Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tóno Pánik (Attila Mokos) vychádza z väzenia. Po piatich rokoch sa konečne slobodne nadýchne. Radostné zvítanie sa s kamarátmi naznačuje, že sa preňho začína nový život. Napriek tomu, že manželka Mária (Helena Krajčiová) ho pred bránami väznice nečaká, Tóno sa teší, že sa vracia domov, do rodnej obce Čierny Hron. Už cestou autom v ňom dôverne známe miesta vyvolávajú spomienky na spoločné zážitky s kamarátmi z detstva Petrom (Robert Więckiewicz) a Marekom (Jan Vondráček), údolie, v ktorom žije, je rovnako prívetivé, ako keď odchádzal. Má svoj domov rád. Hneď ako sa Tóno objaví v obci, nastávajú problémy. Miestny policajt Rovniak (Jevgenij Libezňuk) ho legitimuje, chlapi v krčme sa vyhýbajú priamemu pohľadu do očí. Tóno je predsa zlodej, sedel v base za krádeže dreva, treba byť obozretný. Čo na tom, že aj iní majú na rováši, sedel iba Tóno. A niekto ho udal. Tóno dodnes nevie kto. Ako býva zvykom, najlepším prostriedkom na prelomenie ľadov je štamperlík na privítanie. Tóno platí rundu a hneď má plno známych. Nič sa za tých päť rokov nezmenilo. Tóno prichádza domov, kde ho víta jeho žena Mária a dlhoročný kamarát Štefan (Roman Luknár), miestny podnikateľ. Mária by chcela Tónovi toho toľko povedať, aj malý Miško sa na tatinka teší. Tóno však dá prednosť Štefanovi. Spoločne bilancujú až do noci. Štefan ponúka Tónovi možnosť zarobiť si. A keďže oboch mužov spája nielen priateľstvo, ale aj spoločná kriminálna minulosť, je jasné, že sa Tóno bude musieť rozhodnúť – vráti sa ku krádežiam dreva alebo skutočne začne nový život? Tóno cíti voči Štefanovi dlh, veď postaral sa o jeho rodinu, kým bol vo väzení, postavil mu dom, pretože si Tóno odsedel trest aj za Štefana. Bude to ťažké rozhodovanie. To, že sa z väzenia vrátil iný Tóno, než ten, ktorý doňho odchádzal, vie iba jeho žena. Mária sa snaží poskytnúť svojmu mužovi útechu. Tešila sa naňho a stále ho miluje. Napriek tomu sa medzi ňou a Tónom otvára čoraz väčšia priepasť vzájomného odcudzenia. Tóno sa pokúša nájsť si prácu. V lese ani na píle ho však nechcú, veď kto by zamestnal zlodeja? Napriek opakovaným Štefanovým návrhom sa Tóno bráni tomu, aby sa vrátil k starému spôsobu života – ku krádežiam. A tak stráca aj Štefana. Priatelia z detstva – podnikateľ Peter a farár Marek sa snažia Tónovi všemožne pomôcť, majú však svoje vlastné trápenia a problémy mužov po štyridsiatke a sami hľadajú cestu, ako sa vyrovnať s tým, že ich predstavy o živote narážajú na tvrdú realitu. Tóno sa cíti sám a zúfalo hľadá východisko. Šancu má nakoniec ako jediný dá majiteľ miestnej železnice, strojvodca Smejkal (Jaromír Hanzlík), ktorý ako jeden z mála netrpí predsudkami... (TV JOJ)

(viac)

Recenzie (197)

SeanLSD 

všetky recenzie používateľa

Súčasné témy, menej súčasný, ale vhodný filmový výraz a to najtradičnejšie slovenské prostredie nie sú zlou kombináciou pre moderný film resuscitovanej národnej kinematografie. Trochu vášne a dynamiky ako aj menej chľastu a nadávok by tomu výrazne pomohlo, ale výsledok je o hodne výstižnejší, kvalitnejší a prirodzenejší než všetky tie mondénne a malomeštiacke „bratislavské“ filmy a seriály. Tézy o chľaste, kamarátstve, prázdnote a priepastných rozdieloch v kvalite existencie vo vidieckych regiónoch a živote na hranici s divou prírodou môžu niekomu pripadať ako klišé - a do istej miery aj skutočne iba potvrdzujú existujúce stereotypy - ale v porovnaní s umelosťou či sterilitou tej „mestskej“ časti nových filmov mi prídu ako zjav... . . . a došlo aj k emocionálnemu efektu. Nie kvôli koncu hlavného hrdinu, ale kvôli tomu, čo mu predchádzalo, mi po skončení POKOJA V DUŠI do duše vtiahol nepokoj. Čo si počať s tou prázdnotou, keď nepomáhajú kamaráti, alkohol ani láska? Musel som vyjsť von, do májovej noci, utiecť do polí...---- ... Bol presne taký víkendový večer, aký kedysi znamenal absolútno, nabitý očakávaním a túžobný... avšak všetky mladícke lákadlá piatkovej noci na malomeste už boli pasé, javili sa ako prázdnota. Vysedávanie v bare, tľachy a sila komunity, skupinová radosť a pubertálne energické nadšenie, šanca, že s neznámou kráskou či známou láskou príde veľký cit, to všetko stratilo kúzlo nepoznaného, pominulo v dospievaní ostatných, alebo sa rozplynulo v dezilúzií, či stratilo v obmedzeniach veku, vzťahu či poznania. Nádhera teplej noci akoby nemala dušu, výzvy sa ma netýkali, pokoj bol znepokojivý. Okúzlenie vyprchalo, naplnenie chýbalo. Alkohol ani najrozličnejšie opojenia ho už nedokázali zastúpiť, aj ony zovšedneli. Neboli už zázrakmi v nočnej jazde mestom či krajinou, iba mechanickým zabúdaním uzavretým kdesi medzi štyrmi stenami. ... ---- Napokon, keď už som sa nabažil prechádzky, ľútosti a melanchólie, vďačne zisťujúci, že okúzlenie ešte nepominulo, kamaráti, ženy a chľast ma znovu definitívne vrhli do života... Nepokoj z duše nezmizol, ale na chvíľu sa naň zabudlo... ()

Arius 

všetky recenzie používateľa

Nebudem tu vytýkať klasické problémy slovenských filmov ako klišé a pod. koniec koncov boli hodně zminimalizované. Námet dobrý,výber hercov a podanie dobré, dej bol velmi vhodne kombinovaný s panoramatickými zábermi na krásnu slovenskú prírodu. Dá sa teda povedať že môžem byť spokojný ale vôbec by som sa nesťažoval ak by tvorcovia pridali ešte pár minút. Pokoj v duši je také nedochôdča, niečo ako nedomalovaný obraz. Nebudem nadsadzovať len pre domáci pôvod. Slovenský štandart ktorý si za vyššie uvedené dôvody zaslúži 3 hviezdy. ()

Reklama

kinderman 

všetky recenzie používateľa

Další z Křižanových easternů, do současnosti zasazený příběh propuštěného vězně, předkládá přehršel pro autora typických motivů (např. vina, trest, zrada, žena na piedestalu) řízné (tj. intelektuálským plkáním nezatížené) dialogy a důraz na vykreslení prostředí. Neustálá přítomnost slivovice a cigaret mě nepohoršila. ()

E=mc2 

všetky recenzie používateľa

vcelku pozeratelne a s mojej strany velmi nadhodnotene. vytacala ma strasne kamera ktora by svenkovala aj 360 ak by za nou nebol stab. namiesto staticky komponovaneho zaberu ktory je bezny vo svete je tu ustavicny pohyb neklud a transfokacia, ktora i ked ma mozno reprezentovat vnutorny stav cloveka, hlavenej postavy je nepripustna. Stale plati ze Luknar je dobry herec. Film ssa zial drzi na povrchu a absentuje to comu sa hovori dramaticky obluk ktory zrejme uz nikdo v svk nevytvori..ale snad hej :) O com je vlastne tento film. O akom pokoji v dusi? Hlavnej postave je sice dany najvacsi priestor, ale to len vonkajsi, kde prevlada herecka akcia nad charakterom postavy. Ten v podstate uplne absentuje. Sem tam dobra hlaska.Pekne fujari ale roztrasene vrtulnikove zabery ako by neexistovalo gyro. Ale ako vravim vcelku pozeratelne a nejak som to dokazal aj v pohode prijat. zatial takto teda. hm a inak celkom depkarina p.s. strasne by ma zaujimalo co su to slovenske pomery? :D ()

T2 

všetky recenzie používateľa

Rozpočet $-miliónovTržby USATržby Celosvetovo $545,144(zatiaľ len Slovensko a Česko)║ Tvorcovia tohto filmu môžu za komerčný úspech v prvom rade ďakovať Jane Kirschner a jej pesničke"Pokoj v duši". Film sám o sebe nie je zlý na Slovenské pomery ale dohromady neponúkne nič preborné, herecké výkony sú prevažne dosť chatrné na to aby prednes hercov bol viac než nezáživne odrecitovanie dialógov, chýba im skutočné zanietenie aby dostali postavy skutočnú hĺbku. Myšlienka podaná v príbehu nie je zlá, skôr forma v akej je ponúknutá nezanechá dojem, žiadny dojem, takže z príchodom záverečných titulkov sa myšlienka príbehu vytratí z hlavy rýchlejšie než by ste čakali a jediné čo ostáva v pamäti je ústredná pesnička, ktorá film na plnej čiare zatieňuje a dokáže omnoho viac svojou výpoveďou zaujať. Jediné čo skutočne poteší je technická stránka filmu, kde celkom dobre ladí kamera a hudba. Suma sumárum, má film bližšie k všednej televíznej produkcii než k nejakému silnému dramatickému filmu z veľkým posolstvom, čo by malo byť prezentované na striebornom plátne. /videl v kine: 40%/ ()

Galéria (16)

Zaujímavosti (23)

  • Píseň "Pokoj v duši" se v červnu roku 2009 stala nejhranější písní na slovenských pohřbech. (Gogen)
  • Herec Attila Mokos se musel pro hlavní postavu Tóna naučit střílet z opravdové pušky. (Sufferer)
  • Do menších epizódnych postáv sa režisér rozhodol obsadiť ochotníkov z amatérskych divadiel v Brezne, Medzibrode a Ráztoke. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama