Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Vyrůstal ve špatné čtvrti, od dětství měl problémy s policií a nakonec byl nespravedlivě odsouzen k trojnásobnému doživotnímu trestu. Rubin Carter (Denzel Washington), který si v ringu vydobyl přezdívku Hurikán, byl černým koněm střední váhy. Jeho sny o mistrovském titulu jsou rozmetány ve chvíli, kdy je zatčen, obviněn z trojnásobné vraždy a díky nenávistnému policistovi a zastrašeným zmanipulovaným svědkům i odsouzen. Hurikán v rámci boje o zachování lidské důstojnosti a zdravého rozumu sepíše v cele svou autobiografii s přiléhavým názvem Šestnácté kolo. Roky letí, přes protesty a podporu populárních osobností Boba Dylana a Muhammada Aliho, zůstává Hurikán díky neúspěšným odvolacím soudům ve vězení. Jeho kniha se z pultů bestsellerů dávno přesunula do regálů v antikvariátech. Přesto mu právě ona přinese po dvaceti letech za mřížemi vysněnou a spravedlivou svobodu. Mladičký černoch, pocházející ze stejně nuzných podmínek jako Hurikán, dokáže společně se svými pěstouny neuvěřitelné. Po přečtení Šestnáctého kola se jim podaří to, o co se advokáti marně pokouší celých dvacet let. Vrátí Hurikánovi svobodu. Film je natočen podle skutečných událostí. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Videá (1)

Trailer

Recenzie (167)

classic 

všetky recenzie používateľa

Hurikán” bola mimochodom prezývka mimoriadne obávaného profesionálneho boxera ("šampióna") v strednej váhe → Rubina Cartera, Afroameričana, ktorého v polovici 60. rokov, najprv obvinili z trojnásobnej, obzvlášť brutálnej vraždy, a to spolu s istým mladíkom Johnom Artisom, ktorý asi zrovna bol iba v nesprávnom čase na nesprávnom mieste, následne ich čisto »biela porota« ihneď uznala vinnými, aby nakoniec obidvaja vyfasovali snáď ten skoro najvyšší možný trest, ktorý sa ale našťastie úplne vyhol "smrti" , no zrejme ani doživotie, nie je pre neho asi žiadnou veľkou výhrou, pričom aspoň môže do konca života nasávať → kvantum väzenskej atmosféry, však ? Na druhej strane je práve teraz i poriadne frustrovaný, priam nasiaknutý samou nenávisťou od päty až po hlavu, či dokonca aj na tri (celé) mesiace na samotku umiestnený, kde sa mu začínajú vytvárať šialené halucinácie, ktoré sú v spojení so schizofréniou, vskutku ozaj nebezpečnou kombináciou... Skrátka, buď ho to zlomí na celej čiare, alebo ešte vydrží, čím si takpovediac → predÍži, už tak svoju úbohú existenciu, no zároveň nebyť jeho silnej osobnosti, tak tým pádom by nikdy nezačal vo väzení písať knihu s názvom → „The Sixteenth Round: From Number 1 Contender To 45472” (v preklade: „Šestnáste kolo: od uchádzača číslo 1 do 45472”), ktorá sa síce hneď nestala akýmsi vyhľadávaným a pútavým bestsellerom na pultov kníhkupectiev, keďže najskôr v tej dobe segregované "Spojené štáty (ne)americké" , mali trochu iné starosti, než si povedzme - dopriavať pravidelné čítanie príliš (ne)zaujímavých memoárov → právoplatne odsúdeného černocha, ktorý sa v podstate so zákonom ani bohvieako nekamarátil, a tak si svoj boží údel pravdepodobne zaslúži... ? I napriek tomu sa táto knižka predsa k jednému ("osudovému") čitateľovi dostane, ktorý, predstavte si to, pred pár týždňami, či trebárs niekoľkými mesiacmi, ešte ani nevedel čítať, ba ani čarbať do písanky, že nebyť troch milých Kanaďanov, v zložení: Sama Chaitona, Terryho Swintona a Lisy Petersovej, tak bohvie, akoby vlastne taký Lesra "Lazarus" Martin napokon skončil ? / Ďalej »spoilerovať« už nebudem, pretože by som automaticky čoraz viacej ponúkal scenáristické indície, ktorými sa to v Jewinsonovom životopisnom snímku len tak hemží, maximálne tak všetkým potenciálnym divákom napoviem, aby pozorne po celý čas sledovali film, že sa súčasne nemusia obávať ani → stopáže 2. a pol hodín, pretože v hlavnej úlohe nielenže dominuje → naprosto presvedčivý Denzel Washington, že všetko dôležité a podstatné, sa vám bude postupne podávať, ako na podnos. Absolútne nebudete o nič ochudobnení. Snímok má aj svoje »hluché miesta« v zmysle celkovej réžie pokročilého veterána, ktorá si nie vždy udržuje vysokú úroveň, že miestami skáče po časovej osi, ako zmyslov zbavená, na čo som si potom ináč i zvykol, a nie, nemusíte sa vonkoncom báť akéhosi rušivého charakteru, týmto spôsobom nás zoznamujú s prvotnými udalosťami, pritom v nasledujúcom ponímaní, sa toto tempo ustáli. V roku 1999 bola k dispozícii i kamera → renomovaného Rogera Deakinsa, vôbec sa dá povedať, že je film zručne spracovaný, no občas sa mierne zadrháva kvôli svojej zdĺhavej akademičnosti. () (menej) (viac)

genetique 

všetky recenzie používateľa

Denzel ako herec je jeden z mojich naj a tu sa mi to len potvrdilo. Podáva obdivuhodný výkon, podložený skvelým scenárom a réžiou. Výborný emotívny príbeh, ktorý vás či chcete, či nie, chytí za srdce a na konci vtlačí slzy do očí. Takmer dve a pol hodiny tejto skvelej živitopisnej drámy ubehne ako voda a je len ťažko uveriteľné, že takéto niečo sa naozaj stalo. 80%. ()

Reklama

Matty 

všetky recenzie používateľa

Řeším dilema, zda-li Hurikán(a) hodnotit čistě jako film. Jako fiktivní, kompletně vymyšlený příběh vytvořený za účelem menšího citového vydírání, či jako zfilmování skutečných událostí a přihlížet tím pádem také k nakládání tvůrců s fakty. Skutečnost byla jiná, ne tak černobílá. Zmínil bych pouze dvě divákům zatajené skutečnosti: v autě Cartera a Artise byly nalezeny zbraně, ze kterých se střílelo; dle vyšetřovatele McGuireho potvrdil vinu rovněž detektor lži. Mohlo jít (a nejspíš šlo) o rozsáhlejší spiknutí „bílých“, stále zde však zůstává pověstné „co když…“. S lehkou nadsázkou (a snad i bez ní) by šlo říct, že Carterův případ byl nahlížen dle aktuální nálady ve společnosti. A požadavkům společnosti přesně odpovídá Jewisonův snímek. Pro přehnané množství časových rovin a formálních přístupů k nim (proč byly všechny scény z ringu černobílé?) poněkud roztříštěné vyprávění se s přesunutím děje do vězení mění v akademicky uhlazenou podívanou s morálním poselstvím a maximálním hereckým nasazením (Oscara dostal Denzel dodatečně až za Training Day). Filmy z vězení vždycky táhly, tenhle dává v lepších chvilkách vzpomenout na Shawshank, jeho komplexnosti ovšem nedosahuje. Hurikán pojímá oblíbené téma o slepé spravedlnosti příliš schématicky, aby mohl být vystavován coby důrazné memento. Nevyhýbá se ani takovým klišé, jako pronášení patetických proslovů před vynesením rozsudku a vzhlížení k nebi, symbolu svobody. Abyste mne špatně neponímali – není to špatný film, jenom tuze předvídatelný a to já nerad. 70% ()

3n3my 

všetky recenzie používateľa

Podľa hodnotenia som čakal niečo viac ako sa mi dostalo. Priznám sa, že hoci bol Denzel Washington po celý čas skvelý, väčšiu časť filmu som sa nudil. Začiatok filmu, zápasy, väznica, detstvo - to mi celkom ušlo, ale naťahovanie s prípadom v druhej polovici bolo už zjavné a pretiahnutá stopáž mi vadila. Hlavne pestúni mi prišli nejakí prispatí. Predsa len táto téma tu už viackrát bola a diváka musí zaujať pri takmer 2,5 hodinovom filme niečím viac. A na mňa opäť doľahol len závan Ameriky! Jedenkrát v pohode, viackrát si to už ale nedám. ()

Sany33 

všetky recenzie používateľa

Filmy točené podľa skutočných udalosti so športovou tématikou a k tomu všetkému s Denzelom, čo by som mohol viac chcieť. Je to síce životopisný film a tak ide šport do úzadia ale hrá to kvalitne na city a ja som mu to celkom žral. Box síce nie je niečo čomu by som bol oddaný ako futbalu ale pozriem si ho rád ak ide o dobré zápasy. Nakoľko ide o skutočné udalosti a Carter to v reále mohol dotiahnuť naozaj ďaleko nebyť skorumpovanej polície a súdnych procesov naberá príbeh na originalite. Dokonca sa za prepustenie dožadovali aj niektoré veľké mená svetového boxu ako napríklad Dylan či Ali, ktorý by tým pádom mali konečne konkurenciu v ringu. Nestalo sa tak a až snaha malého dieťaťa, ktoré bolo oddané svojmu cieľu dostať spravodlivosť dokázalo to, čo nedokázali hory zaplatených právnikov, darovať Rubinovi Carterovi slobodu. 75% ()

Galéria (33)

Zaujímavosti (24)

  • Natáčalo sa od novembra 1998 v štáte New Jersey na miestach ako štátna väznica East Jersey v Rahway a v mestách Avenel a Paterson, neskôr sa štáb presunul do kanadského Toronta. (Arsenal83)
  • Joey Giardello žaloval producentov filmu pre urážku na cti za zobrazenie jeho súboja s Carterom. Prípad bol vyriešený mimosúdnou cestou a režisér Jewison pristúpil na uverejnenie vyhlásenia na DVD verzii, že "Giardello bol nepochybne veľký bojovník." (Smok)

Súvisiace novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (viac)

Reklama

Reklama