Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Akčný
  • Krimi
  • Thriller

Recenzie (11)

plagát

Amatér (1979) 

Pravdepodobne ako väčšina Kieslowszkého obdivovateľov som sa s týmto režisérom zoznámil prostredníctvom jeho posledných filmov, teda predovšetkým trilógiou Tri farby. Postupne som sa však pustil do objavovania rýdzo poľského Kieslowszkého vo filmoch ako Amatér, Pokoj, či svetovo oceňovaná séria natočená pre poľskú televíziu Dekalóg. Amatér je vyvrcholením tvorijev fázy, kedy sa od dokumentárneho filmu odklonil a začal režírovať hraný film, avšak so dominantnými prvkami realizmu. Film Amatér zachytáva začiatky a zrod filmárskeho nadšenia nákupcu v malomestskej fabrike Filipa Mosza (Jerzy Stuhr), na pozadí jeho osobného a pracovného života. Filip, ktorý vyrastal ako sirota, si za nemalé peniaze kúpil 8mm kameru, ktorou chcel natočiť prvé roky svojej malej dcérky. Keď sa o tom dopočuje riaditeľ fabriky Halski (Stefan Czyzewski), osloví Filipa, či by nechcel natočiť udalosti pri príležitosti 25. výročia fabriky. Filip sa takto stane filmovým kronikárom podniku. Filip sa za pomoci Anny (Ewa Pokasová) z Federácie amatérskych filmových klubov dostane na festival amatérskeho filmu v hlavnom meste, kde skončí na treťom mieste. Filip sa takto dostáva do pre neho záhadného, prítažlivého sveta filmu. Tak, ako stúpa malá hviezda Filipa v jeho malom meste a začína si všímať svet okolo sveta a kamerou poukazovať na odvrátenú stránku svojho okolia, začína súdruh Halski priamo ovplyvňovať jeho tvorbu. Zasahuje ako do obsahu Filipových filmov, tak aj do činnosti filmového klubu, ktorý Filip za financovania podnikom založil. Keď sa Filip zúčastní na seminári s Krysztofom Zanussim, poprosí ho o návštevu filmového klubu vo Weliciach. Kieszlowsky tak jednoznačne vzdáva hold tomuto legendárnemu poľskému režisérovi, zakladateľa filmového štúdia TOR, pre ktoré Kieslowszki často pracoval. Filip sa stáva čoraz viac cinefilom, ako otcom a manželom, čo jeho žena Marta nedokáže spracovať a opúšťa svojho muža. Filipa si začína uvedomovať, aký vplyv má film pre jeho osobný a pracovný život. Po tom, ako v krátkom filme na objednávku poľskej televízie odhalí to, čo sa skrýva za fasádami “budovateľskej politiky socializmu“ a po následnom prepustení priateľa Osucha (Jerzy Nowak), si uvedomí možné následky pre ľudí, ktorých sa obsah dokumentárneho filmu priamo týka. Mimochodom, práve toto je hlavným dôvodom, prečo sa Kieslowszki rozhodol odísť zo sveta dokumentárneho filmu – možné negatívne následky pre protagonistov. Po dobrovoľnom preexponovaní onoho filmu o tehelni pre poľskú televíziu sa Filip vzdáva svojho cieľa zachytávať každodenný život v socialistickom Poľsku. Záverečná scéna filmu, kedy si Filip 8mm ruskú kameru namieri proti sebe, bola diskutovaná viacerými poľskými filmovými kritikmi. Podľa niektorých znamená symbolickú rezignáciu Kieslowszkého pod tlakom cenzúry a zásahom vládneho aparátu do tvorby filmárov. Podľa Kieszlowského interpretácie si Filip uvedomil, že aj keď filmy natáča s dobrými úmyslami, mnohých ľudí tým môže poškodiť. Amatér možno nezaujme obsahovou, dejovou dynamikou, ale práve hĺbkou, bezprostrednosťou otázok, ktoré si bezpochyby náročný divák (a poľské publikum je známe svojou náročnosťou) počas a po zhliadnutí filmu pokladá.

plagát

Náš den přijde (2010) 

Ten, kto pozná filmy Gaspara Noe-ho a páčili sa mu, ocení aj tento snímok. Vincent Cassel je proste frajer, "pán herec", možno presvedčivejší ako Al Pacino- ale to už asi vieme. Režisérom je Romain Gavras, ktorý je autorom mnohých kontroverzných klipov a krátkych filmov. Nie je taký drsný ako Noe, ale film sa mu podaril. Jednoducho tento film odporúčam, a teším sa na ďalšiu naturalistickú vec z Francúzska.

plagát

Žena od susedov (1981) 

Azda jediné negatívum filmu, a to určite so mnou mnohí suhlasia je, že od začiatku mi bolo jasné o čo ide a ako sa to skončí...vo chvíli keď Fanny Ardant došla s tým svojím mužom do nového domu. Už len z toho, že taká superžena sa nikdy nedá dokopy s takých dedkem...aj keď v Americkej noci to tak tiež bolo...No asi Truffautove skúsenosti boli predsalen väčšie ako tie moje...Ale inak super snímok...Odporúčam!

plagát

Ukradnuté bozky (1968) 

Antoine trochu povyrástol od "Nikdo me nemá rád" ale pokračuje vo svojej ceste hľadania sa vo svete žien...Zažíva milé a každodenné zaujímavé príhody...Najviac sa mi páči jeho pôsobenie v v obchode...jeho šéf je tiež ťažký "haluzák" a jeho manželka je proste skvost...Fabienne Tabard , Fabienne Tabard,....Antoine Doinel, Antoine Doine....pred zrkadlom...proste dokonale....

plagát

Šéfka (2011) (relácia) odpad!

keby to videl Donald Trump pred sobášom s Ivanou, tak by pravdepodobne nad Slovákmi a Čechmi len mávol rukou, prípadne po Šéfke by si "strčil prst skrz krk" ... od tohto horší bol asi len Farmár hľadá "kravu/y"....Mojsejová...tse...shes back, shesh stronger, ritcher and ...of course...even dumber!!!

plagát

La pistola de mi hermano (1997) 

Chlapík sa dopúšťa len dvoch ťažkých zločinov, konkrétne 2 vrážd...zabije SBS-kára v supermarkete a típka na benzínke, ktorý očumuje spomínanú holku...Celkom dobrý filmíček, pripomína mi film Elephant od Van Sant-a. Postavy sú trošku teatrálne, ale na to som si už u španielskych filmov tohto typu zvykol...Ale odporúčam, kľudne si to pozrite, rozhodne to neuškodí...

plagát

Cudzinec na úteku (2005) 

Páčilo sa mi to! To je všetko...nič sa v tomto filme divákovi nevnucuje, Yvan Attal hrá obe role presvedčivo, Sophie Marceau je elegantná a distingvovaná , rovnako ako celý príbeh. Nebolo to nič svetoborné, ale mne osobne sa Anthony Zimmer páči oveľa viac ako remake, The tourist.

plagát

21 gramov (2003) 

Klasika od Iňárrituho, veľmi silné príbehy, normálne neviem koho viac ľutovať...Po jeho filmoch si aspoň divák môže uvedomiť, že jeho život je ešte celkom znesiteľný (aspoň ten môj, závisí to od diváka)

plagát

Kráľova reč (2010) 

Najprv som bol voči filmu skeptický, pretože Firtha som videl len v britských adaptáciách románikov a Bridget Jonesovej...Teraz sa ale pripájam a tvrdím, že Firth si Oscara zaslúži pretože bol presvedčivý po všetkých stránkach. Nikdy som nevidel herca koktak tak prirodzene...