Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tóno Pánik (Attila Mokos) vychádza z väzenia. Po piatich rokoch sa konečne slobodne nadýchne. Radostné zvítanie sa s kamarátmi naznačuje, že sa preňho začína nový život. Napriek tomu, že manželka Mária (Helena Krajčiová) ho pred bránami väznice nečaká, Tóno sa teší, že sa vracia domov, do rodnej obce Čierny Hron. Už cestou autom v ňom dôverne známe miesta vyvolávajú spomienky na spoločné zážitky s kamarátmi z detstva Petrom (Robert Więckiewicz) a Marekom (Jan Vondráček), údolie, v ktorom žije, je rovnako prívetivé, ako keď odchádzal. Má svoj domov rád. Hneď ako sa Tóno objaví v obci, nastávajú problémy. Miestny policajt Rovniak (Jevgenij Libezňuk) ho legitimuje, chlapi v krčme sa vyhýbajú priamemu pohľadu do očí. Tóno je predsa zlodej, sedel v base za krádeže dreva, treba byť obozretný. Čo na tom, že aj iní majú na rováši, sedel iba Tóno. A niekto ho udal. Tóno dodnes nevie kto. Ako býva zvykom, najlepším prostriedkom na prelomenie ľadov je štamperlík na privítanie. Tóno platí rundu a hneď má plno známych. Nič sa za tých päť rokov nezmenilo. Tóno prichádza domov, kde ho víta jeho žena Mária a dlhoročný kamarát Štefan (Roman Luknár), miestny podnikateľ. Mária by chcela Tónovi toho toľko povedať, aj malý Miško sa na tatinka teší. Tóno však dá prednosť Štefanovi. Spoločne bilancujú až do noci. Štefan ponúka Tónovi možnosť zarobiť si. A keďže oboch mužov spája nielen priateľstvo, ale aj spoločná kriminálna minulosť, je jasné, že sa Tóno bude musieť rozhodnúť – vráti sa ku krádežiam dreva alebo skutočne začne nový život? Tóno cíti voči Štefanovi dlh, veď postaral sa o jeho rodinu, kým bol vo väzení, postavil mu dom, pretože si Tóno odsedel trest aj za Štefana. Bude to ťažké rozhodovanie. To, že sa z väzenia vrátil iný Tóno, než ten, ktorý doňho odchádzal, vie iba jeho žena. Mária sa snaží poskytnúť svojmu mužovi útechu. Tešila sa naňho a stále ho miluje. Napriek tomu sa medzi ňou a Tónom otvára čoraz väčšia priepasť vzájomného odcudzenia. Tóno sa pokúša nájsť si prácu. V lese ani na píle ho však nechcú, veď kto by zamestnal zlodeja? Napriek opakovaným Štefanovým návrhom sa Tóno bráni tomu, aby sa vrátil k starému spôsobu života – ku krádežiam. A tak stráca aj Štefana. Priatelia z detstva – podnikateľ Peter a farár Marek sa snažia Tónovi všemožne pomôcť, majú však svoje vlastné trápenia a problémy mužov po štyridsiatke a sami hľadajú cestu, ako sa vyrovnať s tým, že ich predstavy o živote narážajú na tvrdú realitu. Tóno sa cíti sám a zúfalo hľadá východisko. Šancu má nakoniec ako jediný dá majiteľ miestnej železnice, strojvodca Smejkal (Jaromír Hanzlík), ktorý ako jeden z mála netrpí predsudkami... (TV JOJ)

(viac)

Recenzie (197)

triatlet 

všetky recenzie používateľa

Pokud je umění natočit film o ničem, pak je Pokoj v duši jedním z nejumělečtějších snímků. Nádherná písnička Jany Kirschner mi evokovala výpravný příběh ze života, ale dostalo se mi útržkovitých scén, v nichž se místy odráží Križanova lyrika, ale celkově mozaika obyčejných strarostí nefunguje - namátkou zcela vyčpělý motiv psíčka/ štěněte. ()

drackula 

všetky recenzie používateľa

Hlavná myšlienka filmu je evidentná avšak nieje taká úderná aby v človeku zanechala nejaký hlbší dojem. Oceňujem najmä prostredie, v ktorom bol film natočený a to aj vďaka tomu, že kolegyňa v práci z tejto lokality pochádza a mal som tak zákulisné informácie prakticky o každom dome alebo komparzistovi. Príjemne ma potešila aj technická stránka filmu avšak na hlbší zážitok to nestačilo. Herci ma moc nepresvedčili, a napriek evidentnej snahe ústredné posolstvo vyšumí z hlavy prakticky okamžite. Nebyť Jany Kirschner a jej pesničky, film vyšumí prakticky úplne. 40 % ()

Reklama

tron 

všetky recenzie používateľa

„Udať bonzáka je dovolené.“ Podpora v nezamestnanosti (pre chlapa, ktorý sa práve vrátil z basy) vo výške 6.000 slovenských korún? To som teda nevidel. No ale nič, POKOJ V DUŠI je jeden z mála „normálnych“ a v dobrom obyčajných slovenských filmov. Netopí sa v metaforách, podobenstvách ani popletených umeleckých víziách (také to, že hrdinka v spomalenom zábere uteká halucinogénnou nočnou jarnou ulicou a má to symbolizovať strach pred sexom). Namiesto toho obyčajný, nenápadný a „čistý“ príbeh. Stále je to „klasický SK film“ (= najakčnejšou scénou je pád z vlaku), ale okrem sympaticky priamočiareho scenára mu pomáha zdatné herecké obsadenie, atmosféra letnej horskej dedinky, krásna príroda a titulná pieseň Jany Kirschnerovej. ()

Havenohome 

všetky recenzie používateľa

Malomeštiaci z Forzy si povedali, že aj oni majú na to, aby urobili hraný film. Veru na to majú! Ale len peniaze. Tam to končí. Nepomôže ani Jana Kirschner, ani Martin Štrba, ani Křižan. Balko to dofušoval za všetkých. V päťdesiatke si hodil okolo krku šál, prečítal si Eisensteina a ide sa na to! Hraný film tras sa! Cieľ bol však splnený. Meštiacke publikum sa dojalo nad krásami Horehronia, nad tragickým osudom "pravého chlapa" (Nikto síce nepochopil, prečo nakoniec spáchal sebevraždu, ale to je jedno.) Do kín prišla generácia, ktorá naposledy videla strieborné plátno pred tridsiatimi rokmi. Niekde v sedemdesiatych rokoch zamrzla aj poetika tohto filmu. To je aj dôvod prečo je tento machistický blud obľúbenejší medzi pospolitým ľudom ako napríklad extravagantná Báthory (Jožo Nižnanský to lepšie napísal!). Ak chce niekto tvrdiť, že takto sa žije na dedine, nech si pozrie radšej Liovej Dom. Pokoj v duši je len meštiacky gýč a kolonizátorská predstava o "drsnej" dedine. ()

nascendi 

všetky recenzie používateľa

Nepoznám tak dobre súčasnú slovenskú filmovú tvorbu, aby som si dovolil určiť miesto Pokoja v duši v nej. Ja som mal z neho neutrálny pocit. Mrzeli ma stereotypy, ktorými tvorcovia modelujú tzv. slovenskú povahu, slovenské pomery a vo všeobecnosti Slovensko. Mrzeli ma neprirodzené dialógy, dokonca aj zvuk slovenčiny, ktorá v bežnom živote znie úplne inak. Asi by bolo lepšie, keby v slovenských filmoch hrali iba neherci. Mrzelo ma tiež, zneužívanie prírody na zakrytie ostatných nedostatkov. Na druhej strane som bol celkom spokojný s príbehom, kamerou i hudbou. Výsledkom sú tri slabšie hviezdičky. ()

Galéria (16)

Zaujímavosti (23)

  • Film mal na slovenské pomery nadštandardný rozpočet - 49 miliónov korún. (Smok)
  • Film mal premiéru 26.1.2009 v Brezne v kine Mostár. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
  • Na režiséra Vlada Balka pri malej nezhode vytiahol jeden Róm hrdzavý nôž..Všetko sa v pokoji vyriešilo. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama