Réžia:
John HillcoatScenár:
Joe PenhallKamera:
Javier AguirresarobeHrajú:
Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee, Charlize Theron, Robert Duvall, Guy Pearce, Garret Dillahunt, Michael Kenneth Williams, Molly Parker, Paul Hodge (viac)Obsahy(1)
Svet bol zničený pred približne desiatimi rokmi. Nikto nevie, čo sa vlastne stalo. Možno to bol jadrový útok, možno vesmírna udalosť. Zomreli milióny ľudí, či už počas katastrofy alebo neskôr od hladu a zúfalstva z pomalej smrti. Muž (Viggo Mortensen) a chlapec (Kodi Smit-McPhee) putujú temnou krajinou, vzdorujú hladu a zime, občas sa musia skryť pred ľuďmi alebo sa brániť pri napadnutí. Všetok svoj osobný, a teda veľmi vzácny majetok, si vezú v nákupnom vozíku, vybavenom spätným zrkadlom, aby videli, či ich niekto nesleduje. Jediným zdrojom radosti sú pre nich občasné nálezy potravy. Na svojej ceste sa stretávajú s húfmi zúfalých preživších a čelia gangom, kanibalom či zlodejom. Okrem rodinného puta ich spája vedomie, že existencia jedného je dôvodom pre život toho druhého. Otec cíti zodpovednosť za dieťa, ktoré sa narodilo krátko po katastrofe a ktoré nepozná zaniknutú civilizáciu. Predstiera optimizmus a je schopný kvôli synovi aj zabiť. Každodenné prežívanie ho zmáha, stáva sa podozrievavýn, prestáva rozlišovať medzi dobrom a zlom. Na chvíle šťastnej minulosti, ktoré strávil so svojou ženou (Charlize Theronová), môže len spomínať. Otec so synom miera na juh k morskému pobrežiu, aj keď nevedia, čo ich tam čaká a či majú ešte nejakú nádej. (TV JOJ)
(viac)Videá (2)
Recenzie (1 597)
Opojně pomalé, beznadějně depresivní, se všemi odstíny šedé, špínou, kterou nesmyjete a vizí před níž nelze utéct. Hillcoat zahalil Ameriku do nejponurejších barev a zadaptoval McCarthyho knížku s takovým důrazem, že začnete ve sklepě vršit zásoby a učit se střílet z luku, stahovat místo filmů králíky a hledat nejrychlejší cestu k nejbližšímu krytu. Mortensen je sázkou na jistotu, Kodi Smit-McPhee je příjemným překvapením, ale klobouk letí k nohám Hillcoata, který publikum válcoval už v Proposition. Apokalypsa, ze které běhá mráz po zádech. Řemeslo, které hřeje. A film, jenž nutí k zamyšlení. ()
Depresívna, post-apokalyptická road-movie pešo, po vlastných. Hillcoat sa teda neserie a po prekvapení spred štyroch rokov nesklamal ani pod tlakom napätých očakávaní. 'The Road' sa v mojom hľadáčiku objavila už dlho pred premiérou, pretože Vigga mám rád a najmä sa mi páčil Hillcoatov štýl v spomínanom 'The Proposition'. Jeho ultrašpinavé, umazané prostredie sa objavuje aj tu, ale ešte vo väčšej miere a s ešte väčším dôrazom na realistickosť drsného, pochmúrneho inferna temnej budúcnosti. Film začína poriadne zrezka a šupne nepripraveného diváka in medias res, priamo do epicentra celého príbehu. Začiatok preto pozitívne kvitujem, nerieši príčiny katastrofy, nehľadá sprisahania. Príbeh je prakticky len realistickou púťou otca a syna naprieč neľútostnými podmienkami vyhasnutého sveta. Napätie snímku rozhodne nechýba, dramatické a smutné okamihy takisto. Postavy vo filme sú bezmenné, takže nerieši ani charaktery iných postáv, než dvoch hlavných, Kodi Smit-McPhee ale castingových agentov svojim výkonom určite nezahanbil. Viggo herecky znova obstál a občas mu skvelo zasekunduje vedľajšia postava, ktorú hrá nejaké zvučné herecké meno. Piatu hviezdičku strhávam za príliš odfláknutý (len-aby-uspokojil-amerických-divákov) záver. 85%. ()
[imdb: 7.9/10] | me: Veľmi silný príbeh o ceste, hľadani nádeje, hodnotách, ktoré upadli do zabudnutia, o vôli bojovať, prežiť a žiť. Veľmi presvedčivo, veľmi otvorene. Bez nadnesených posolstiev, bez zbytočných odkazov. O pute otca a syna silno a hlboko, o ľudských možnostiach a rozhodnutiach, ktoré menia úplne všetko. Je to sonda do života a konania ľudí na pokraji, bez príkras, s násilim a sebeckosťou, so strachom, ale i láskou a vôli nevzdať sa hoci dôvody už takmer nie su. Zanechal veľmi silné dojmy a pocity. Viggo Mortensen je naozaj vynikajúci (chcelo by to minimálne nomináciu) + Charlize Theron (hoci v "časovo" malom) veľmi pôsobivá. ()
Je to celkom dobrá dobrodružná postapokalyptická dráma. Má výborný príbeh odohrávajúci sa niekoľko rokov po neznámej katastrofe, ktorá prakticky zničila svet a väčšinu ľudstva. Muž si po smrti svojej manželky uvedomil, že doma ho už nič nečaká a tak sa vydal na cestu so svojim synom, lenže ani tu toho moc príjemného nenachádzajú, trpia hladom a navyše občas nachádzajú ľudí, ktorým je potrebné sa vyhýbať. Ale muž v tomto bezútešnom svete aj tak urobí všetko preto, aby svojho syna chránil a skúsili predsa len nájsť aj niečo lepšie. Spracovanie je celkom slušné, ale dalo sa z toho získať aj viac. Hlavným problémom je, že po stránke príbehu je to až moc podvyživené a to aj vo svojej kategórii, tu skutočne ide len o to putovanie, postavy nikde nezostanú dlhší čas a preto sa aj tie potenciálne podzápletky vôbec nevyužijú, ani tá línia z minulosti s matkou ma moc nezaujala, bez nej by som sa ľahko obišiel a nanešťastie to na mňa ani nefungovalo tak silne, ako by som od obsahu očakával. Ale zase to putovanie je dostatočne zaujímavé, chválim to drsné, špinavé prevedenie, postavám som fandil, dá sa urobiť predstava o svete, keďže postavy prejdú dostatočnú vzdialenosť a behom toho sa nájde dostatok zaujímavých situácií, obzvlášť návšteva domu zabijakov, ale ako som spomínal, práve preto ma mrzí, že všetkým týmto výborným prvkom s veľkým potenciálom sa nakoniec dej vôbec nevenuje a ide sa ďalej. Ale dobrý dojem rozhodne prevláda, bavilo ma to a bol som zvedavý, čo príde ďalej. A navyše ma aj celkom zaujalo, že v tomto prípade si pôvod katastrofy tvorcovia nechali pre seba, čo nie je práve bežné. Inak po akčnej stránke sa tu toho moc čakať nedá, nájde sa tu len pár skôr kratších sekvencií, ale zase sú celkom napínavé, no hlavne to má výbornú atmosféru, čo je aj hlavným, kladom filmu. Herecké obsadenie je na tom dobre, moc postáv sa tu neobjaví, ale Viggo Mortensen a postava chlapca sú úplne ideálne, takže to dokáža utiahnuť, Charlize Theron je tu zbytočná, ale v malých úlohách potešia aj Robert Duvall a Guy Pearce. Réžia a technická stránka sú výborné, skvelá vizuálna stránka, atmosféra, výprava a to spomínané špinavé prevedenie, jedine emocionálne ma to moc nezasiahlo, ale inak si nemôžem sťažovať. Škoda, Cesta mala veľký potenciál, aby sa stala jedným z najlepších filmov svojej kategórie, čo sa nestalo, ale aj tak ma to stále bavilo, keďže viacero stránok má vysokú kvalitu. 68% ()
Říká se člověk člověku vlkem a v tomhle případě to platí dvojnásob. Minimalistická sonda do života dvou cizinců bez domova, kteří hledají nejenom cestu na jih, ale i jeden k druhému nedopadla úplně nejhůř. Vlastně dopadla nad očekávání výtečně. Snaha užívat si malé věci utopené v provazcích deště, jež smývá krev na cestě. Oba pronásledování stínem minulosti stejně tak jako přízrakem budoucnosti. Všechno je lží, jen smrt je skutečnou. John Hillcoat namíchal atmosféru z níž je cítit, že i kyslík musí být řidší. Předkládá obrazy, které divák znalí předlohy poznává, ale ve filmové řeči nemají až takový tah na bránu, jaký má ona literární předloha, což může být ve výsledku na škodu. Nicméně je to podívaná intimní a podobně depresivní jako předloha, což se v tomhle případě velice cení. Navíc má Hillcoat jedno eso v rukávu a tím je dokonale padnoucí hudba Nicka Cavea. ()
Galéria (90)
Fotka © Palace Pictures
Zaujímavosti (24)
- Viggo Mortensen (Muž) byl v Pittsburghu vyhozen z obchodu, protože ho obsluha považovala za bezdomovce. Spával totiž ve svých filmových kalhotách, aby se lépe sžil s rolí. (-bad-mad-wolf-)
- Stejně jako u Proposition (2005), předchozího filmu režiséra Johna Hillcoata, jsou autory hudby Nick Cave a Warren Ellis. (Asgy)
- Tržby ze severoamerických kin byly 8,1 milionu amerických dolarů, součet těch celosvětových 27,6 mil. (NIRO)
Reklama