Réžia:
Erik SkjoldbjærgKamera:
Jallo FaberHudba:
AirHrajú:
Aksel Hennie, Wes Bentley, Stephen Lang, Stephanie Sigman, Jonathan LaPaglia, Ane Dahl Torp, Jørgen Langhelle, André Eriksen, Endre Hellestveit (viac)Obsahy(2)
Na začiatku 80. rokov sa v Nórsku rozmohol doslova ropný boom. Nové náleziská ropy a plynu poskytovali netušené možnosti a bohatstvo, ktoré sa zodpovedné úrady snažili vyťažiť z 500 metrovej hĺbky Severného mora. Petter, profesionálny potápač, a jeho brat Knut majú potrebnú disciplínu, silu a odvahu, aby sa vydali na najnebezpečnejšiu misiu na svete - na dno Severného mora. Avšak neočakávaná tragická nehoda všetko zmení. Petter je vyslaný na riskantnú cestu, na ktorej stráca prehľad o tom, kto ťahá za jeho nitky osudu a postupne zisťuje, že táto misia je nad jeho sily a že v stávke je jeho život. (Film Europe)
(viac)Videá (4)
Recenzie (48)
Pár krát ma počas sledovania filmu napadlo, že by som si radšej pozrel dobrodružný film o stavbe ropovodu na hladine mora, ako konšpiračný triler o stavbe ropovodu na dne mora. V hlbinách je fajnový old school triler, kde je jedinec sám proti všetkým, tí sa ho snažia zabiť, ale keďže je nesmierne chytrý, neúspešne. No a za druhé je komentárom k nórskej politike, americkej "pomoci" a samozrejmosťou je fakt, že nikomu z kruhov, kde sa točí ropovodným kohútikom , sa nedá veriť. Scenár bude skôr skutočnosťou inšpirovaný, akoby ju dejom kopíroval. 70%. Ako to dopadlo v tom Štrasburgu? ()
[SCANDI 2014] Vyťahovanie špinavého domáceho prádla z morského dna. Ľadový chirurg Skjoldbjærg je jednou z najzaujímavejších postáv súčasného nórskeho filmu a každým svojim ďalším filmom mi to len potvrdzuje. Medzinárodne koprodukovaný Pioneer sa však potkýna o vlastné ambície. Faktograficky hutný úvod do východzieho bodu zápletky je excelentný. Prvé minúty si ihneď získajú pozornosť precíznym remeselným prevedením a retro štylizáciou à la 80. roky (od rámovania záberov cez hudbu až po reminiscenciu temných konšpiračných thrillerov, dotýkajúcich sa závažných tém), no dejovo nastavenú latku dlho neudrží a očakávaniam nedostojí. Tam, kde štafetu z rúk dokonale ovládnutých technických kategórií a mrazivej atmosféry preberajú konvenčné modely rozprávania nastupuje klišé, rozpačité striedanie žánrových polôh, nerealisticky rýchle zvraty a skratkovité, umelo zostrihané scény. Režisérov audiovizuálne najpodmanivejší film si tak síce udržiava kompaktný vonkajší tvar, krásne pracuje s elipsovitými motívmi (zostup výťahu snímaný z výšky predpovedá hrdinov druhý zostup s potápačským zvonom) a prostredím, avšak podmorských scenérií je málo a vnútrajšok dejovej konštrukcie sa zrejme i vplyvom účasti piatich scenáristov chvíľami nepekne rozpadá. Na mieste je otázka, koľko z toho môžeme pričítať zjavným zásahom štúdia a skracovaniu materiálu do konečných 106 minút. Výsledok nie je zlý, no i vzhľadom na obsadenie (Hennie) nemôžem zatajiť sklamanie. 60% ()
Erik Skjoldbjærg je brilantní všude tam, kde může uplatnit svou schopnost přesně popsat určitou dějovou proceduru a vystihnout atmosféru prostředí - prvních dvacet minut je proto bezmála strhujících a i když se liší poněkud konzervativnějším přístupem od skvělého doku-thrilleru NOKAS, má v nich Pioneer přinejmenším stejný drive. Jenže pak přijde spletitá konspirace a perspektiva hlavní postavy s narušeným vnímáním (vzpomínka na Insomnii) a tady se v Pioneerovi dostává do konfliktu solidní subjektivní rovina (přeludy, paranoia) s konspiračním thrillerem, který trpí dost neobratným dávkováním informací a místy taky trochu kostrbatou režií (scéna s autem v tunelu vypadá hodně útržkovitě). Ambice je tu dost vysoká - morální kritika "norského ekonomického zázraku", který z pohledu filmu stojí na porušování základních lidských práv. Výsledek? Rozpačitý. Jako milovník podmořských sekvencí ale nutně přihazuju hvězdu nahoru. Tohle se muselo líbit i Cameronovi. ()
Spracovanie skutočného príbehu o ťažbe ropy kdesi na dne mora v Nórsku v 70. rokoch. Prvé minúty sú filmársky poctivo natočené, skutočne sa im darí zachytiť ten look sedemdesiatich rokov a morských thrillerov ktoré sa v tom čase točili (fúzatými námorníkmi, zrnitou kamerou alebo poctivými reálnymi kulisami bez rušivého CGI mi to na moment pripomenulo napríklad The Poseidon Adventure). Prvý ponor je tak príjemne atmosférický a v rámci možnosti pôsobí skutočne. To sa však bavíme o prvých desiatich minútach filmu. Zvyšných sto sa Erik Skjoldbjaerg pokúša a akúsi konšpiračnú krimi drámu. Že sa odklonil od podmorského thrilleru by mi vôbec nevadilo, keby toho zvyšným minútam nechýbalo mnoho. Ale čo z drámy ktorá nemá žiadne emócie, ani neumožní nahliadnuť na psychológiu postáv? Čo z krimi ktorá nevie dávkovať informácie a v prvej polovici divák v podstate netuší komu a o čo vlastne ide? A čo z konšpiračného thrilleru ktorý nie je ani sekundu napínavý? Navyše keď film nemá spád, ani žiadne tempo a aj na severský počin je až príliš chladný. Výsledok je tak skôr než akokoľvek zaujímavý, len útrpne nudný. Herecky to nie je zlé a aj technicky tomu nie je veľmi čo vytknúť, ale čo z toho, keď tá konšpirácia o ktorú sa tu jedná je podaná tak nezáživne, že to je divákovi tak akurát jedno. CELKOVO: 2* (4/10) ()
Velmi zajímavý příběh podle skutečné události, kdy v Norsku, během potápění do extrémních hloubek, dojde ve svařovací kapsli k nehodě, při které jeden zkušený potápěč chvilku zkolabuje a jeho bratr zahyne. A protože se snaží přijít záhadě na kloub, jak to bylo s plynem k dýchání, dostane se až k ohrožení svého života. Ono totiž velkým společnostem s americkou účastí při stavbě plynovodu není radno házet klacky pod nohy. Nějakého viníka si totiž vždycky najde. A jako pravil velký norský šéf -za dvacet let bude Knutův syn žít v jedné z nejbohatších zemí na světě. Jo, dvacet let uplynulo a Norsko tím je. Jen tak na okraj podalo žalobu k mezinárodnímu soudu pár potápěčů z Pioneera, kterým Američany upravený dýchací plyn poškodil mozek. Takže -příběh i zpracování dobré, nenudila jsem se, kamera mě nezklamala, tudíž čtyři hvězdy. ()
Galéria (24)
Zaujímavosti (1)
- Petter Jensen (Aksel Hennie) nosí hodinky značky Rolex GMT Master II. (dyfur)
Reklama