Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tóno Pánik (Attila Mokos) vychádza z väzenia. Po piatich rokoch sa konečne slobodne nadýchne. Radostné zvítanie sa s kamarátmi naznačuje, že sa preňho začína nový život. Napriek tomu, že manželka Mária (Helena Krajčiová) ho pred bránami väznice nečaká, Tóno sa teší, že sa vracia domov, do rodnej obce Čierny Hron. Už cestou autom v ňom dôverne známe miesta vyvolávajú spomienky na spoločné zážitky s kamarátmi z detstva Petrom (Robert Więckiewicz) a Marekom (Jan Vondráček), údolie, v ktorom žije, je rovnako prívetivé, ako keď odchádzal. Má svoj domov rád. Hneď ako sa Tóno objaví v obci, nastávajú problémy. Miestny policajt Rovniak (Jevgenij Libezňuk) ho legitimuje, chlapi v krčme sa vyhýbajú priamemu pohľadu do očí. Tóno je predsa zlodej, sedel v base za krádeže dreva, treba byť obozretný. Čo na tom, že aj iní majú na rováši, sedel iba Tóno. A niekto ho udal. Tóno dodnes nevie kto. Ako býva zvykom, najlepším prostriedkom na prelomenie ľadov je štamperlík na privítanie. Tóno platí rundu a hneď má plno známych. Nič sa za tých päť rokov nezmenilo. Tóno prichádza domov, kde ho víta jeho žena Mária a dlhoročný kamarát Štefan (Roman Luknár), miestny podnikateľ. Mária by chcela Tónovi toho toľko povedať, aj malý Miško sa na tatinka teší. Tóno však dá prednosť Štefanovi. Spoločne bilancujú až do noci. Štefan ponúka Tónovi možnosť zarobiť si. A keďže oboch mužov spája nielen priateľstvo, ale aj spoločná kriminálna minulosť, je jasné, že sa Tóno bude musieť rozhodnúť – vráti sa ku krádežiam dreva alebo skutočne začne nový život? Tóno cíti voči Štefanovi dlh, veď postaral sa o jeho rodinu, kým bol vo väzení, postavil mu dom, pretože si Tóno odsedel trest aj za Štefana. Bude to ťažké rozhodovanie. To, že sa z väzenia vrátil iný Tóno, než ten, ktorý doňho odchádzal, vie iba jeho žena. Mária sa snaží poskytnúť svojmu mužovi útechu. Tešila sa naňho a stále ho miluje. Napriek tomu sa medzi ňou a Tónom otvára čoraz väčšia priepasť vzájomného odcudzenia. Tóno sa pokúša nájsť si prácu. V lese ani na píle ho však nechcú, veď kto by zamestnal zlodeja? Napriek opakovaným Štefanovým návrhom sa Tóno bráni tomu, aby sa vrátil k starému spôsobu života – ku krádežiam. A tak stráca aj Štefana. Priatelia z detstva – podnikateľ Peter a farár Marek sa snažia Tónovi všemožne pomôcť, majú však svoje vlastné trápenia a problémy mužov po štyridsiatke a sami hľadajú cestu, ako sa vyrovnať s tým, že ich predstavy o živote narážajú na tvrdú realitu. Tóno sa cíti sám a zúfalo hľadá východisko. Šancu má nakoniec ako jediný dá majiteľ miestnej železnice, strojvodca Smejkal (Jaromír Hanzlík), ktorý ako jeden z mála netrpí predsudkami... (TV JOJ)

(viac)

Recenzie (198)

SeanLSD 

všetky recenzie používateľa

Súčasné témy, menej súčasný, ale vhodný filmový výraz a to najtradičnejšie slovenské prostredie nie sú zlou kombináciou pre moderný film resuscitovanej národnej kinematografie. Trochu vášne a dynamiky ako aj menej chľastu a nadávok by tomu výrazne pomohlo, ale výsledok je o hodne výstižnejší, kvalitnejší a prirodzenejší než všetky tie mondénne a malomeštiacke „bratislavské“ filmy a seriály. Tézy o chľaste, kamarátstve, prázdnote a priepastných rozdieloch v kvalite existencie vo vidieckych regiónoch a živote na hranici s divou prírodou môžu niekomu pripadať ako klišé - a do istej miery aj skutočne iba potvrdzujú existujúce stereotypy - ale v porovnaní s umelosťou či sterilitou tej „mestskej“ časti nových filmov mi prídu ako zjav... . . . a došlo aj k emocionálnemu efektu. Nie kvôli koncu hlavného hrdinu, ale kvôli tomu, čo mu predchádzalo, mi po skončení POKOJA V DUŠI do duše vtiahol nepokoj. Čo si počať s tou prázdnotou, keď nepomáhajú kamaráti, alkohol ani láska? Musel som vyjsť von, do májovej noci, utiecť do polí...---- ... Bol presne taký víkendový večer, aký kedysi znamenal absolútno, nabitý očakávaním a túžobný... avšak všetky mladícke lákadlá piatkovej noci na malomeste už boli pasé, javili sa ako prázdnota. Vysedávanie v bare, tľachy a sila komunity, skupinová radosť a pubertálne energické nadšenie, šanca, že s neznámou kráskou či známou láskou príde veľký cit, to všetko stratilo kúzlo nepoznaného, pominulo v dospievaní ostatných, alebo sa rozplynulo v dezilúzií, či stratilo v obmedzeniach veku, vzťahu či poznania. Nádhera teplej noci akoby nemala dušu, výzvy sa ma netýkali, pokoj bol znepokojivý. Okúzlenie vyprchalo, naplnenie chýbalo. Alkohol ani najrozličnejšie opojenia ho už nedokázali zastúpiť, aj ony zovšedneli. Neboli už zázrakmi v nočnej jazde mestom či krajinou, iba mechanickým zabúdaním uzavretým kdesi medzi štyrmi stenami. ... ---- Napokon, keď už som sa nabažil prechádzky, ľútosti a melanchólie, vďačne zisťujúci, že okúzlenie ešte nepominulo, kamaráti, ženy a chľast ma znovu definitívne vrhli do života... Nepokoj z duše nezmizol, ale na chvíľu sa naň zabudlo... ()

gogo76 

všetky recenzie používateľa

Ak si zhrnieme, čo všetko na Slovensku za posledných dvadsať rokov vzniklo, tak musím uznať, že Pokoj v duši patrí medzi tie lepšie kúsky. Nie žeby bol tento film sám o sebe nejakou bombou, ale aspoň som po dlhom čase sledoval uveriteľný príbeh, hoci opäť pesimistický. Musím pochváliť dobré obsadenie a exteriéry, ale hlavne DIALÓGY, ktoré sú našou najväčšou a najčastejšou slabinou. Konečne sa dali počúvať, sú uveriteľné a nebolo mi z nich trápne. V každom novom slovenskom filme som pochválil hudbu a tu mi rovnako urobila radosť. Rád si to pozriem ešte raz a aj preto sa prikláňam k štyrom hviezdičkám. 70%. ()

Reklama

Havenohome 

všetky recenzie používateľa

Malomeštiaci z Forzy si povedali, že aj oni majú na to, aby urobili hraný film. Veru na to majú! Ale len peniaze. Tam to končí. Nepomôže ani Jana Kirschner, ani Martin Štrba, ani Křižan. Balko to dofušoval za všetkých. V päťdesiatke si hodil okolo krku šál, prečítal si Eisensteina a ide sa na to! Hraný film tras sa! Cieľ bol však splnený. Meštiacke publikum sa dojalo nad krásami Horehronia, nad tragickým osudom "pravého chlapa" (Nikto síce nepochopil, prečo nakoniec spáchal sebevraždu, ale to je jedno.) Do kín prišla generácia, ktorá naposledy videla strieborné plátno pred tridsiatimi rokmi. Niekde v sedemdesiatych rokoch zamrzla aj poetika tohto filmu. To je aj dôvod prečo je tento machistický blud obľúbenejší medzi pospolitým ľudom ako napríklad extravagantná Báthory (Jožo Nižnanský to lepšie napísal!). Ak chce niekto tvrdiť, že takto sa žije na dedine, nech si pozrie radšej Liovej Dom. Pokoj v duši je len meštiacky gýč a kolonizátorská predstava o "drsnej" dedine. ()

Arius 

všetky recenzie používateľa

Nebudem tu vytýkať klasické problémy slovenských filmov ako klišé a pod. koniec koncov boli hodně zminimalizované. Námet dobrý,výber hercov a podanie dobré, dej bol velmi vhodne kombinovaný s panoramatickými zábermi na krásnu slovenskú prírodu. Dá sa teda povedať že môžem byť spokojný ale vôbec by som sa nesťažoval ak by tvorcovia pridali ešte pár minút. Pokoj v duši je také nedochôdča, niečo ako nedomalovaný obraz. Nebudem nadsadzovať len pre domáci pôvod. Slovenský štandart ktorý si za vyššie uvedené dôvody zaslúži 3 hviezdy. ()

sator 

všetky recenzie používateľa

Slovenské filmy mě nikdy moc nebraly,tenhle docela ušel 70 %............ ...........................Tvorcovia tohto filmu môžu za komerčný úspech v prvom rade ďakovať Jane Kirschner a jej pesničke"Pokoj v duši". ...............................tomuhle nerozumím nebo´t ve filmu písnička nezazněla..... ()

Galéria (16)

Zaujímavosti (23)

  • Producentsky stojí za projektom spoločnosť Forza Production House, pre ktorú je to prvý filmový projekt. (Smok)
  • Slávka Halčáková si vo filme zahrala malú postavu partnerky Roberta Wieckiewicza, ktorý stvárnil rolu najlepšieho kamaráta hlavného hrdinu, podnikateľa Petra. Nakoniec ale bola z filmu kompletne vystrihnutá, nakoľko jej postava odpútavala pozornosť od hlavného príbehu. (Zdroj: pluska.sk) (Raccoon.city)
  • Píseň "Pokoj v duši" se v červnu roku 2009 stala nejhranější písní na slovenských pohřbech. (Gogen)

Reklama

Reklama