madelaine... (STV)
(viac)Zaujímavosti (96)
- Scottieho (James Stewart) kolaps po smrti Madeleine (Kim Novak) urýchli jeho nočná mora. Začína rozpadom kytice kvetov, ktoré Madeleine pred svojim prvým pokusom o samovraždu roztrhala na kusy, hodila do vody a pozorovala ako odplávajú preč. V nočnej more sa však namiesto reálnych objavujú papierové kvetiny, čo naznačuje, že falošný ideál osobnosti Madeleine už bol vo forme nočnej mory v Scottieho podvedomí prítomný. (Biopler)
- Po zoznámení sa s Judy (Kim Novak) ju neskôr Scottie (James Stewart) pozve k sebe na byt. Je rovnako oblečená ako Madeleine, no je ešte brunetou. Sedí na rovnakom mieste ako predtým Madeleine. Obe scény sa podobajú v tom, že Scottie v nich stojí nad ženami v dominantnom postoji. V prvej sekvencii ide o jeho snahu donútiť sen, aby sa stal skutočným, v druhej o snahu donútiť skutočnosť, aby sa premenila v sen. (Biopler)
- V scéne, keď Judy (Kim Novak) píše Scottiemu (James Stewart) list, kamera ju obchádza v polkruhu a tienidlo lampy na stole zapĺňa veľkú časť plátna, až ho na chvíľu takmer prekryje. Pripomína to scénu, v ktorej Madeleine prichádza za úsvitu ku Scottiemu, aby mu prerozprávala svoj sen. Sedí pri jeho písacom stole, naklonená do svetla stolnej lampy a hovorí mu o svojej hrôze z temnoty. Ľudské osvietenie je teda zachytené ako úbohé a neschopné čeliť rozvíjajúcej sa metafyzickej temnote. Tým, že Hitchcock obe scény prostredníctvom lampy a tieňa prepojil, vytvára zároveň spojitosť i medzi súčasnou situáciou Judy, jej neschopnosťou sa s ňou vyrovnať a temnotou, ktorú predstavuje Madeleine. (Biopler)
- Sekvencia úvodných titulkov je sprevádzaná hudbou, ktorá neskôr zaznie až v scéne, v ktorej sa Judy (Kim Novak) mení v Madeleine v salóne krásy. Je to jediná scéna, v ktorej zaznie totožný hudobný motív. Obrazovo to tiež ladí, nakoľko v scéne pozorujeme detail na ženskú tvár, na tvár, ktorá sa premieňa v masku. (Biopler)
- Svojrázne výtvarné riešenie úvodných titulkov predstavuje tematický aspekt snímky. Realizoval ho Saul Bass. Najprv je vidieť ženskú tvár, potom zameranie sa na pery, oči. Tvár je bez výrazu, podobná maske, predstavujúca nevyspytateľnosť vonkajšieho výzoru a nemožnosť dozvedieť sa, čo sa pod maskou skrýva. Oči sa však hýbu zo strany na stranu, hovoriac, že pod maskou sú uväznené neznáme emócie či strach. Z hĺbky očí k divákovi preniká otáčavý, špirálovitý pohyb, ktorý ho chce do seba vcucnúť. Skrz túto sekvenciu chce Hitchcock upozorniť, že film bude aj o niečom zásadnejšom, než je strach z výšok. (Biopler)
- Marilyn Monroe bola tiež zvažovaná pre hlavnú ženskú rolu, ktorá nakoniec pripadla Kim Novakovej. (westerns)
- Priemerná dĺžka záberu = 6,7 sekundy. (westerns)
- James Stewart vo filme jazdí na aute typu DeSoto Fireflite z roku 1956. (westerns)
- Ako súčasť marketingovej kampane spoločnosť Paramount prehlásila, že medzi režisérom Alfredom Hitchcockom a herečkou Kim Novak (Madeleine Elster / Judy Barton) vzniklo viacero konfliktov priamo počas natáčania. Kim však neskôr prehlásila, že už nič nemohlo byť viac vzdialené od pravdy. (srbak)
- Produkcia pôvodne zvažovala viacero názvov, napr. "A Matter of Fact", "The Mad Carlotta", "Face in the Shadow", "Possessed by a Stranger" alebo "Darkling I Listen". (srbak)
- Alfred Hitchcock bol presvedčený, že Vertigo dosiahlo svojho času slabších ohlasov a ziskov najmä kvôli hercovi Jamesovi Stewartovi (John "Scottie" Ferguson), ktorý ako 50-ročný nedokázal dôveryhodne zahrať 25-ročného mladíka. (srbak)
- V roku 2001 zvolil Americký filmový inštitút Vertigo za 18. najnapínavejší film. Režisér Alfred Hitchcock dominoval rebríčku celkovo deviatimi titulmi. (MikO_NR_1909)
- Jeden z najobľúbenejších filmov Martina Scorseseho. (MikO_NR_1909)
- Podľa prieskumu magazínu "Sight & Sound" Britského filmového inštitútu (BFI) z roku 2012 je Vertigo najlepším filmom všetkých čias. (Sufferer)
- Okamžik, kdy Judy (Kim Novak) vbíhá do ke dveřím kostela se zvonicí a Scottie (James Stewart) ji následuje, je natočen ve dvou záběrech – v prvním jsou hory v pozadí zality zlatavým slunečním světlem, v druhém jsou šedavé a bez sluníčka. (kriplozoik)
- Natáčelo se od 30. září do 19. prosince 1957 v Kalifornii. (Varan)
- Celosvětová premiéra proběhla 9. května 1958 v San Franciscu. (Varan)
- Film se měl nejprve jmenovat stejně jako původní román „From Among the Dead“ a jeho dějištěm měla být Paříž. (Pavlínka9)
- Elsterovu (Tom Helmore) pracovnu si Alfred Hitchcock natolik oblíbil, že požádal Henryho Bumsteada, aby navrhl a postavil přesně takovou místnost v jeho domě na Bellagio Road. (Pavlínka9)
- Film obdržel po premiéře v tisku několik záporných recenzí a jeho návštěvnost byla zklamáním. Do kin ho uvedli znovu až v roce 1984. Tehdy se začala kvalita původního filmu značně zhoršovat. Společnost Universal Pictures zahájila pod vedením Jamese C. Katze a Roberta A. Harrise odbornou rekonstrukci. Výsledkem byla zbrusu nová verze filmu. Jeho rekonstrukce stála více než milion dolarů. (Pavlínka9)