Seriál Bílá královna strhujícím způsobem ztvárňuje jedno z nejdramatičtějších a nejbouřlivějších období v dějinách Anglie. Příběh lásky a chtíče, svádění a podvodů, zrady a vražd je vyprávěn z pohledu tří zcela odlišných, ale stejně neústupných žen – Alžběty Woodvillové, Markéty Beaufortové a Anny Nevillové. Ve svém honu za mocí budou používat intriky, mistrnou manipulaci i ženské půvaby, aby se probojovaly na anglický trůn. Je rok 1464 a Anglie se před příchodem Tudorovců na trůn zmítá uprostřed války o legitimního krále. Je to trpký souboj dvou stran jedné rodiny – rodu Yorků a rodu Lancasterů. A všechny tři ženy zoufale touží získat korunu.
(HBO Europe)
Seriál Bílá královna strhujícím způsobem ztvárňuje jedno z nejdramatičtějších a nejbouřlivějších období v dějinách Anglie. Příběh lásky a chtíče, svádění a podvodů, zrady a vražd je vyprávěn z pohledu tří zcela odlišných, ale stejně neústupných žen – Alžběty Woodvillové, Markéty Beaufortové a Anny Nevillové. Ve svém honu za mocí budou používat intriky, mistrnou manipulaci i ženské půvaby, aby se probojovaly na anglický trůn. Je rok 1464 a Anglie se před příchodem Tudorovců na trůn zmítá uprostřed války o legitimního krále. Je to trpký souboj dvou stran jedné rodiny – rodu Yorků a rodu Lancasterů. A všechny tři ženy zoufale touží získat korunu.
(HBO Europe)
(viac)
Nový historický seriál z produkcie spoločnosti STARZ, nakrútený podľa bestsellerových románov Philippy Gregory, sa odohráva v najbúrlivejšom období britskej histórie.
The White Queen [Biela kráľovná] je vzrušujúci príbeh o ženách, ktoré sa zmietajú v nebezpečnom boji o trón. Čelia pritom niektorým z najkrutejších hráčov v dejinách, ktorí sa nezastavia pred ničím, aby dosiahli to, čo je v ich záujme, a podporili svojich najbližších. Jedná sa o epický príbeh o láske a strate, pokušení a klamstvách, zrade a vražde, ktorý je votkaný do životov troch rozdielnych žien. Elizabeth Woodville, Margaret Beaufort a Anne Neville – každá z nich bojuje o moc a hýbe kulisami dejín.
Píše sa rok 1464 a Anglicko je už deväť rokov devastované vojnou o legitímneho anglického kráľa. Vojnou, v ktorej bojujú dva rody tej istej rodiny - rod Yorkovcov a rod Lancasterovcov. Mladého a diabolsky krásneho potomka rodu Yorkovcov Eduarda IV. (Max Irons) korunujú za anglického kráľa. Za svoju korunu vďačí majstrovskému manipulátorovi Lordovi Warvickovi prezývaného "Stvoriteľ kráľov" (James Frain). Warvickove plány na ovládnutie kráľovstva sa však začnú rúcať, keď sa Eduard zamiluje a tajne ožení s nádhernou mladou vdovou Elizabeth Woodville (Rebecca Ferguson). Lord s nevôľou vníma vplyv novej kráľovnej a je rozhodnutý udržať si svoje postavenie za každú cenu.
Okúzľujúca a podmanivá Elizabeth Woodville sa za kráľa vydáva z lásky, no uchvátiť ho sa jej podarí iba s pomocou svojej matky Jacquetty (Janet McTeer), samozvanej čarodejnice. Elizabethinou úhlavnou protivníčkou sa stáva neochvejne lojálna príslušníčka Lancasterovcov Margaret Beaufort (Amanda Hale), hlboko veriaca žena, ktorá je pripravená obetovať svoj život, aby jej mladý a jediný syn Henrich Tudor usadol na trón. Do boja sa zapája aj Anne Neville (Faye Marsay), dcéra Lorda Warwicka, ktorá je v skutočnosti bábkou v rukách svojho otca. Mladá a ambiciózna Anne však po čase vezme osud do vlastných rúk a vydá sa za kráľovho mladšieho brata Richarda, vojvodu z Yorku (Aneurin Bernard).
(Incantator)
Spievali sa o nich rytierske piesne a dnes sú v TV. Slávne príbehy vojen ruží. Ak sa nenecháme odradiť zúfalo zlým pilotom a 2. dielom, čakajú nás prepletené príbehy bojov o moc, vplyv na dianie a osudové rozkoly v rodine. Ide o historickú fikciu, mnohé fakty sú doplnené legendami, ktorým ľudia verili. __Ďalej píšem o: 1) ženy ako oficiálne hlavné postavy na úkor historických udalostí, ktorých vznik je nedostatočne vysvetlený, 2) skazený pilot, 3) od 4 ep. zlepšenie zápletky/postáv/dialógov, 4) vizuálna nádhera, 5.) populárna vlna historických seriálov. __1) Názov napovedá, že ústrednou postavou je žena, resp. tri ženy. A ako ovplyvňovali mužov pri moci, aby sa udalosti vyvíjali v ich prospech, ako mal rovnaký čin rôzne účinky na tri ženy v rôznom postavení. To je premisa. The White Queen je však centrálna postava, s najvyššou dotáciou času. Čo býva často na škodu. Pretože faktický príbeh sa začal ešte pred tým, než je Biela kráľovná na scéne a diváci tak prichádzajú o poznanie súvislostí, základov, na ktorých možno stavať. (Hl. v pilote.) Bez naštudovania si aspoň wiki či pozretia pár hist. dokumentov o vtedajšej dobe nerozumieme, prečo bolo TAK nerozumné od kráľa vziať si ovdovelú ženu z nižšej šľachty s dvoma deťmi. Nerozumieme vplyvu grófa z Warwicku a jeho nárokom, či prečo majú jeho dcéry privilegované postavenie. Nerozumieme dôležitosti miestnych grófstiev a ich povinnosti/dobrovoľnosti pomáhať kráľovi atď.__ Zameranie sa na ženy odoberá čas mužom a teda nedostávame dostatočné informácie o výrazných zvratoch, rebéliach, neuvedomujeme si ich závažnosť. Hlavne spočiatku (1. 3 ep) ide príbeh Elizabeth zbytočne a neprirodzene na úkor skutočnosti. ___2) Toto v kombinácii s nudou spôsobenou veľmi jednoduchým rozťahaným prázdnym príliš rozprávkovým prehnane romantickým príbehom IBA dvoch ľudí, s kt. sa ťažko sympatizovať je príčinou FATÁLNE SKAZENÉHO PILOTU. (Hoci ten mal ľudí nalákať, mnohé drobnosti, ktoré si divák nezaujatý príbehom ľahko všimne, opäť vyvolávajú nevôľu. - 1. sekvencia sneh a zelené lístie nejdú do kopy, až po čase vidíme, že ide o sen. Sklené zábradlie, zipsy, odkvapové rúry... V ďalších dieloch však krásne dbajú na detaily. ) Na akú cieľovku mierili? ___3.) Našťastie, od 3./4. ep. konečne vidíme faktické zápletky, viac postáv, lepšie dialógy, postavy sa začínajú vyvíjať a nie čierno-bielo. Bola som potešená istou pomaly sa rozvíjajúcou slow-burn postavou, ktorá mi príjemne pripomenula príbehy rytierov z hodín literatúry. Hoci mnohé charaktery v istých častiach otravujú, v iných ich vieme pochopiť, či sympatizovať s nimi. Predstaví sa nám široká paleta nových mladých hercov. Z nich o mnohých snáď budeme ešte počuť. Napr. charizmatický Aneurin Barnard, ktorého mocnosť a sila prichádza časom s postavou. David Oakes je už klasický historický záporák. Faye Marsay počas série rastie a na konci jej veríme významové odtienky emócií. Krásna Rebecca Ferguson má tiež svoje svetlé chvíle. Som zvedavá, aká by bola v iných filmoch. Vďaka bohu, seriál spočiatku drží James Frain, neskôr Rupert Graves. Alebo charaktery vyrastú a postačia si sami. ___ 4) Nemôžem nespomenúť nádhernú cinematografickú stránku seriálu zlepšujúcu sa každým dielom. Takmer každý frame sťa obraz, hlavne posledné 3 epizódy. Ako sa dostávame hlbšie do duše postáv objavujú sa aj častejšie(extrémne) close-upy. Spočiatku mi robilo problém, aby ma akože silne epické nasvietenie cez okná neiritovalo. Rada som uvidela, že neskôr ubudlo prehnané množstvo týchto záberov na efekt a boli použité skutočne na vyvolanie dramatického efektu. Rovnako ako nízke uhly záberu kamery. Tumblr bola plná detailných záberov účesov, s tými sa fajne pohrali. Oceňujem aj príhodný production design, krásne interiéry, či bohato zdobené kostýmy. ___ 5) TWQ sa propagovala (zveličím to) - ako Game of Thrones pre ženy. Nemyslím si, že je to vhodné prirovnanie, pretože oba príbehy sú priveľmi odlišné (typ rozprávania, obsahovo, vyšší dôraz na charaktery neskôr v TWQ, obe však chcú ťažiť z explicitných sex. scén, honosných kostýmov a zápletiek). Avšak výhodou pre BBC bola práve popularita Game of Thrones, stredovekých The Pillars of the Earth, The Tudors a obľúbené knižné predlohy. Vyskúšané a úspešné historické fikcie tak uľahčili získavanie finančných prostriedkov. Zaujímalo by ma, či je séria zisková aj po prepade ratingov po pilote. ___CELKOVO: nenechajme sa odradiť úvodnými dielmi, TWQ stojí za to. TWQ má totiž potenciál stať sa srdcovou záležitosťou, čo býva zriedkavé. A keď už pre nič iné, získame predstavu, čo sa dialo v slávnych vojnách ruží a čo predchádzalo Henrichovi VIII. Môj tip – spolu so seriálom postupne krátko čítajte wiki pre kontext/historickú verziu. Ale pozor na spoilery. Choďte do toho. () (menej) (viac)