Réžia:
Tomm MooreHudba:
Bruno CoulaisHrajú:
Brendan Gleeson, Fionnula Flanagan, Pat Shortt, David Rawle, Jon Kenny, Lisa Hannigan, Lucy O'Connell, Paul Young, Grethe MogensenObsahy(1)
V bájnej krajine starých Keltov žije na osamelom majáku otec s dcérou a synom. Život celej rodiny sa obráti hore nohami vo chvíli, keď sa ukáže, že malá dcérka Saoirse je poslednou z tuleních víl. Jedine ona totiž môže piesňou zachrániť všetky rozprávkové bytosti, ktoré premenila na kameň čarodejnica Macha. Po vysoko oceňovanej rozprávke Brendan a tajomstvo Kellsu prichádza írsky režisér Tomm Moore s ďalším kúzelným príbehom v celovečernom filme. Nádherne a tradične animovaný svet keltských mýtov a silné rozprávanie o sile materskej a súrodeneckej lásky vyniesol mladému režisérovi nie len porovnanie s najväčšími majstrami animovaného filmu, ale tiež už druhú nomináciu na Oscara. (ASFK)
(viac)Videá (8)
Recenzie (367)
O tom, že je neradno zatvárať negatívne emócie do zaváraninového pohára. Človek by čakal, že to bude len vizuálne úchvatné, ale je to vybrúsené aj po naratívnej stránke. Celé je to postavené na paralelizmoch. Rozprávkové bytosti majú svoje zrkadlové postavy v realite a mýtický príbeh tak reflektuje ten reálny. Hlavným hrdinom príbehu nie je Saoirse, ale jej brat Ben, ktorý sa musí vyrovnať so životnou stratou, a ktorý musí prekonať svoj žiaľ. Film je zároveň príbehom o tom, ako sa z Bena stáva dedič rozprávačskej tradície a tak sa dá považovať za meta-príbeh, čiže pojednanie o samotnej povahe rozprávanie. Prechod medzi jednotlivými úrovňami reprezentácie je vo filme formálne podporený použitím dvoch výtvarných prístupov. Rovina reality je zobrazená skôr v ostrej grafickej linke a prechod do sveta mýtu je indikovaný technikou maľby vodovými farbičkami. Film je nielen spracovaný 2D klasickou animačnou technikou, ale dáva dokonca košom akejkoľvek perspektíve a obrazy vyzerajú ako z čias, keď tento výdobytok renesancie ešte nikto nepoznal. Celé to pôsobí ako jeden prenatálny sen, nemeral som to, ale sú tam pasáže, kde sa podľa môjho odhadu minimálne 5 minút nepovie ani jedno slovo a je pozoruhodné, že to deti sledujú ako pribité na sedačke. ()
Táto rozprávka sama o sebe dýcha inak ako iné rozprávky (bežných 90 percent) je to aj tým, v ktorých krajinách (krajine) bola vytvorená, ale aj jej "severskou" atmosférou a tiež veľmi peknou animáciou. Dôležité je spomenúť aj krásnu hudbu, ktorá ma tak objímala, že som sa cítil úžasne, ale aj fakt, že táto hudba zvýrazňovala jednotlivé situácie, ktoré sa vo filme udiali (to má hudba asi robiť že?). Príbeh nie je nejaký extra zložitý, ale kto by chcel zložitý príbeh pri rozprávke a nakoniec film má aj nejaké posolstvo, alebo inak povedané má film Song of the Sea zmysel. Takže sám o sebe Song of the Sea nie je niečím úžasným, ale keď som zobral do úvahy všetky aspekty a možno aj mierne momentálnu konkurenciu tohto filmu musím povedať, že kvalitatívne je tento film určite nadpriemer. Koniec je pekný a ničím neprekvapí. Kto chce niečo čo je zároveň pre deti, ale aj dospelých tak túto rozprávku odporúčam (pre staršie deti). ()
Pokud jste odkojeni pixarovskou anebo disneyovskou animací, budete na Píseň moře koukat asi jako na zjevení. Pro mě je tento styl však nehorázným osvěžením, že ne všichni na západě (a v posledních letech vlastně nejen tam) neblázní s těma infantilníma omalovánkama. Protože ať už Brendan a tajemství Kellsu, tak i Píseň moře, to je pastva pro oči, každý jeden záběr by jste si nejraději nascreenovali, vytiskli a pleskli na stěnu, tomuhle já říkám umění. Krásný, napínavý a hlavně zajímavý příběh vás vcucne, ani nebudete vědět jak (pro mě ještě zajímavější než zmiňovaný Brendan). No a psát tu něco o hudbě, to je zbytečná ztráta písmenek, protože ta je jedním slovem úchvatná, byť v případě titulní písně se mi víc než originál od Lisy Hannigan líbí její česká verze v podání Markéty Irglové. A nezapomeňte- bacha na sovy! ;-) ()
Geniálně a líbivě stylizované, patřičně příběhově dojímavé a celkově vypulírované k dokonalosti. Píseň moře je klenot, který byl právem nominovaný na oscarech a neprávem nevyhrál, jelikož se jedná o film jako vystřižený z Mijazakiho tvorby. Což znamená záživný, dětský a dospělý animák zároveň. Pecka všech pecek! ... 90% ()
Dokonalé. Tomm Moore nielenže spojil základne druhy animácie do jedného filmu, ale držiac sa línie akú vytvoril už vo svojej prvotine Brendanovi a Tajomstve Kellsu zabrdol do Írskej mytológie a folklóru a vytvoril podmanivý príbeh o súrodeneckej láske, čarovnosti s odvážnym psíkom, ktorý vie bežať s vetrom o závod, ale sa aj potápať ako správny psopotapač. Hudba je krásna a nesie sa celým príbehom ako lightmotív. Zatiaľ čo v prvom svojom filme stavial do opozície mýtus a históriu, v Piesni mora stavia do opozície mýtus a súčasnosť. Páčilo sa mi ako to ladne prešlo z normálnej poetiky do tej rozprávkovej. Pripomínalo my to Mononoke, keby ju natočili Íry, alebo Oceán na konci uličky od Gaimana. Moore sa vybral inou cestou ako súčasný animovaný mainstream. A hoci som stále fanúšik Disneyho a Pixaru a všetkých tých príšerných fabrík na sentiment a zaujímavý príbeh, neviem sa ubrániť pocitu, že dušou a myšlienkou( aj keď jednoduchou), ale hlavne dobre zvoleným vizuálom, Pieseň mora všetkých prevyšuje. Rozhodne sa teším na Mooreov ďalší počin a soundtrack je povinnosťou. Hlavne na upršané dni. ()
Galéria (32)
Fotka © WestEnd Films
Zaujímavosti (16)
- Úvod filmu je zasazen do roku 1981, zbytek děje se odehrává na konci října 1987, v době, kdy bylo režisérovi Tommovi Mooreovi 10 let, stejně jako Benovi. (Wolffram)
- Verše na úplném začátku filmu: „Dítě lidské, vyjdi ven, v náruč lesů, vodních pěn! Vílou dej se pohýčkat, neboť v světě víc je nářku, než by se ti mohlo zdát,“ (překlad Věra Klásková) pochází z básně „The Stolen Child“, kterou napsal William Butler Yates. (KidWithGun)
- Když Ben a Saoirse lezou potrubím na povrch, v hlíně pod nimi lze spatřit Oko svatého Kolumby (Eye of Colm Cille) z předchozího filmu Tomma Moorea, Brendan a tajemství Kellsu (2009). (Wolffram)
Reklama