Réžia:
Vladimír BahnaScenár:
Štefan SokolKamera:
František LukešHudba:
Jozef MalovecHrajú:
Emília Vášáryová, Bronislav Križan, Ctibor Filčík, Martin Gregor, Viera Strnisková, Eva Poláková, Oľga Sýkorová, Július Vašek, Vlasta Fialová (viac)Obsahy(1)
Filmový prepis rovnomenného románu Rudolfa Jašíka. Dej filmu je situovaný do štyridsiatych rokov nášho storočia, do prvých rokov druhej svetovej vojny. Zachycuje politickú a spoločenskú atmosféru jedného zo slovenských mestečiek, ktoré žije zdanlivo v závetrí, ďaleko od sveta a vojny. No zdanie klame. Pod povrchom pokojného, každodenného života prebieha tragický proces urýchľujúci osudy ľudí, rozpad ich charakterov, no aj dozrievanie ich vťahov. Film je príbehom Evy a Igora, ich lásky, násilne prerušenej vplyvom politických udalostí. V tejto epoche osobných i spoločenských tragédií sa z detí takmer cez noc stávajú dospelí, z poctivcov obete a z duševných úbožiatkov vrahovia. Film na osudoch Evy a Igora, židovských povozníkov Samka a Maxiho a kariéristu Flórika podáva vierohodný, presvedčivý obraz doby, poznačenej expanziou fašizmu. (oficiálny text distribútora)
(viac)Recenzie (40)
Bahnu mám spojeného spíš s historickými dramaty laděnými do humoru. V Námestí svätej Alžbety si stihnul prvotřídní drama poskládané z malých obrázků, zpočátku poeticky laděných, se stupňujícím se napětí až k drsnému závěru. I když si snímek nezjískal takový ohlas jako Obchod na korze, jde o velmi silný divácký zážitek. Je poznat, že se Bahna věnoval dramaturgii, všeho je tak akorát, neobjevují se hluchá místa. Skvělá práce kamery i hudebního skladatele Jozefa Malovce. Další z klenotů slovenské kinamatografie. ()
O tomto filmu jsem neměl ani tušení, jméno režiséra mi nic neříkalo, o to větší bylo překvapení, jak kvalitní film to je. Má ovšem smůlu, že je ze stejného roku jako Obchod na korze, takže je jím zastíněn, neb ve srovnání s ním je kapánek slabší. Tísnivá atmosféra, která postupem děje nabývá na intenzitě, je zachycena skvěle. Hlavní nevýhodou oproti Korzu je asi představitel hlavní mužské role B. Križan, který toho neuhraje tolik jako J. Króner. ()
Knihu som čítala ešte v puberte a bola výborná. Film som videla teraz, no jednak mám odjakživa problém so starým štýlom hrania (či už bol hollywoodsky alebo domáci, prehnaná štylizovanosť pohybov a celková divadelná teatrálnosť mi vadí), jednak sa mi záverečných pár minút filmu zdalo uponáhľaných, nedotiahnutých, odfláknutých. Tam by som veruže prijala viac výrazu i emócií, než zopár krátkych záberov na mladého Križana, ktorý teda vôbec nevyzerá na to, že práve videl zomrieť zopár blízkych ľudí... Ale musím uznať, že po všetkých stránkach je to dobre spravený film, samozrejme s ohľadom na rok výroby. ()
Klasický snímok z obdobia Slovenského štátu, v ktorom je dobre spracovaná ťaživá atmosféra blížiacich sa neskorších krutostí. Tradičné výborné herecké prevedenie - vyzdvihnem napr. Filčíka, Vašeka, Polónyiho či Gregora. Človek si celý čas musí klásť otázku, ako sa mohlo dopustiť, aby sa tieto a podobné veci udiali. ()
Spočiatku som mal pocit, že ma tento postarší film príliš neosloví, pretože taká tá zastaralejšia forma, v ktorej sa či už naše alebo zahraničné (no predovšetkým tie cz/sk) snímky natáčali ma nikdy nevedela osloviť. Postupom času som si ale vytvoril k postávam určitý vzťah a najviac ma zaujala najmä kvalitne vyobrazená, z knižnej predlohy prevzatá, krutá dobová situácia na území Slovenska z obdobia druhej svetovej vojny, ktorú podčiarkovala naozaj hutná atmosféra. Igorovi som fandil, Flórika preklínal a v konečnom dôsledku sa mi k záveru dostalo aspoň akej takej satisfakcie, aj keď bol osud mnohých deportovaných vopred jasný. ()
Galéria (3)
Fotka © Slovenský filmový ústav
Reklama