Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký historický film o mužích, kteří rozpoutali válku kvůli ženě. Dramatický příběh se odehrává v jedenáctém století, kdy se lenní rytíř Chrysagon rozhodne využít svého práva "první noci", které mu zaručuje právo strávit svatební noc s nevěstou kteréhokoli svého poddaného. Tentokrát jde ovšem o víc než jen o nezadatelné právo. Vesnická dívka Bronwyn je totiž víc než jen půvabná a energická a šlechtic se do ní zamiloval. Chtěl by ji získat jen pro sebe, což se vůbec nelíbí ženichovi, který vyvolá vzpouru a postaví se proti nařízení a autoritě svého pána. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Zaujímavosti (12)

  • Charlton Heston vo svojej autobiografii „In the Arena“ rozpráva o tom, ako sa odhodlaný mladý Steven Spielberg niekoľkokrát pokúsil preniknúť na scénu, aby sledoval natáčanie, ale zakaždým ho vyhodili. Režisér Schaffner ale nakoniec ustúpil a povolil mu vstup, nech sleduje, čo sa nakrúca. (Arsenal83)
  • Viacerí recenzenti v tom čase poznamenali, že Richard Boone a James Farentino boli zle obsadení – Boone vyzeral skôr ako kovboj vo westerne, no a Farentino, aj keď mal byť francúzsky roľník, nedokázal sa zbaviť svojho brooklynského prízvuku. (Arsenal83)
  • Napriek tomu, že sa odohráva v Normandii 11. storočia, bol celý nakrútený v Kalifornii – čo bolo na tú dobu najneobvyklejšie, pretože väčšina veľkých historických eposov bola natočená buď v Španielsku alebo Taliansku. (Arsenal83)
  • Pre Charltona Hestona to bol vysnívaný projekt a preto sa angažoval aj v produkcii. Veľmi chcel, aby film bol v podstate intímnou drámou, no zistil, že Universal očakávalo akýsi historický epos, aký nakrútil už mnohokrát predtým. Nedokázal tak presadiť svoje ciele a štúdio film prerobilo tak, aby sa akčné scény čo najviac predĺžili, pričom niekoľko intímnejších scén bolo vystrihnutých. Film sa nakoniec stal kasovým prepadákom a Hestona pocit z nevyužitej príležitosti iritoval po zvyšok života. (Arsenal83)
  • Stredoveký historik Andrew E. Larsen ocenil podobne ako kritici realistické zobrazenie fyzických predmetov a sociálnych vzťahov danej doby. Tvrdí však, že filmová prezentácia pohanstva medzi nevoľníkmi je extrémne prehnaná a že právo prvej noci je len mýtus. Kritizoval tiež romantizáciu filmu v tom, „čo je v podstate znásilnenie“, pričom dodal, že – hoci k takýmto znásilneniam v tom čase dochádzalo – neboli právne nijako ukotvené. (Arsenal83)
  • Filmoví kritici vo veľkej miere chválili film pre jeho „drsné“ realistické zobrazenie doby, a to tak vo fyzických aspektoch, ako sú brnenie a zbrane, štruktúry a scény, ale aj v jeho zobrazení sociálnych okolností a správania stredovekých pánov a nevoľníkov. (Arsenal83)

Reklama

Reklama